Guide: Her er de vigtigste elbiler i 2025

Kia EV3
Årets Bil 2025: Kia EV3.

Et nyt år står for døren, og Hvilkenbil præsenterer her de vigtigste nye elbiler, der kommer til os i 2025.

I 2024 overhalede salget af nye elbiler salget af biler med benzin- og dieselmotorer. I 2025 vil andelen af solgte elbiler stige yderligere, og Hvilkenbil giver her et overblik over de vigtigste nyheder, som vi kan forvente at se i Danmark.

Branchen er præget af en vis uro, og listen er næppe komplet. Nogle af de nævnte elbiler når måske ikke frem, andre, som ikke er nævnt, vil måske åbenbare sig. En række kinesiske mærker står på tærsklen til EU, nogle er allerede i nogle EU-lande, men i de tilfælde, hvor der er usikkerhed om bilernes ankomst til Danmark, er bilerne ikke nærmere omtalt. 

Derfor kommer man i listen til at kigge forgæves efter eksempelvis IM, Changan, Denza, Exlantix, Omoda og Zeekr. Amerikanske Rivian, der også spøger i kulissen, får heller ikke ord med på vejen.  

Vi har valgt ikke at ryste krystalkuglen efter fossile nyheder. Fordi de på grund af den afgiftsfritagelse, som også i 2025 belønner elbilerne, ofte bliver så dyre, at de i en dansk kontekst ikke bliver særligt interessante.

For overskuelighedens skyld nævner vi her næste års elbiler i alfabetisk rækkefølge.

Audi A6 e-tron
Audi A6
Trods merpris på 15.000 kr. og 40 km kortere rækkevidde, ventes stationcar-udgaven af Audi A6 e-tron at blive den mest efterspurgte.

A6 e-tron er den velformede personbil-udgave af SUV’en Q6 e-tron, og A6 fås både som 5-dørs med stor bagklap – kaldet Sportback – og som stationcar – kaldet Avant.
Prisforskellen er 15.000 kroner. Sportback med 76 kWh-batteri koster fra 555.000 kr., med 95 kWh-batteri begynder priserne ved 605.000. Sportback er særskilt aerodynamisk, og den maksimale rækkevidde i modellen med 95 kWh-batteri er helt oppe på 750 kilometer. Stationcar-karrosseriet kapper cirka 40 km af rækkevidden. Teknologien er den effektive 800 volts, og det betyder en ladeeffekt på 225-270 kW. 
Bilerne er klar hos Audi-forhandlerne i januar.
Audi giver fem års mekanisk garanti, på batteriet otte år/160.000 km.

BMW Neue Klasse
Neue Klasse X
X-udgaven bliver den første ‘Neue Klasse’, BMWs store satsning på dedikerede elbiler med 800 volt-teknologi.

Ligesom Audi tager BMW hul på 800 volts-teknologien med sin Neue Klasse. Den nye klasse er siden i3 den første 100 procent dedikerede elbil fra sydtyskerne.
Konceptudgaven har navnet Neue Klasse X, og den vil reelt skulle afløse den nuværende iX3. Året efter følger en Neue Klasse-sedan, den elektriske 3-serie. Designet er relativt futuristisk og adskiller sig fra den stribe BMW-modeller, der stadig løser opgaven som el-, hybrid- og fossilbil i ét karrosseri. Om alt går vel, når
Neue Klasse X til Danmark i løbet af 2025.
BMW’s mekaniske garanti er på to år, på batteriet otte år/160.000 km.

BYD Seagull
BYD Seagull
BYD Seagull kan blive Danmarks billigste elbil i år til ca. 170.000 kr.

