Fransk charmør kan blive Danmarks billigste elbil

Renault afslører bybilen Twingo, der dyrker retrostilen, får masser af udstyr og solidt LFP-batteri med 263 km rækkevidde. Forventet pris fra 150.000 kr.

‘Frøen’ er tilbage: Renault giver sin ikoniske bybil med de udstående frøøjne-forlygter comeback som elbil. Tilmed til priser, der forventes at lande omkring 20.000 euro - lige under 150.000 kroner - hvilket vil gøre Twingo Electric til Danmarks billigste elbil, når den lanceres til marts.

Dermed ligner Twingo en bil til tiden. Efter bølgen af store, dyre og tunge el-SUV’ere har Danmark og resten af Europa brug for mindre og især billigere elbiler, der kan give langt flere mennesker råd til at omstille til elbiler.

Halveret på 10 år

Renault åbner, at Twingo kan genoplive klassen af kompakte bybiler. De senere år har stadig skrappere miljø- og sikkerhedskrav næsten halveret salget af biltypen, der for 10 år siden stod for én million biler i Europa. I dag ligger salget under 600.000. 

På den måde tager Twingo også forskud på EU’s plan om at gøre det lettere for Europas bilproducenter at bygge billigere biler til flere europæere. Det skal ske ved at lempe krav til sikkerhed og miljø og skabe en ny klasse af ‘E-biler’ i 2027. Her giver Twingo Renault et forspring - uden at slække på nuværende lovkrav.

Renault har fundet besparelser andre steder. Blandt andet ved at udvikle Twingo på blot to år. Det er mindst et år hurtigere end normalt og har barberet 20 procent af udviklingsomkostningerne, der tælles i milliarder.

Twingo Electric lægger sig tæt op af konceptbilen, men får bl.a. helt almindelige dørhåndtag. Baglygterne spejler 'frøøjne' forlygterne.

AmpR Small platformen er genbrug fra Renault 4 og 5, men her i en kortere udgave med 249 cm mellem akslerne. 

Foran låner Twingo hjulophæng fra de større søsterbiler, mens baghjulsophænget kommer fra Captur. Dermed nøjes Twingo med en klassisk halvstiv bagaksel i stedet for en dyrere multilink. Til gengæld skal undervognen håndtere færre kilo, og franske ingeniører plejer at være gode til at få det maksimale ud af det klassiske compound baghjulsophæng.

Lille LFP-batteri

For første gang benytter Renault også et LFP-batteri. I stedet for sjældne metaller som nikkel og kobolt, indeholder det jern og fosfat. Det gør det billigere og mere robust. Blandt kan det lades til 100 procent hver gang uden at reducere levetiden.

Og så er batteriet fra kinesiske CATL lille. Blot 27,5 kWh. Alligevel giver det en rækkevidde på 263 km. Det skyldes, at Twingo er blandt de letteste og mest effektive elbiler overhovedet. Vægten på den 379 cm lange bil er blot 1.200 kg, og den presser hele 9,5 km ud af hver kWh. Her kan ingen andre elbiler være med.

elektriske twingo
Førerpladsen sender også retro-hilsner til originalen med indlæg i karrosserifarve og det kuglerunde katastrofeblink.

Renault har dog også sparet på ladeeffekten. Meget endda. Basisversionen Evolution kan faktisk kun lade med 11 kW på vekselstrøm. Altså ingen lynladning, så den billigste Twingo vil føle sig på udebane, hvis den kører uden for bygrænsen.

Det er der bedre mulighed for i topudgaven Techno, der kan lynlade med 50 kW. Ikke meget, men når batteriet er så lille, lader det 10-80 procent på en halv time.

To-delt længdejusterbart bagsæde

Den originale Twingo var kendt for sin gode plads trods sin beskedne størrelse. Renault lover det samme i Twingo Electric, der også har hjulene helt ude i hjørnerne og et to-delt bagsæde, der kan længdejusteres 17 cm. Du kan altså vælge mellem god benplads eller op til 360 liter bagagerum. 

Lægger du sæderne ned, sluger Twingo hele 1.000 liter. Nok til at hente møbler i Ikea til den lille studielejlighed i byen.

Pænt med standardudstyr

Trods udsigten til lave priser er der ikke fedtet med udstyret.

Selv basisudgaven får multimediesysten med en 10-tommers skærm, der kan spejle din smartphone. Seks airbags og et væld af assistentsystemer er også standard.

Det to-delte bagsæde rummer kun to, men kan både lægges ned og længdejusteres 17 cm.

Evolution har også 16-tommer hjul, fartpilot, aircondition, højdejusterbart førersæde og parkeringssensorer bag.

I Techno har infoskærmen indbygget Google, lige som stemmeassistenten Reno, adaptiv fartpilot, klimaautomatik, one pedal-drive, elektriske sidespejle og seks højttalere er en del af pakken. Både basis- og topudgaven kan udstyres med 18-tommer fælge, og der er fire stærke farver at vælge imellem: Absolute Red, Absolute Green, Mango Yellow og Starry Black.

Uanset farve og udstyr lover Renault masser af personlighed i Twingo - det nuttede design bliver et af de helt store salgsargumenter for den franske charmør.

Bølge af billige elbiler

Den danske Renault-importør lover danske priser lige efter nytår. Derefter når Twingo frem til danske forhandlere sidst i marts. Her skal den konkurrere med andre elektriske bybiler som basisudgaven af BYD Dolphin Surf med 220 km rækkevidde til 150.000 kr., og Hyundai Inster til 170.000 kr. med 327 km rækkevidde.

Tre små luftindtag er endnu en retrohilsen til den originale Twingo. De er dog falske her på Electric.

I 2027 kommer VW med deres nye, elektriske udgave af Up, der også bliver en direkte konkurrent til Twingo. Der er med andre ord lagt op til en ny bølge af mikrobiler. Denne gang som elbiler, der måske kan genoplive klassen, der engang dominerede det danske bilsalg med biler som VW Up, Skoda Citigo, Citroën C1, Hyundai i10, Toyota Aygo og Suzuki Alto.

Det kræver, at mange danske bilkøbere er villige til at kysse frøen. Det har de gjort før, så Twingo kan blive det store gennembrud for elbiler i den mindste og billigste klasse.

Fakta: Renault Twingo Electric

Fem-dørs elbil med forhjulstræk og LFP-batteri. Forventet pris omkring 150.000 kr. Danmarkspremiere ultimo marts 2026.

Længde/bredde/højde: 379/172/149 cm
Akselafstand: 249 cm
Bagagerum: 305/1.000 liter
Vægt: 1.200 kilo

Motor og batteri

60 kW (82 hk)
Tophastighed: 130 km/t
0 til 100 km/h: 12.1 sek.
Drejningsmoment: 175 Nm
Batteri: 27,5 kWh netto
Rækkevidde WLTP: 263 km
Opladning: AC 11 kW og DC 50 kW

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here