Konceptbilen C-Aircross viser, hvordan den næste generation af Citroën C3 Picasso kommer til at se ud. Skiftet fra praktisk MPV til moderigtig SUV er tydeligt.
Ud med MPVerne, ind med SUVerne. Sådan lyder det over alt i bilverdenen for tiden – også hos Citroën, der ellers er mestre i at bygge multianvendelige MPV’ere til familien.
Rygterne har længe talt om, at den kompakte MPV Citroën C3 Picasso også skulle veksles til en SUV, når anden generation lanceres senere i år. Nu får vi så syn for sagen med konceptbilen C3 Aircross, der bliver en af stjernerne på næste måneds biludstilling i Geneve.
Citroën fortæller ikke meget om bilens teknik. Til gengæld taler de gerne stolpe op og stolpe ned om designet. Det er da også spændende, men taler vel egentligt for sig selv. Citroëns topchef, Linda Jackson, har ikke lagt skjul på, at hun vil tilbage til mærkets gamle dyder som vovet design og anderledes indretning, og det er netop, hvad Citroën leverer med C3 Aircross.
Tæt på produktionsmoden
Spørgsmålet er så, hvor mange af de spændende detaljer, der overlever på produktionsmodellen, der afsløres senere i år? Vi gætter på, at de modsat åbnende døre får sparekniven, lige som der skrues lidt ned for avantgarden i kabinen. Men ellers er det formentlig den færdige C3 Picasso, vi kigger på her.
Designet fortsætter stilen fra den nye C3, og ret beset er Picasso-udgaven også en C3 på stylter. Med en længde på 415 cm bliver C3 Picasso mindre end C4 Picasso. Den bliver også lidt smallere og noget højere og dermed endnu mere SUV-præget.
Platformen er angiveligt ny og skal også danne grundlag for næste generation af Peugeot 2008 – Citroën og Peugeot udgør tilsammen PSA-koncernen og deler derfor teknik. Tyske Opel har dog købt sig ind i projektet og har netop vist deres produktionsklare udgave af samme bil, Crossland X. Hos Opel handler det også om at skifte fra MPV til SUV, når Crossland X afløser MPV’en Meriva.
Læs også: Citroën C3 giver den som fransk frækkert