Renault Captur får en opdatering med samme formsprog som den elektriske Megane. Nyt er mulighed for Android Auto med indbygget Google.
Kompakte, men høje mini-SUV biler har længe haft en stor fanskare herhjemme. Det er biler som Peugeot 2008, VW T-Cross, Toyota Yaris Cross, Skoda Kamiq og Seat Arona – og ikke mindst Renault Captur, der var blandt de første af slagsen.
Nu får sidstnævnte et klassisk midtvejs-facelift. Det er på høje tid, for 2. generation af Captur blev lanceret i 2019 og har altså været her i næsten fem år. Sædvanligvis lever en bilmodel 6-8 år, før den pensioneres. Captur har dog solgt jævnt godt gennem årene. Sidste år blev det til 799 styk, hvilket rakte til en relativt beskeden plads som nr. 67 på listen over det danske bilsalg. Men nu er der friske kræfter på vej, når den ’nye’ Captur kommer til Danmark til sommer.
Ingen ladehybrid
Teknisk er det dog småt med nyheder. Captur fortsætter med de velkendte motorer, som der på det danske marked p.t. kun sælges to varianter af: En trecylindret turbobenziner med 90 hk og manuelt gear eller en firecylindret hybrid med automatgear, der med lidt elektrisk bistand yder 160 hk.
Begge disse motorer fortsætter i den opgraderede Captur, der også kan fås som mildhybrid med 140 hk og fuld-hybrid med 145 hk. Om disse to motorer også skal tilbydes i Danmark, ved vi i skrivende stund ikke. Den ladehybrid-udgave, der ikke længere fås i den nuværende Captur, ser heller ikke ud til at gøre comeback i den faceliftede Captur. Prismæssigt vil den næppe give mening på det danske marked. Og vil du køre på strøm, er elbilerne Megane Electric og den kommende Scenic Electric oplagte alternativer.
Google flytter ind
Største tekniske fremskridt finder vi i kabinen, hvor den faceliftede Captur kan opgraderes til fuld digital instrumentering og et infotainmentsystem, der integrerer Android Auto med Google. Vi kender det fra Renaults elbiler, men det er første gang, at Google og dermed apps som Maps og Assistant fås i en af Renaults mindre modeller.
Ellers handler faceliftet mest om det, som navnet antyder: En opfriskning af Capturs design, så den kan holde sig ung og bedre ligner Renaults nyeste modeller.
Slut med krom
Særligt forfra er det tydeligt, at Renault øger ligheden med mærkets elbiler. Capturs ’dryptud’ med stort Renault-logo er afløst af en højere, lag-delt front med et mindre logo i retrostil, der til forveksling ligner fronten på den kommende Scenic Electric. Bagude har LED-baglygterne blot fået ændret grafikken i smule. Og så har Renault lavet en moderigtig ’krom-delete’, som vi ser på stadig flere biler. Pyntelister i krom rundt om ruderne og under dørene er afløst af enten matte eller sorte overflader – kun alufælgene på enten 18- eller 19-tommer har stadig krom-glimtende detaljer. På en basis-Captur vil 17-tommer stålfælge med plastic-hjulkapsler være standard.
Ansigtsløftet ændrer ikke på Capturs dimensioner. Den er fortsat 423 cm lang, 180 cm bred og 158 cm høj. Længdejusterbart bagsæde og en akselafstand på 264 cm sørger for god plads på bagsædet – eller op til hele 536 liter i bagagerummet.
Priserne kender vi endnu ikke. I Tyskland antyder Renault, at priserne kan blive en smule lavere end før. I Danmark koster Captur fra 225.000 kr. med 90 heste og manuelt gear, mens topudgaven med Techno-udstyr og 160 hk koster 285.000 kr.