Ford kæmper med salget i Europa og skal både spare og fyre. Løsningen kan blive at give den gamle bestseller Fiesta comeback som elbil.
Ford har det svært i Europa. Salget svigter, der mangler små og billige modeller og det amerikanske moderselskab vil ikke længere dække Ford Europas tab. Det tvinger til gengæld Fords europæiske afdeling ud i store besparelser – i maj forlød det, at Ford ville reducere arbejdsstyrken i Europa med 14 pct.
Flere løsninger er i spil. En af dem er at give en tidligere bestseller, den pensionerede Fiesta (billedet), et comeback som elbil.
Det afslørede chefen for Ford i tysktalende lande, Christoph Herr, ifølge Automotive News på et møde med Ford-forhandlerne for nylig.
Flere små biler på vej
Et comeback til en elektrisk Fiesta er en del af en større plan om at investere sig ud af problemerne i Europa med flere nye, mindre bilmodeller – både elbiler og hybrider. Planen er angiveligt godkendt på øverste niveau af Ford hjemme i USA.
De nye biler skal både udvikles af Ford selv og laves i samarbejde med andre. Ford samarbejder allerede med VW, som lægger platform til Fords elbiler Explorer og Capri.
VW er på vej med ID.2, en elbil i Fiesta-størrelse, så det ligger lige for at lave en elektrisk Ford Fiesta baseret på samme teknik.
Har satset alt på SUVere
Kalkulen for Ford er, at mærket især taber terræn i de mindre bilklasser. Ford har satset stort på lidt større SUV-modeller. Produktionen af Fiesta stoppede i 2023, og til november er det også slut med den Golf-store Focus.
Det efterlader den kompakte crossover Puma som Fords mindste bil i Europa. Og det er faktisk også den p.t. bedst sælgende Ford på vores breddegrader foran ladehybriden Kuga.

Med et salg på flere end 64.000 biler i årets første fem måneder, beviser Puma, at Ford har satset for hårdt på de lidt større biler. I stedet har de brug for et par mindre og billigere i programmet. Udover Fiesta, der historisk har været blandt Fords bedst sælgende biler i Europa, har Ford tidligere tilbudt mindre modeller som Ka og Fusion.
Elbil-salg mangler gnist
Elbiler har også været en begrænset succes for Ford i Europa. I Danmark sælger de nye Explorer og Capri baseret på teknikken fra VW ID.4 fint, men i resten af Europa er salget ikke noget at prale af. Til og med maj er der solgt 15.764 Explorer og blot 5.068 Capri i Europa.
Selv om Ford køber elbil-teknologi hos VW, arbejder mærket samtidig med at udvikle sin egen, nye elbil-platform og egne batterier. Men hvis ønsket er at kunne lancere en elektrisk Fiesta hurtigst muligt, giver det god mening at skyde genvej ved at lave en Ford-version af VWs kommende ID.2. En elektrisk Fiesta kan formentlig være klar i 2027.