Guide: Disse elbiler får Danmarkspremiere i næste uge

elbilmessen herning

Elbilmessen i Herning byder på et væld af nye elbiler, der aldrig tidligere har været i Danmark - mød dem her.

I næste weekend - fredag den 24. oktober til søndag den 26. oktober - får et væld af nye elbiler Danmarkspremiere. Det sker på Elbilmessen i Messecenter Herning. Langt de fleste af bilerne vil umiddelbart efter kunne opleves og købes hos danske forhandlere, mens andre kun er på fransk visit og reelt først kommer til salg herhjemme i begyndelsen af det nye år.

Op mod 80 nye elbilmodeller kan opleves i Herning - herunder går vi tæt på de 13 nyheder, der for første gang kan opleves på dansk jord.

Exlantix

Exlantix bliver det 18. nye kinesiske bilmærke i Danmark. Bag mærket står den statsejede Chery-koncern, der tidligere i år lancerede mærket Omoda i Danmark. Mens Chery-mærkerne Omoda og Jaecoo importeres af Nic. Christiansen Gruppen, er det Wismo Group, der bl.a. også importerer Citroën, Peugeot, Opel og Fiat, der bringer Exlantix til Danmark.

Hvor Omoda er Cherys folkelige mærke, er Exlantix premium-mærket, der skal vise, hvad Chery kan. I første omgang kommer Exlantix til Danmark med to modeller: Exlantix ET er en rummelig SUV med lounge-lignende kabine og høj komfort, mens Exlantix ES (billedet) er en firedørs coupé med sportslig silhuet og dynamiske ambitioner. ES kan bl.a. prale af en lav vindmodstand med en Cd-værdi på 0,205 og en heftig acceleration fra 0–100 km/t på blot 3,7 sekunder.

Begge modeller er bygget på moderne 800 volt-arkitektur og kan lynoplade med op til 420 kW. 5-80 pct. er overstået på under 12 minutter, hvilket gør Exlantix til en af de hurtigst ladende elbiler.

Exlantix ET skal bl.a. konkurrere med Xpeng G9 og får endnu hurtigere lynladning.

ET og ES deler et let aluminiumschassis, der reducerer vægten, mens undervognen er konstrueret med mekaniske lækkerier som double wishbone-foraksel og multilink bagaksel. En intelligent luftaffjedring scanner vejens overflade op til 500 gange i sekundet og justerer bilens højde i fem niveauer, hvilket giver både ekstra frihøjde og et lavere tyngdepunkt, afhængigt af kørslen.

Efter Danmarkspremieren i Herning, kan Exlantix opleves hos forhandlere over hele landet fra uge 46.

Hyundai 

Den ekstremt vindglatte og dermed effektive Hyundai Ioniq 6 er egentlig en gammel kending, men i Herning kan danskerne for første gang se den faceliftede udgave

Ioniq 6 er en velfungerende elbil og blandt de mest effektive, som Hvilkenbil har testet, men salget har i bedste fald været undervældende. Det forsøger Hyundai at lave om på med et redesign, der skal gøre ‘streamlineren’ mere spiselig for et bredere publikum.

Jaecoo

Jaecoo bliver det tredje mærke fra kinesiske Chery, der også er kendt for sit store salg af biler til Rusland i modstrid med de internationale sanktioner som følge af Ruslands invasion af Ukraine.

Jaecoo J5 EV er den mere Jeep-agtige udgave af Omoda 5 - begge fra kinesiske Chery.

I Danmark bliver Jaecoo det 19. nye kinesiske bilmærke. I første omgang med den Jeep- inspirerede J5. Mens Omoda er folkelig og Exlantix eksklusiv, tager Jaecoo rollen som Chery-gruppens eventyrlystne bilmærke, der bejler til et publikum med en aktiv livsstil.

Med en længde på 438 cm er Jaecoo J5 lidt forenklet en Omoda 5 i skovmandsskjorte og vandrestøvler. Teknisk er der nærmest tale om tvillinger, men indpakningen af Jaecoo J5 er bare radikalt anderledes. Forvent en prisbillig elbil med omkring 400 kilometer rækkevidde, når Jaecoo når frem til de første danske forhandlere. Hvornår det sker, har Nic. Christiansen Gruppen endnu ikke afsløret.

Kia med tre nye modeller

Kia satser seriøst på elbiler. I Danmark er det helt slut med at købe Kia’er med fossilmotorer, men afløserne er allerede linet op. I Herning viser Kia nemlig hele tre nye elbiler: VW ID.3 udfordreren EV4, Tesla Model Y-konkurrenten EV5 og VW ID.Buzz-alternativet PV5 Passenger.

Kia giver et smugkig på ID.4/Enyaq-konkurrenten EV5 i Herning, selv om den først kommer til Danmark næste år.

Kia har i forvejen elbilerne EV 6, EV9 og ikke mindst EV3, der både kan prale af titlen Årets Bil i Danmark 2025 og er blevet Kias næstmest solgte model i Europa.