“En lille ny på vej” står der på BYD’s hjemmeside om den lille kinesiske elbil, der meget vel kan blive Danmarks billigste.
Vi har tidligere vurderet, at Seagull kan komme til at koste helt ned til 170.000 kr. Batteriet skulle være på 40 kWh og rækkevidden nær 300 km, så den vil være direkte konkurrent til bl.a. Citroën ë-C3 og Hyundai Inster. Den kinesiske måge kommer angiveligt i første halvdel af 2025.
BYD giver seks års mekanisk garanti eller max 150.000 km. Batterigarantien er på otte år/200.000 km.

BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 er SUV-udgaven af den moderne sedan, BYD Seal.

Fra samme privatejede kinesiske producent kommer også den større SUV Sealion 7. Bilen kan allerede nu bestilles på importørens hjemmeside, fraprisen er 340.000 kr. med 82 kWh-batteri, der giver op til 482 kilometers rækkevidde. Med to elmotorer stiger ydelsen fra 313 til 530 hk, og søløvens store batteri på 91 kWh giver en rækkevidde på godt 500 km. Prisen er 375.000 kr., og de direkte konkurrenter er ikke mindst Tesla Model Y og BYD’s landsmand Xpeng G6.

Citroën ë-C3 Aircross
Citroen
ë-C3 Aircross er Citroëns udgave af Opel Frontera.

Citroën ë-C3 var ramt af store forsinkelser. Bilen blev præsenteret hos de danske forhandlere i begyndelsen af 2024, bilen kunne umiddelbart derefter bestilles, men først hen mod slutningen af året kunne de første kunder køre afsted i deres elektriske C3.
Næste med C3-navnet er den forhøjede udgave med
tilnavnet Aircross, og den deler platform med Stellantis-familiemedlemmet Opel Frontera, som er beskrevet længere nede i artiklen. Fordi ë-C3 Aircross er 20 cm længere end Frontera, åbner det mulighed for to ekstra sæder. Dermed bliver bilen den mindste 7-personers elbil på markedet. Under huden skulle ligge samme batteri som i ë-C3, så rækkevidden bliver ikke imponerende. Præcis premieredato tør vi, belært af erfaringerne med ë-C3, ikke gisne om, blot holde os til Citroën Danmarks hjemmeside, hvor der står “kommer snart”.
Citroën yder to års mekanisk garanti, på batteriet otte år/160.000 km.

Citroën ë-C5 Aircross

C5 Aircross får samme teknologi som Peugeot E-3008/E-5008. Det vil sige Stellantis’ nyeste platform, som endnu har til gode at vise, at den er konkurrencedygtig på især ladeeffekt. C5 Aircross vil som sine franske fætre – i hvert fald med tiden – kunne fås med ikke kun et 73 kWh-batteri, men også med et batteri på 98 kWh. Det store skulle række til 660 kilometers kørsel. De foreløbige meldinger lyder, at bilen kommer til Danmark i løbet af sommeren.

Dongfeng Nammi Box
Danmarks billigste elbil
Dongfeng Nammi Box kan blive Danmarks billigste elbil. Hvis den kommer.

Kommer den, eller kommer den ikke? På den ene side er den lille Nammi så prismæssigt interessant, at vi nævner den. For prisen vil kunne ryge ned under 150.000 kr.
Batteriet i den fire meter lange mini er på 42 kWh, og det giver en formodet rækkevidde på 300 km. På den anden side bør en stribe ‘men’er’ presse sig på. For Dongfeng er en statsejet kinesisk virksomhed, så den forhøjede EU-importtold rammer relativt hårdt. Dernæst er Dongfeng særdeles aktiv i krigsførende Rusland, og spørgsmålet er, om importøren, Wismo Group (tidligere K.W. Bruun), der også importerer Stellantis’ mærker, vil tage Dongfeng til Danmark? Wismo Group står også bag importen af Voyah, der hører under Dongfeng, og af statsejede Hongqi. Måske er lige præcis den tanke mere spekulativ end realistisk. Uanset hvad: Kommer Nammi Box, vil vi selvfølgelig teste og bedømme den som alle andre biler. Trods den potentielt meget lave pris kan Nammi Box næppe være i samme liga som
Dacia Spring
Dongfengs garantier har Hvilkenbil ikke oplysninger om.

