FDM: Importører går stille med motorproblem

Stor fejl truer den lille, nyudviklede VTi 82-motor, der bl.a. ligger i de storsælgende Citroën C3 og Peugeot 208. Fejlen er så alvorlig, at den kræver motorudskiftning, men ikke alle ejere får besked. 

Citroën og Peugeot satser hårdt på den lille, 1,2 liters 3-cylindrede VTi benzinmotor, som det har kostet PSA-koncernen over 5 mia. kroner at udvikle.

Fornylig kunne vi berette, at der snart lanceres en 130 hk turboladet version af motoren, som siden introduktionen for godt halvandet år siden har været tilgængelig med  82 hk.

Men nu er FDM kommet i besiddelse af et brev, der viser, at motoren muligvis har en graverende teknisk fejl omkring motorens krumtap. Et motorproblem, der er så alvorligt, at det kræver udskiftning af motoren, hvis det konstateres.

Bilistorganisationen FDM er ikke tilfreds med importørens fremgangsmåde i håndteringen af det mulige motorproblem. Det skriver FDMs magasin Motor. I stedet for at benytte muligheden for at kontakte samtlige ejere af biler med den pågældende motor via Skat og Motorregistret, så har Citroën og Peugeot valgt at undersøge bilerne i forbindelse med serviceeftersyn.

Da bilejeren risikerer, at motoren skal udskiftes, er det FDMs holdning, at importørerne ikke gør nok for deres kunder i denne sag. Både ejere, der har købt bilerne brugt, og ejere, der ikke længere benytter et mærkeværksted, er i fare for ikke at høre om risikoen for fejl på motoren, lyder det fra FDM.

“Ved ikke at informere bredt går du som bilejer glip af oplysninger, der forringer bilens værdi eller øger risikoen for store værkstedregninger, og samtidig udhuler importørerne det frie værkstedsvalg,” siger juridisk chef i FDM Per Alkestrup.

Han opfordrer alle ejere af en bil – Citroën C3 og DS3 samt Peugeot 208 og 2008 – med den pågældende motor til at kontakte et autoriseret værksted og få foretaget en kontrol. Målingen, der varer et par timer og består i en måling af krumtappens aksialslør, skal foretages inden et år, men motoren skal på den anden side have kørt nogle kilometer, før fejlen kan afsløres ved en måling.

Læs også: Citroën C4 først med ny supermotor

Test: 3 cylindre klæder ærlig Citroën C3

[email protected]

33 Kommentarer

  1. Hej, kigger på en 208, 1,2 vti årgang 2013, kørt 70000 km.
    Hvordan ved man om problemet er løst? Bilen bliver jo 5 år i januar 2018. Står man så uden motorgaranti, dvs. hvis problemet opstår hænger jeg selv på regningen?

    • Hej Kim. Det er helt sikkert en risiko. Spørg forhandleren, om han kan dokumentere at motoren er i orden – og om der er nogen form for garanti, hvis den får det pågældende problem? Mit gæt er, at du i bedste fald skal håbe på en mindre kulancebetaling, hvis du er uheldig og får problemer med motoren. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

      • Hejsa. Ved man, hvor stor en andel af disse biler, der får problemer? Er det dem alle? Overvejer nemlig at købe en Peugeot 208 fra 2013 som har kørt 170.000 – hvis katalysatoren eller motoren ikke tidligere har været et problem, kan man så forvente at denne bil ikke har problemet?

    • Hej Kim,

      Har du løst noget med din bil? Jeg har det samme model, 1.2 Vti 82 hk, 70000 km. og katalysatoren bliver flækket. Jeg kontaktede FDM og de sagde, at de undersøger problemet. Jeg er meget bange for denne motor og jeg har ikke tillid mere til dem fra PSA.

      Med venlig hilsen,
      Gabriel

  2. Er der nogen der ved hvordan det stå til med Citroën C3 68 HK? Jeg kan kun finde info på 82 HK.

    Jeg har en C3 68 HK som har kørt 95.000 km og kat. er defekt. Den bruger også meget olie. Citroën siger det er ok, men jeg er sikker på, at det hænger sammen.

      • For fremtidige læsere, så vil jeg bare lige informere om, at det er kendt, at katalysatoren går i stykker i de her (vores) biler. De flækker simpelthen. Så det vil ske på et tidspunkt. Min mekaniker sagde selv, at på deres værksted har de skiftet over 100 på de her modeller – min er også en Citroën C3 2014, 68 HK. Det er super træls, men den nye katalysator er lavet bedre, så den skulle der ikke ske noget med 🙂

        • Jeg har en C3 fra 2014, fik ny motor i 2018 på garantien, og nu er den gal igen. Importøren siger, har jeg fået en ny motor på garantien, får jeg ikke en ny mere. Nu står jeg med en bil der intet er værd, eller skal have ny motor. Tør jeg det, når det nu er sket to gange for mig?
          Mvh Marie Tordsson

  3. Jeg har en 208 med en VTI 1.0 motor. Den er fra 2013 men den alle de samme problemer. Jeg har ikke hørt fra Peugeot. Hvad gør jeg? Jeg har KUN brugt værksteder, som har FDM mærke og der har jeg heller ikke hørt om problemer med motoren????

