Fisker er i krise og har brug for samarbejde med en anden bilproducent og yderligere investeringer, hvis mærket skal overleve.
Der var langt mellem de opmuntrende nyheder, da den danske bilskaber Henrik Fisker sent torsdag aften fremlagde årsresultatet for sin egen bilvirksomhed, Fisker Inc. Virksomheden kom ud af 2023 med et underskud på 5,3 milliarder kroner, mangler akut både penge og forhandlere, mens salget ikke lever op til forventningerne. Som resultat skal 15 procent af medarbejderne fyres, mens Fisker afsøger mulighederne for et strategisk samarbejde med en anden bilproducent.
”2023 var et udfordrende år for Fisker med forsinkelser hos vores underleverandører og andre udfordringer, der forhindrede os i at levere vores Ocean SUV så hurtigt som forventet,” forklarede Henrik Fisker i forbindelse med offentliggørelsen af årsresultatet.
”Vi oplevede også uventet modvind for planen om at indføre en direkte-til-forbrugerne salgsmodel på samme tid i USA og Europa. I slutningen af 2023 skiftede vi derfor til en ny partnermodel,” fortsatte Henrik Fisker.
Lagerbiler for to mia. kr.
Her ligger en lille opmuntring for Fisker. Partnermodellen betyder, at Fisker vil sælge sine biler fra almindelige bilforhandlere. Ifølge virksomheden er der allerede skrevet kontrakt med adskillige forhandlere, hvilket skal være med til at øge salget.
Det er også nødvendigt. Oprindeligt forventede Fisker at sælge flere end 42.000 Ocean i 2023. Det lykkedes kun at fremstille 10.000 biler. Og mindre end halvdelen af dem er blevet solgt. Dermed har Fisker 5.000 kostbare Oceans stående på lager til en samlet værdi af to milliarder kroner. Det er en af hovedårsagerne til, at Fisker er i krise.
Lavvande i pengekassen
Fisker Inc. lægger heller ikke skjul på, at manglen på kontanter er ved at være kritisk – virksomheden udelukker ikke risikoen for, at den kan løb tør for penge allerede i år:
”I det omfang, at Fiskers nuværende aktiver er utilstrækkelige til at tilfredsstille udgifterne til de kommende 12 måneder, kan virksomheden blive nødt til at øge sin egenkapital eller refinansiere sin gæld, og det kan ikke garanteres, at Fisker kan lykkes med det,” som virksomheden udtrykker det i sit årsresultat.
Løsningen kan blive et partnerskab med en anden bilproducent.
”Fisker er i forhandlinger med en stor bilproducent om en mulig aftale, der kan inkludere en investering i Fisker, fælles udvikling af én eller flere platforme til elbiler samt fremstilling i USA,” sagde Henrik Fisker i forbindelse med årsresultatet.
I dag får Fisker fremstillet Ocean hos østrigske Magna Steyr, der også fremstiller biler for andre mærker som Mercedes og BMW.
Sætter nye biler på pause
Den aktuelle krise får også betydning for udviklingsplanerne hos Fisker. For nylig viste mærket tre nye elbiler, som virksomheden ønskede at sætte i produktion: Pick-up’en Alaska, den kompakte PEAR samt supersportsvognen Ronin. Nu vil Fisker satse på Alaska, mens de to andre biler rykker bagerst i køen.
”Vi ser størst mulighed for vækst og indtjening og en hurtig lancering med Alaska, så derfor fokuserer vi nu på den. PEAR er naturligvis også vigtig for os, fordi det er en bil, som mange vil have råd til, men vi bliver nødt til at prioritere,” sagde Henrik Fisker sent i aftes.
Fisker tilføjede, at man ikke vil bruge flere penge på udvikling af nye produkter, medmindre man får aftale om en form for partnerskab med en anden bilproducent.
Der er med andre ord tvivl om Fiskers fremtid. Markedet har samme holdning og straffede den i forvejen hårdtprøvede Fisker Inc aktie med et fald på 37 pct. Fisker-aktien er i forvejen faldet med mere end 90 procent i løbet af det seneste år.
Udover de økonomiske problemer har Fisker været ramt af andre udfordringer – det kan du læse mere om her.
Det er selvfølgelig ikke pænt at lave sjov med andres ulykke, men I kunne have trukket en Fisker-reference i overskriften: “Klarer han pynten?”
Tak for et alternativ til vores mere tørre overskrift Martin. Det er vist det, man kalder god værkstedshumor 🙂 Og det skal der være plads til, selv om vores landsmand er noget presset. Bedste hilsner, Jens Velling, redaktør.