Ford Puma
elektrisk puma
Ford Puma er født som fossilbil, men kommer som elbil i 2025.

Puma Gen-E, som den helt præcist hedder, er den elektriske udgave af pumaen, for den er ikke fra start konstrueret som en elbil.
Batteriet er af en beskeden størrelse, kun 43 kWh, men Ford hævder, at den strømlinede bil kan køre helt op til 376 km på en opladning. Konkurrenterne er Stellantis-trillingerne Peugeot E-2008, Alfa Romeo Junior og Jeep Avenger, og prisen på
Puma Gen-E bør derfor lande et sted i nærheden af 225.000 kr. Bilen skulle være klar til marts, så priserne ventes umiddelbart efter årsskiftet.
Ford giver to års mekanisk garanti, på batteriet otte år/160.000 km.

Hongqi E-H7/E-HS7
Hongqi
Kinesiske Hongqi E-H7 giver på papiret usædvanlig meget elbil for pengene.

Hongqi er endnu en kinesisk bilproducent, og her i Danmark har vi indtil videre fået den monumentale, nærmest vulgære 7-personers E-HS9, der er på størrelse med et mindre parcelhus.
Hongqi, der betyder ‘røde flag’, er statsejet, oprindeligt stiftet af formand Mao, og mærket tages til Danmark af Stellantis-importøren Wismo Group (tidl. K.W. Bruun). E-H7 er en sedan, E-HS7 er SUV-udgaven. E-H7 (foto) skal bl.a. konkurrere med VW ID.7, Kia EV6 og Hyundai Ioniq 6, E-HS7 vil gå efter Audi Q6 e-tron, BMW iX3 og Xpeng G9.

Prislappen for E-H7 begynder ved 350.000 kr. med 510 kilometers rækkevidde. Til 380.000 kr. er batteriet vokset fra 82 til 103 kWh, og rækkevidden er 655 km. I Performance-udgaven til 500.000 kr. yder de to elmotorer 619 hk, og rækkevidden er 640 km. Ladeeffekten er i alle modeller 250 kW.

Merprisen for SUV’en E-HS7 er 40.000 kr., Performance koster dog 100.000 kr. mere. SUV’ens rækkevidde er 40-50 kilometer kortere end sedanens. Bilerne kan bestilles nu på Hongqis hjemmeside. Et par lillebrødre til 7’erne findes derude. Her er 7-tallet skiftet ud med et 5-tal. Om og i givet fald hvornår 5’erne kommer til Danmark, ved vi ikke. 
Hongqi giver fem års mekanisk garanti eller max 150.000 km. På batteriet otte år/160.000 km. 

Hyundai Inster/Inster Cross

Til gengæld ved vi med sikkerhed, at Hyundais lille Inster kommer. Endda meget snart. Den lille, funky designede sydkoreaner koster i den ‘civile’ udgave fra 180.000 kr. Med andre ord en af de længe imødesete små og for langt flere mennesker opnåelige elbiler.

Hyundai Inster
Den lille, men rummelige Hyundai Inster kan sparke gang i salget af elbiler under 200.000 kr. i Danmark. Foto: Lars Krogsgaard

Inster har plads til fire, den kører 327 km på en opladning, men med det lidt større batteri er rækkevidden 370 km og prisen 192.000 kr. Den let forhøjede og lidt mere rå udseende Cross koster 220.000 kr., altså 13.000 kr. mere end den dyreste, almindelige Inster.
Inster nåede med i finalefeltet til Årets Bil i Danmark og efterlod umiddelbart et godt indtryk. Fornuftig indretning af førerpladsen, god pladsudnyttelse og robust kvalitet var nogle af roserne. Inster blev nummer fire ved Årets Bil.
Som dansker og trailer-elsker skal man være opmærksom på, at Inster ikke må hægte andet end et stativ til cykeltransport på. 