  4. Er dette problem fuldstændigt elimineret på de nye modeller? Jeg tænker fx hvis man køber en fabriksny C3 eller 208 med en 1,2 82 HK motor. Hvordan sikrer man sig så, at den er uden disse graverende problemer. Noget med årgang? Andet?

  5. Min 208 1,2 VTi fra December 2014 har lige meldt motorfejl…den er i gang med olietjek og jeg SKAL køre 2000 kilometer før de er sikre på, at olieforbruget er for højt. Håber de sætter en ny motor og katalysator i, da jeg tror at lampen blev tændt grundet katalysatorfejl…

  6. Jeg har købt en fra 01/2015 sidste år, så gik katalysatoren og jeg har fået den tjekket for olien hos Peugeot.
    Den skal have ny motor på deres regning, samt udskifte katalysator på garantien!
    Den er jo ødelagt af olien fra motoren, vil jeg tro.
    Køb kun en, der har fået udskiftet motoren i forvejen. Dette gælder 2012-2015 modeller.

  7. Jeg har et olieproblem med min Peugeot 208 fra 2015. Har lige haft den til eftersyn, hvor de har skiftet og påført 3 liter olie. Siden har jeg kørt 3.400 km – nu lyser olielampen igen – tanken var tom – og jeg påførte igen 1 liter. Den sluger olie. Peugeot Ringsted har tidligere kigget på olieforbruget og mener ikke, at det er en fejl.

  8. Min datter har en C3 fra juli 2014, hun købte den brugt i 2016. Nu står den til at skal have ny motor pga olieforbrug.
    Hun har overholdt alle service og fået stempel i bogen, blot ikke ved Citroën, derfor står hun selv med en kæmpe udgift.
    Jeg syntes det er så ringe, at hun aldrig er blevet oplyst om, at der kan være motor problemer med denne model ?

  9. Jeg købte ny C3 i 2014, kørt 66000 km, den er på værksted nu, skal have ny motor.
    Jeg har haft service aftale på den indtil maj 2019. Citröen har aldrig nævnt noget om en mulig fejl i motoren. Det koster mig nu 40.000,-
    Køb ikke C3.

  10. Min C3 maj 2014: kørt 66000 km, har lige fået ny original motor for 40,000 kr. Citroën vil ikke hjælpe mig, da den er over 5 år gammel. Et kendt problem som de ikke har informeret mig om.
    Hvor er jeg ked af jeg valgte den, troede jeg havde bil i 10 år.

  11. Har lige betalt 46000,- for en ny motor til min 130HK C4 Feel. Den gik kun små 100.000 km før den døde. Alle eftersyn er overholdt til punkt og prikke.
    Citroen fralægger sig alt ansvar da bilen er 4 år og dermed udenfor garanti.
    Pas på de biler derude…Jeg finder i hvert fald noget andet at køre i.

  12. En kollega har en Peugeot 2008 fra 2017 med 1,2 pure-tec motor med 110 hk. 29.000 km. Nu er der en ventilfjeder, der er knækket og de står med en reparation til over 40.000 kr.
    Ingen kulance fra Peugeot da bilen er over 2 år gammel, siger de på en meget arrogant måde.
    Når bilen er lavet, skal den sælges hurtigst muligt. Han tør ikke dreje nøglen i den bil mere.
    Hold fingrene fra Peugeot benzinbiler, det er ikke værd at løbe risikoen.

  13. Har en Peugeot fra 2013, fik skiftet motor for Peugeots regning, men nu er den gal igen og nu vil Peugeot ikke gøre noget.

  14. Hvor meget olie må en C3 bruge på 1000 km? Har hørt 2,5 dl, men det kan da ikke passe, så er gearkassen tom, inden den skal til service (service 15000 km)
    Vh Leif

    • Der er ikke tale om olien i gearkassen, der er en separat olie, der smører gearene. Det er motorolien, som smører cylinderne i motoren, som forgår over tid.

    • Min åd en fuld tank på 2000 km… Godt og vel 3 liter vil jeg formode. Har også kun set artikler mm. ifht problemer med motor og katalysator på C3’ere med en 1,2 L motor. Så jeg troede, at jeg trygt kunne købe denne her brugt i februar – Min 1,0 L sidder nu på 188.000 km, og katalysatoren er ved at dø. Olieforbruget er jo ikke ligefrem behageligt… håber ikke, at min motor også vælger at stå af. Den er fra 2014, så der er selvfølgelig ingen garanti længere..

  15. Har en C3 fra 2014 og fik ny motor i 2018, fordi den drak olie. Alt på garantien. Nu 4 år efter er den gal igen, motoren skal skiftes og importøren vil ikke dække for en motor igen. Bilen har kørt 137000 km, al service har været på autoriseret værksted i Køge. Fik sågar ny tandrem i maj måned. Tør jeg skifte motor igen, er olieproblemerne løst på C3, eller skal jeg købe andet mærke?

  16. Hej, overvejer at købe en Peugot 208 1,2 med 82 hk – skal jeg holde mig væk? Den er nysynet, men har kørt de 200.000 km

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here