Ford og Nissan reagerer på lave Tesla-priser

prisnedsættelser

Konkurrenterne begynder at reagere på Teslas massive prisnedsættelser. Ford og Nissan sænker priserne på deres elbiler med op til 85.000 kr.

Efter flere massive prisnedsættelser i begyndelsen af året slog Tesla alle salgsrekorder i marts: Tesla Model Y blev ikke alene den mest solgte bil i Danmark – den solgte mere end seks gange så meget som listens nummer to, Peugeot 208. I alt blev der solgt 3.203 Model Y, hvilket var ny rekord for en enkelt bilmodel i en enkelt måned. Den tidligere rekordindehaver var Ford Kuga med 1.688 biler – en rekord, som Tesla altså næsten fordoblede i sidste måned. At Model 3 blev den tredje mest solgte bil i marts understregede bare dominansen.

Fortsat dyrere end Tesla

Godt for Tesla – men bekymrende for konkurrenterne, der i sjælden grad er blevet overhalet i salgsstatistikkerne. Hidtil har de alle lurepasset på Teslas prisnedsættelser, men nu ser vi de første reaktioner: Ford går mest håndfast til værks med en kampagne, der frem til juli barberer op til 85.000 kr. af Mustang Mach-e. En pæn reduktion, der ikke desto mindre udstiller, hvor hårdt Ford og de andre Tesla-konkurrenter fortsat er presset på priserne: Selv om billigste Mach-e nu koster 400.000 kr., er den stadig 25.000 kr. dyrere end Tesla Model Y og har samtidig mindre udstyr, færre kræfter og kortere rækkevidde. Afstanden i pris er dog markant reduceret.

Det gælder også for den udgave af Mach-e, der bedst matcher den populære Tesla Model Y Long Range. Ford har reduceret prisen med 85.000 kr., så du nu skal betale 480.000 kr. for Mustang Mach-e Premium med firehjulstræk, 351 hk og en rækkevidde på solide 550 km. Præstationer og udstyr lægger sig tæt op af Teslas, men Fords priser er fortsat 50.000 kr. højere.

Nissan har barberet 42.000 kr. af prisen på den nye Ariya.
Nissan underbyder Tesla

Nissan har også taget udfordringen op. Den næsten nye Ariya er blevet 42.000 kr. billigere. Nu begynder priserne fra 360.000 kr. for basisudgaven med 63 kWh batteri og en rækkevidde på 404 km. For 405.000 kr. får du det større batteri på 87 kWh, der øger rækkevidden til 536 km. I modsætning til Ford opnår Nissan altså at blive billigere end Teslas Model Y. Dog gælder det også her, at Nissan ikke kan matche ærkerivalen på præstationer, udstyr og rækkevidde.

Ford og Nissan er de første mærker, der reelt sætter priserne ned for bedre at matche Tesla. Andre mærker tilbyder mere udstyr til samme pris. VW, der tidligere kunne prale af at sælge flest elbiler herhjemme, har lanceret en ny basisudgave af ID.4 til 340.000 kr. Dermed opnår VW også at ’underbyde’ Tesla, men har samme udfordring som Nissan: Billigste ID.4 har væsentligt færre kræfter, mindre udstyr og kortere rækkevidde end basisudgaven af Model Y.

For bilkøberne er Fords og Nissans udspil dog udelukkende positive. Det øger konkurrencen og sandsynligheden for, at flere bilmærker bliver nødt til at reducere priserne.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here