Hyundai giver en af markedets bedste garantier – fem års mekanisk med ubegrænset kilometertal, og som langt de fleste andre otte år/160.000 km på batteriet.

Hyundai Ioniq 9

Den store Ioniq 9 er alle storfamiliers hedeste drøm. Søsterbil til den 7-personers Kia EV9, som vi i vores test døbte ‘elgiganten’. Selv med alle sæderækker i brug napper Ioniq 9 over 600 liter i bagagerummet, og det store batteri på 110 kWh muliggør 620 kilometers kørsel, 40 km mere end EV9, hvis batteri er på 100 kWh. Teknologien er 800 volt, hvilket sikrer hurtig lynladning. Bilen må slæbe en anhænger på 2,5 ton.

Kia EV3
ev3
Kia EV3 er Årets Bil i Danmark – og en af de absolut mest spændende bilnyheder i 2025. Foto: Lars Krogsgaard

Årets Bil i Danmark 2025 har vi allerede omtalt en del her på Hvilkenbil, og vi glæder os til at gennemteste den i begyndelsen af det nye år for at se, om den holder niveauet.
EV3 udmærker sig ved sin kompakte størrelse, sin gode indretning og de 290.000 kr. for 600 kilometers rækkevidde. De ingredienser kan næsten kun sikre succes. Udover at Kia, ganske som Hyundai, er ret erfarne og solide, når det kommer til elbiler, så tæller sydkoreanernes lige så solide og brugervenlige garanti også klart på plussiden.
Kia har ligesom Hyundai en af markedets bedste garantier. Den mekaniske garanti gælder i syv år (max 150.000 km), og samme garanti gælder batteriet.

Kia EV4 og EV5

EV5 er direkte storebror til EV3. Også i crossover-habit, med samme batteri-teknologi og nogenlunde på størrelse med Kia Sportage. Dens konkurrenter bliver bl.a. Renault Scenic og Ford Explorer, og om alt går vel, får de første EV5 danske nummerplader på i slutningen af 2025. 
Sedanen EV4 ventes i løbet af sommeren, og den får bl.a. BYD Seal og Tesla Model 3 som konkurrenter. Man må formode, at de to deler en del af den teknik, som ligger i EV3. 

MG ZS EV
mg
Anden generation af MG ZS EV kommer i 2025 – og har potentiale, hvis prisen bliver attraktiv.

Midt på sommeren skulle den nye elektriske udgave af crossoveren MG ZS være klar. Med tillægsbogstaverne EV.
Den kommer også som hybrid og dermed som konkurrent til Toyota Corolla Cross. EV’en skal byde Hyundai Kona Electric og Kia Niro EV op til dans. Oplysningerne om bilen er endnu sparsomme, men den findes allerede hjemme i Kina. Hvis specifikationerne går igen, taler vi to batteristørrelser, hhv. 51 og 77 kWh. 
Statsejede MG, som importeres til Danmark af Nellemann Group, der også importerer Kia, giver som Kia syv års mekanisk garanti (max 150.000 km). Samme garanti gælder batteriet.

Nissan Leaf
nissan
Nissan trænger til et hit – og det kunne være tredje generation af elbilen Leaf.

Leaf var om nogen elbilernes pionér, men i marts i år sluttede produktionen af Leaf den anden på fabrikken i Sunderland, England.
Britiske medier mener dog allerede at have spottet afløseren, og vi vover det ene øje, antager, at den går i produktion allerede i første halvår 2025 og når til Danmark inden 2026. De billeder, som vi har set af det, der formodes at være den nye Leaf, viser en crossover-type tæt på
konceptbilen Chill Out (foto), der i størrelse er en krympet udgave af Ariya. Batterier og elmotorer formodes at være identiske med dem i Renault Scenic – det vil sige 60 og 87 kWh. Flere pålidelige oplysninger lige nu? Desværre ikke, men vi holder øje.
Nissans mekaniske fabriksgaranti dækker tre år eller max 100.000 km. Batterigarantien er fem år/100.000 km.

