Med mindre og lettere batterier vil Ford gøre elbiler billigere – uden at gå på kompromis med rækkevidden. Første model bliver en prisvenlig pick-up.
Ford har sat en ny kurs for elbilerne, der både skal gøre dem lettere, billigere og mere attraktive for helt almindelige bilkøbere. Opskriften er batterier, der fylder og vejer mindre – men som stadig giver en rækkevidde, der kan konkurrere med de bedste i klassen.
Tredjedel mindre
Ifølge Fords udviklingschef Doug Field, der er hentet hos Tesla, betyder det, at de kommende elbiler kan klare sig med batterier, der er op til en tredjedel mindre end konkurrenternes. Men uden at man skal frygte for at køre tør for strøm på motorvejen. Det giver ikke bare lavere pris, men også biler, der bliver lettere at håndtere i hverdagen.
Strategien er en del af Fords nye elbil-satsning, som Ford selv har kaldt et nyt "Ford T-øjeblik, hvor man samtidig introducerer en helt ny platform, kaldet Universal EV Platform. Platformen er udviklet til at bygge en hel familie af forskellige elbiler – fra pickup over SUVere og varevogne til kompakte hatchbacks – på en enklere og billigere måde.
Opfinder ‘samlebåndstræ’
Ford videreudvikler det klassiske samlebånd, som de selv opfandt til Ford T, til fordel for en ny metode, hvor bilens store dele bliver samlet på hver deres samlebånd, før de kører ind på samme samlebånd og sættes sammen til en færdig bil. Det skal både spare tid og penge, hvilket i sidste ende kommer forbrugerne til gode.
Pick-up til amerikanerne
Første bil på den nye platform bliver en elektrisk pickup i mellemstørrelse, som efter planen kommer på gaden i 2028. Den får en pris på omkring 30.000 dollars – væsentligt billigere end mange af de elbiler, vi kender i dag, og markant under prisen på Fords egen F-150 Lightning.
Pick-up’er er blandt de mest populære biltyper i USA, og Ford vurderer, at der mangler en mellemstor el-pick-up på det amerikanske marked.
Billig i indkøb og drift
Med de nye batterier og den nye produktionsform lover Ford, at det over fem år faktisk vil være billigere at eje en af deres elbiler end at købe en brugt Tesla Model Y.
Ambitionen er klar: Elbiler fra Ford skal ikke længere være et premium-valg for de få, men en reel mulighed for langt flere bilkøbere.