Med de tre nye modeller har Kia et af de mest omfattende udvalg af elbiler på det danske marked. EV4, der både kommer som hatchback og sedan, lanceres umiddelbart efter Elbilmessen, det samme gælder for PV5, mens vi skal ind i begyndelsen af 2026, før den kinesisk-producerede EV5 når frem til danske Kia-forhandlere.

Mercedes CLA og GLC

Mens Mercedes netop har lanceret den meget omtalte CLA med rekordlang rækkevidde på 792 km, venter mange danske formentlig på den mere praktiske Shooting Brake - en lav og smart stationcar med stor bagklap.

Shooting Brake pynter på gulvet i Messecenter Herning - til trods for, at vi først ser den hos danske forhandlere i marts næste år.

Mercedes glc elbil
Mød den elektriske GLC EQ i Herning - og Mercedes' nye giga-kølergrill med LED-lys.

Vi skal også ind i begyndelsen af 2026 før en anden stor Mercedes-nyhed står hos de danske forhandlere. Derfor er der en unik mulighed for at være de første til at opleve den elektriske SUV GLC with EQ Technology i Herning.

Som CLA har den nye GLC moderne 800 volt teknologi, lynhurtig lynladning med op til 330 kW og lang rækkevidde.

Det er også nødvendigt, for GLC skal konkurrere med BMWs Neue Klasse-elbil iX3, der er et sandt festfurkeri af high-tech - og som i øvrigt også står i Herning, så man kan sammenligne de to ærkerivaler direkte. Modsat Mercedes GLC er BMW iX3 dog netop lanceret hos de danske forhandlere.

Toyota gange to

Toyota rører på alvor på sig blandt elbilerne. Senere i år ser vi både en teknisk opgraderet bZ4X og to helt nye elbiler, der står i Herning: Urban Cruiser er Toyotas udgave af Suzukis første elbil e Vitara, som Suzuki både har udviklet og fremstiller billigt i Indien. Dermed kan Toyota sælge Urban Cruiser fra 235.000 kr., hvilket gør den interessant for langt flere danskere.

Urban Cruiser er Toyotas hidtil mindste elbil og teknisk identisk med Suzuki e Vitara.

Potentialet er stort, for Toyota har mange, loyale kunder i Danmark, der har ventet på en billigere, elektrisk Toyota. Med Urban Crusier kan de se frem til en kompakt, men rummelig elbil i moderigtigt SUV-design, der selv i basis-udgaven er spækket med udstyr. 

Hvis der ligger en hund begravet under det tilsyneladende gode tilbud, er det en lynladetid, der gør både Urban Cruiser og søsterbilen usædvanligt langsommelige ved lynladeren: 45 minutter tager det at lade 10-80 procent i sommervejr. Tålmodighed vil være en dyd på langture.

Så er der mere fart over C-HR+, der placerer sig mellem Urban Cruiser og bZ4X. Ikke bare lynladeeffekten på omkring en halv time, men også det knivskarpe design og priserne, der begynder lige under den magiske 300.000 kroners grænse. Dermed kan Toyota konkurrere med nogle af Danmarks mest populære elbiler som Skoda Elroq, Kia EV3 og de mindste udgaver af VW ID.4 og Tesla Model Y.

Tesla 

Netop Tesla har endelig afsløret den længe ventede basis-model, der skulle gøre Tesla til en mulighed for langt flere mennesker i Danmark og resten af verden. Som bekendt viste verdensnyheden sig at være en strippet udgave af bestselleren Model Y. Ved at droppe mængder af udstyr som varme i bagsædet, bagsæde-skærm, lygtebånd og skrue ned for hjulstørrelsen og blænde glastaget af (!), er det lykkedes Tesla at komme under førnævnte 300.000 kroners grænse.

Den kan bestilles nu, leveres i næste måned - og ses i Herning næste weekend: Tesla Model Y Standard med mindre udstyr og lavere pris. Foto: Tesla, Inc.

Om det er nok til atter at sende Tesla tilbage på toppen af bilsalget ved vi mere om sidst på året, når de første salgstal er tikket ind.

VW

VW giver et smugkig på en kamufleret udgave af næste års VW ID. Polo - endda i den frække GTI-udgave. 

Egentlig er VW sent ude med deres første elbil i mini-klassen, hvor især Renault 5, men også Citroën ë-C3, Hyundai Inster, BYD Dolphin Surf og snart Fiat Grande Panda er kørt i forvejen. Men lur os, om der ikke vil være enorm interesse for en elektrisk Polo, der ser ud til at blive attraktiv med bl.a. 450 km rækkevidde og mere knap-baseret betjening til fair priser. Rammer VW rigtigt, har ID. Polo og søsterbilerne fra Skoda og Cupra potentiale til - undskyld det nærliggende udtryk - at blive det endelige, folkelige gennembrud for elbiler i Europa.

VW ID. Polo kommer til Herning - men beholder kamuflage-folien på.

Elbilmessen i Herning

MCH Messecenter Herning, Vardevej 1 7400 Herning. Entré.

Fredag 24. okt. kl. 13-18
Lørdag 25. okt. kl. 10-18
Søndag 26. okt. kl. 10-17

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here