Nissan Micra

Som med vores forudsigelse af lanceringen af næste Nissan Leaf gør vi det samme med Micra. Vi kommer formentlig hen mod andet halvår 2025, før den er klar, men da den teknisk set er identisk med Renault 5 E-Tech, burde det være a piece of cake at få den ud over rampen. To batterier bliver sandsynligvis mulighederne – 40 og 51 kWh, det store med cirka 400 kilometers rækkevidde. 

Opel Frontera
Frontera
Skal vi tro de første udenlandske indtryk, gør Opel meget rigtigt med Frontera.

På papiret har Frontera potentiale til at blive en attraktiv danskerbil.
For her er plads, praktisk indretning og en formodet relativt lav pris fokuspunkterne. Frontera afløser Crossland, og umiddelbart er akilleshælen batteriets størrelse på beskedne 44 kWh. Rækkevidden er cirka 305 km, men prisen, der endnu ikke er regnet ud, må formodes at ligge klart under priserne på konkurrenter som Skoda Elroq og Kia EV3. Et lidt større batteri med strøm til 400 kilometers kørsel skulle også blive muligt.
Bilen skulle ligesom sin nære Stellantis-slægtning Citroën ë-C3 Aircross komme i løbet af 2025. På Opels hjemmeside lover man ikke for meget – her oplyses det, at “det endnu er uvist”, hvornår den kommer til Danmark.
Opel giver mekanisk garanti på to år. Batterigarantien er på otte år/160.000 km.

Opel Grandland
Opel
Grandland er Opels udgave af Peugeot E-3008/5008. Det bliver spændende at se, om Opel kan forbedre konceptet.

Opels hjemmeside er anderledes kontant med den nye Grandland. “Kommer til januar” er budskabet, og sammen med Peugeot E-3008/E-5008 og Citroën C5 Aircross står den på Stellantis’ nyeste elektriske platform, kaldet STLA Medium.
Den mangler endnu at overbevise, men hvis software-udfordringerne med især lynladeeffekt bliver udbedret, så bilerne på platformen rent faktisk kan det, de lover, så skulle man kunne lade med 160 kW i en lynlader. Med det store 98 kWh-batteri er rækkevidden op til 700 km.
Grandland må i første omgang formodes at komme med 73 kWh-batteriet som i franskmændene. Selvom bilen kommer til januar, er priserne i skrivende stund endnu ikke klar.

Porsche 718 Boxster Electric
Macan
Efter Macan her er Porsche på vej med sportsvognen Boxster. Nogle oplysninger lader dog forstå, at el-roadsteren risikerer at blive forsinket.

Indtil for ikke så længe siden kom en tredjedel af Porsches salg fra Boxster, Cayman og Macan. Men Porsche-ledelsen besluttede allerede i 2022 at se den elektriske fremtid direkte i øjnene.
SUV’en Macan (foto) er allerede kommet til som supplement til Taycan, og da skærpet europæiske sikkerhedslovgivning kræver nye udgaver af 718 Boxster og Cayman, valgte Porsche at gå planken ud og gøre dem 100 procent elektriske. Vi håber, at roadsteren Boxster når frem i år efterfulgt af den lukkede coupé, Cayman. Ifølge det tyske Auto Motor und Sport bliver 718 Boxster Electric lige så hurtig som den udgåede GTS 4,0, og med stort set samme 800 volts-teknologi som i Taycan kan Boxster lade med 270 kW. Den vil – som Macan – formentlig kunne fås med en elmotor og træk på baghjulene og med to elmotorer og firehjulstræk. Batteriet i Macan er på 95 kWh og rækkevidden mellem 536 og 644 km. Hvis batteriet i Boxster er det samme, må man forvente længere rækkevidde.
Porsche giver to års mekanisk garanti. På batteriet otte år/160.000 km.

