Ford Mustang får tæsk i crashtest

Der er kun to ud af fem stjerner til den ikoniske sportsvogn Ford Mustang i Euro NCAP’s seneste crashtest. FDM fraråder køb. Til gengæld sætter Volvo S og V90 ny standard for sikkerhed.

Det uddeles både tørre tæsk og tryllestøv i crashtestorganisationen Euro NCAPs seneste test. Meget passende eftersom testen markerer 20 års jubilæum for Euro NCAP, der mere end noget andet har presset bilfabrikkerne til at forbedre sikkerheden. Nogle mærker har gjort det til en dyd at score topkarakterer i crashtests, andre lurepasser og forsøger fortsat at spare, hvis de kan slippe afsted med det.

Ford Mustang hører til i sidstnævnte, sørgelige kategori. Blot to ud af fem stjerner scorer den ikoniske, amerikanske sportsvogn, der får en seriøs kindhest af Euro NCAP.

Når det går så galt, skyldes det, at Ford simpelthen har sparet meget af det sikkerhedsudstyr væk på den amerikansk-fremstillede Mustang, der er ved at være standard i Europa. Det gælder ikke bare automatisk nødbremse, men også selestrammere og selekraftbegrænsere på bagsædet. Crashtesten afslørede, at det sidste øger risikoen for, at passagerer på bagsædet glider under selen og øger risikoen for kvæstelser. Mustang får også én over mulen for airbags – både dem foran og sideairbaggardinet – der mister pusten, så passagererne banker hovedet ned i rat og paneler.

”Ford forventede ikke, at Euro NCAP ville teste Mustang og valgte ikke at udstyre den med sikkerhedsteknologi i Europa, der ellers er tilgængelig på det amerikanske marked og for den sags skyld tilsvarende bilmodeller. Sådan en attitude bør bekymre Fords kunder, hvad enten de køber højtydende muskelbiler eller almindelige familiebiler,” siger Euro NCAP’s generalsekretær Michiel van Ratingen.

Herhjemme er FDM heller ikke imponeret:

”Det er efterhånden sjældent, at FDM helt fraråder nye biler, men med Ford Mustang er det svært at gøre andet. Bilen dumper med et brag i kollisionstesten, og de sikkerhedssystemer, der efterhånden er standard i de fleste nye biler, fås slet ikke til Ford Mustang. Den ikoniske amerikanerbil opgraderes ganske vist senere i år med både automatisk nødbremse og linjevogter, men det ændrer ikke ved, at bilen her og nu er langt under det sikkerhedsniveau, Ford ellers er kendt for,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen til fdm.dk.

Både Volvo selv og passagererne i denne S90 slipper uskadt fra mødet med muren hos Euro NCAP.
Både Volvo selv og passagererne i denne S90 slipper uskadt fra mødet med muren hos Euro NCAP.

Volvo er duks hos Euro NCAP
Helt anderledes ser det ud for de to andre biler i testen – der ret beset er en og samme bil, nemlig Volvo S90 og stationcarudgaven V90.

Mens skældsordene hagler ned over Ford Mustang, er der lutter roser til Volvos topmodeller. De svenske luksusbiler slipper simpelthen fra alle Euro NCAPs forsøg på tacklinger som en velspillede Zlatan Ibrahimovic på grønsværen og ender med absolut topkarakter. Faktisk placerer S90 og V90 sig blandt de tre mest sikre biler, som Euro NCAP nogensinde har testet – og ja, rigtigt gættet, den tredje bil er også en Volvo, nemlig kæmpe-SUV’en XC90.

Stærkt gået af Volvo – og måske stof til eftertanke for firmaets tidligere ejere, Ford…

Læs mere om testen på euroncap.com  

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here