Efter fire år får Audi A4 et tiltrængt facelift, der giver modellen mere karakter – og bedre chancer for at klare sig mod ny BMW 3-serie og den storsælgende Mercedes C-klasse.
Der kan siges meget godt om fjerde generation af Audi A4. Den kører fint og er godt skruet sammen – men designet får ikke ligefrem pulsen til at stige. Audi har ofte haft succes med at lade modellerne ligne hinanden, men med fjerde oplag af A4 tog forsigtigheden tilsyneladende overhånd. Den er simpelthen svær at skelne fra forgængeren.
Teknisk er den nuværende A4 ellers helt up-to-date. Du kan bare ikke se det – og det er ikke gået ustraffet hen blandt bilkøberne: Særligt Mercedes C-klasse er kørt fra Audi A4 i salgsstatistikkerne i både Danmark og det store udland. For at gøre ondt værre, har BMW lige lanceret en helt ny 3-serie, Volvo har ramt plet med den nye 60-serie, og andre rivaler som Alfa Giulia og Jaguar XE får også A4 til at se altmodisch ud.
Audi ved det godt selv. For fire år siden blev premieren forsinket, fordi ledelsen forlangte nogle sidste-øjebliks ændringer af designet. Siden har vi egentlig bare ventet på, at Audi ville peppe det konservative design op. Sidste år fik A4 da også lidt modelpleje – bare ikke af designet. I mellemtiden fik Audi nemlig travlt med dieselgate, der har kostet mærket enorme summer. Til overflod har Audi fremskyndet en dyr og svær omstilling til elbiler, og i den proces så det næsten ud som om Audi selv glemte den selvudslettende A4.
Men A4 er og bliver en kernemodel for Audi, så selvfølgelig har de notorisk perfektionistiske diplomingeniører ikke glemt, at de havde et hængeparti. A4 har nu fået sin anden ansigtsløftning, og det har endelig skærpet stilen.
Stiltræk fra A6
Audi selv kalder faceliftet for det mest gennemgribende, de nogensinde har udført. Traditionen tro er lygterne ændret. Det er relativt billigt at lave og noget af det, der mest effektivt ændrer på en bils udtryk. Foran er LED-lygter standard, der er ny grafik i kørelyset og så har Audi droppet det lille knæk under forlygterne. Det giver fronten et mere rent udtryk, der spiller godt sammen dørsiderne, der nu også er renset for den kant, der køb i hele bilens længde. I stedet har Audi markeret for- og bagskærme. Det giver både et mere muskuløst udtryk og lidt af den ‘cola-flaske’ form, som vi også kender fra den nye A6. Bagtil har LED-baglygterne i øvrigt fået samme grafik som netop A6, men A4 slipper dog for samme models tværgående kromliste. Den ville måske også se lidt for morfar-agtig ud på den mere kompakte og sporty A4.
Indvendig er der også spændende nyt. Grundliggende ligner kabinen sig selv med lækker finish og det frække rat med en ganske lille og kuglerund afdækning af airbaggen. Men feinschmeckere ser straks, at Audis velkendte drejehjul mellem forsæderne til betjening af infotainmentskærmen er væk. I stedet er A4 forsynet med en ny og knivskarp skærm på 10 tommer, der betjenes med stemmen eller direkte tryk. Navigation og fuld digital instrumentering forventes dog fortsat at være noget, som du skal betale ekstra for.
Motorerne er også opgraderede med mild-hybrid teknik, der både skal spare brændstof og gøre start-stop automatikken mere smidig.
I Danmark til september
Audi satser fortsat på diesel, så A4 tilbydes med oliebrændere fra 150 til hele 347 hk. Sidstnævnte er en sekscylindret sag, der ligger i topmodellen S4. Dermed er det auf wiedersehen til store benzinmotorer i A4 – de findes fremover kun i modeller til markeder uden for Europa. Mindste benziner er 35 TFSI med 150 heste, størst er 45 TFSI med 245 hk – alle med fire cylindre.
Den mere markante A4 kommer til Danmark til september. Danske priser er endnu ukendte, men ligger formentlig klar henover sommeren. Vi gætter på, at de holder sig i ro – konkurrencen er benhård i den mellemstore premiumklasse, og A4 har noget at indhente.