Range Rover Electric

Jaguar Land Rover har taget det meget radikale skridt at gøre Jaguar 100 procent elektrisk, men inden den første Jaguar kommer, kører den fuldelektriske Range Rover ind på scenen. Til den elektriske firehjulstrækker benyttes 800 volts-teknologi, batteriet ventes at være på cirka 100 kWh og rækkevidden angiveligt mellem 500 og 600 km. Blandt konkurrenterne kan bl.a. peges på Volvo EX90 og Mercedes G 580. Pris og premiere? Cirka to millioner kroner og en gang i løbet af 2025.
Range Rover giver fem års mekanisk garanti (max 150.000 km). Garantien på kommende elbilers batterier kendes endnu ikke, men på opladningshybridernes batterier gives seks år/100.000 km.

Renault 5 E-Tech
renault 5
En lille, billig og charmerende elbil er præcis, hvad bilmarkedet har brug for. Renault 5 kan blive et hit i 2025.

Foregående bil er på mange måder et ikon, men slet ikke med samme status som Renault 5.
Den elektriske Renault 5 slutter sig til de meget ventede små og knap så dyre elbiler, som skal gøre flere til ejere af et elektrisk køretøj. Den lille charmør fås med to batterier – 40 og 52 kWh med hhv. 300 og 400 kilometers rækkevidde. Den maksimale ladeeffekt er 80 og 100 kW, og den er ganske beriget af fornuftigt sikkerhedsudstyr og, naturellement, masser af design-finurligheder, som øger den stærke udstråling. Pris og præcis lanceringsdato kendes ikke, men vi taler formentlig en frapris omkring 225.000 kr. og dansk lancering i første kvartal.
Renault giver to års mekanisk garanti, på batteriet otte år/160.000 km.

Renault 4 E-Tech
Renault 4
Er Renault 5 for lille? Så ser vi også den større Renault 4 i 2025 – en anden, men mere praktisk fransk charmør.

I hælene på den charmerende 5’er følger 4’eren, der er knap så meget retro. Lighedspunkterne med den gamle postbil er knap så nemme at få øje på, men dens familievenlighed og hit-potentiale er absolut til stede. Opskriften er crossover-typen, som vi elsker så højt, og fysisk er den på størrelse med Renault Captur. Den elektriske Renault 4 får dansk premiere, når sommer bliver til efterår.

Skoda Elroq

Sammen med Kia EV3 – Årets Bil – er Skoda Elroq – tæt på at blive Årets Bil – en af 2025’s mest spændende og imødesete elbiler.

Skoda Elroq
En lidt mindre og meget billigere udgave af den folkelige Skoda Enyaq: Lur os, om ikke Skoda Elroq bliver et kæmpe hit i Danmark i 2025. Foto: Lars Krogsgaard

En lettere krympet udgave af den populære Enyaq, men hvor det formindskede stort set kun lader sig mærke i bagagerummet. Elroq er stadig en særdeles rummelig bil med velfungerende teknik. Basismodellen, Elroq 50, til 250.000 kr. med 373 kilometers rækkevidde bliver stort set gjort uinteressant af den kun 15.000 kroner dyrere Elroq 60 med en rækkevidde på +400 km. 60’eren har desuden varmepumpe, der er godt for forbrug og for opvarmning af batteri forud for lynladning. Elroq 85 kører 576 km på en opladning og koster 315.000 kr. Den tjekkede elbil kan bestilles nu og er klar til start kort inde i 2025.
Skoda giver fem års mekanisk garanti og otte år/160.000 km på batteriet.

