Ford overvejer elektrisk Fiesta

Ford kæmper med salget i Europa og skal både spare og fyre. Løsningen kan blive at give den gamle bestseller Fiesta comeback som elbil.

Ford har det svært i Europa. Salget svigter, der mangler små og billige modeller og det amerikanske moderselskab vil ikke længere dække Ford Europas tab. Det tvinger til gengæld Fords europæiske afdeling ud i store besparelser – i maj forlød det, at Ford ville reducere arbejdsstyrken i Europa med 14 pct.

Flere løsninger er i spil. En af dem er at give en tidligere bestseller, den pensionerede Fiesta (billedet), et comeback som elbil.

Det afslørede chefen for Ford i tysktalende lande, Christoph Herr, ifølge Automotive News på et møde med Ford-forhandlerne for nylig.

Flere små biler på vej

Et comeback til en elektrisk Fiesta er en del af en større plan om at investere sig ud af problemerne i Europa med flere nye, mindre bilmodeller – både elbiler og hybrider. Planen er angiveligt godkendt på øverste niveau af Ford hjemme i USA.

De nye biler skal både udvikles af Ford selv og laves i samarbejde med andre. Ford samarbejder allerede med VW, som lægger platform til Fords elbiler Explorer og Capri.

VW er på vej med ID.2, en elbil i Fiesta-størrelse, så det ligger lige for at lave en elektrisk Ford Fiesta baseret på samme teknik.

Har satset alt på SUVere

Kalkulen for Ford er, at mærket især taber terræn i de mindre bilklasser. Ford har satset stort på lidt større SUV-modeller. Produktionen af Fiesta stoppede i 2023, og til november er det også slut med den Golf-store Focus.

Det efterlader den kompakte crossover Puma som Fords mindste bil i Europa. Og det er faktisk også den p.t. bedst sælgende Ford på vores breddegrader foran ladehybriden Kuga.

Ford kan skyde genvej til en elektrisk Fiesta ved at benytte teknologien fra VW ID.2. Den kommer i 2026.

Med et salg på flere end 64.000 biler i årets første fem måneder, beviser Puma, at Ford har satset for hårdt på de lidt større biler. I stedet har de brug for et par mindre og billigere i programmet. Udover Fiesta, der historisk har været blandt Fords bedst sælgende biler i Europa, har Ford tidligere tilbudt mindre modeller som Ka og Fusion.

Elbil-salg mangler gnist

Elbiler har også været en begrænset succes for Ford i Europa. I Danmark sælger de nye Explorer og Capri baseret på teknikken fra VW ID.4 fint, men i resten af Europa er salget ikke noget at prale af. Til og med maj er der solgt 15.764 Explorer og blot 5.068 Capri i Europa.

Selv om Ford køber elbil-teknologi hos VW, arbejder mærket samtidig med at udvikle sin egen, nye elbil-platform og egne batterier. Men hvis ønsket er at kunne lancere en elektrisk Fiesta hurtigst muligt, giver det god mening at skyde genvej ved at lave en Ford-version af VWs kommende ID.2. En elektrisk Fiesta kan formentlig være klar i 2027.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here