Skoda Enyaq

Siden 2020 har Enyaq begejstret os, i mange måneder så meget, at den har været Danmarks mest solgte bil. Men som noget, der minder om et lyn fra en klar himmel, blev der kort før jul lukket for bestillinger på den nuværende Enyaq. For en ny er på vej, og den kommer i løbet af andet kvartal 2025. Den nye Enyaq beskrives ganske vist kun som en kraftigt faceliftet model, men nyheden er så markant og vigtig, at vi vælger at nævne den her blandt nyhederne. Designet strammes gevaldigt op, tilnærmer sig Elroqs, kabine og aerodynamik opgraderes, og batterierne vokser en smule. Det samme må rækkevidden formodes at gøre. Interessant nok bliver Enyaq fornyet før Volkswagen-moderskibets ID.4 og før Audi Q4 e-tron. De første til at vide det, når der er nyt at berette om Enyaq, er Hvilkenbils læsere.

Suzuki eVitara/Toyota Urban Cruiser
eVitara
Et joint venture resulterer i år i Suzukis første elbil, eVitara (foto), og Toyotas blot anden dedikerede elbil, Urban Cruiser. Suzuki har udviklet og fremstiller i Indien.

Suzuki eVitara og Toyota Urban Cruiser er to sider af samme sag. De to er nemlig en joint venture mellem de to japanere, men umiddelbart noget overraskende er det Suzuki, der både har udviklet og skal fremstille begge biler.
Det kommer til at ske på Suzukis fabrik i Indien, så det er godt for produktionsomkostningerne.

Begge basismodeller har et batteri på 49 kWh, alternativet er et batteri på 61 kWh. Suzuki oplyser rækkevidder på hhv. “godt 300” og “godt 400 km”. Billigste eVitara kommer til at koste 250.000 kr. Hvad Urban Cruiser – der altså ikke kom til at hedde det lidet mundrette bZ2X, men har taget navn efter den kække model, der blev solgt i Europa fra 2009 til 2014 – kommer til at koste, vides endnu ikke. Begge ventes til Danmark i løbet af sommeren.
Både Suzuki og Toyota giver tre års mekanisk garanti. eVitara er Suzukis første elbil, men det må forventes, at batterigarantien vil være ens for de to mærker. Altså otte år/160.000 km.

Tesla Model Y

Rygterne har svirret, intet er bekræftet, men vi vover det ene øje og hævder, at i 2025 vil Tesla Model Y få en kraftig fornyelse a la den, der ramte Model 3 i slutningen af 2023. Model 3 er fra 2017, Model Y er fra 2020, og det er således ved at være tid. De forbedringer, som Model 3 fik, vil være yderst nemme at overføre til Model Y – så det vil sige, at vi kan se frem til forbedret støjdæmpning, en optimeret affjedring og bedre finish. Om priserne holder på det nuværende niveau, kan man aldrig vide med Tesla. I dag er startprisen 330.000 kr. med 455 kilometers rækkevidde. Long Range – rækkevidde 600 km – koster fra 350.000 kr.
Tesla giver fire års mekanisk garanti/max 80.000 km. Garantien på batteriet løber i otte år, men antallet af maksimale antal kilometer varierer fra maksimalt 160.000 til 240.000 km afhængigt af model og motor.

Volvo ES90

S for sedan og X for SUV. ES90 er dermed den klassiske personbil-udgave af EX90, den store 7-personers SUV. De tilgængelige oplysninger om ES90 er få, men det er næppe forkert at formode, at den får samme 107 kWh-batteri. EX90-rækkevidden er lidt over 600 km, så mon ikke den mindre monumentale sedan har minimum 100 kilometer mere. Ladeeffekten er 250 kW, og ES90 vil formentlig også kunne fås med både en og to elmotorer. Bilen får verdenspremiere i Stockholm 25. marts, så i bedste fald ruller den ud på dansk asfalt i løbet af sommeren.
Volvo giver tre års mekanisk garanti. Batterigarantien er otte år/160.000 km. 

Af redaktionen

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here