Guide: Her er prisen på lynladning pr. kWh

Der er enorme udsving i prisen på lynladning af elbiler. Se her, hvor du får den billigste og dyreste strøm til elbilen.

Elbilsejere på langtur med brug for lynladning undervejs skal fortsat se sig godt for, inden de sætter ladekablet i stikket. For mens priserne på benzin og diesel stort set er den samme på tankstationer landet over, er der anderledes store udsving i prisen på lynladning.

Udsvingene er kun blevet større, siden vi sidste gang tog temperaturen på markedet i marts. Dengang var Tesla billigst med 2,65 kr. pr. kWh, mens Clever og Fastned toppede på 4,99 kr. pr. kWh. Det svarede til en prisforskel på hele 121 pct.

I det aktuelle pristjek er Tesla fortsat billigst, lige som Clever og Fastned er dyrest. Men fordi Tesla tilbyder lynladning ned til 2,20 kr. er forskellen nu øget til 127 pct.

Det er dog kun den halve historie. For siden sidst har Tesla indført langt mere varierende priser over døgnet. Kort fortalt betyder det, at Tesla fortsat er billigst, men særligt i dagtimerne er det faktisk blevet dyrere at benytte mærkets Supercharger-netværk. På nogle stationer kan kWh-prisen mere end fordobles i myldretiden.

Tesla billigst – Clever dyrest

Det er dog fortsat billigst at benytte Teslas Supercharger-netværk. Den meget lille danske ladeoperatør EV-EL kommer tættest på med en kWh-pris på konstant lave 2,41 kr.

Clever, Danmarks største ladeoperatør, og hollandske Fastned, er fortsat dyrest på lynladning. Begge operatører tager 4,99 kr. pr. kWh. Dermed er springet i prisen på lynladning øget til 127 pct. sammenlignet med den billigste Tesla Supercharger.

Tesla er stadig billigst på lynladning når man tager udgangspunkt i kontantprisen. Her den nye Supercharger-station i Viby syd for Aarhus.

Det er en overraskende stor prisforskel. Lader man f.eks. 50 kWh på sin elbil, koster det ned til 110 kr. hos Tesla eller op til 249,50 kr. hos Clever og Fastned.

Konkurrencen på lynladning skærpes hele tiden. Siden sidst er hollandske PowerGo kommet til Danmark, og kinesiske BYD er også på vej med markedets mest potente lynladere.

Mange tager omkring 3,75 kr.

10 af de 19 undersøgte ladeoperatører befinder sig relativt tæt på hinanden med en kWh-pris på mellem 3,25 og 3,50 kr.

Her er det vigtigt at understrege, at alle priser er de 'rå' kontant-priser uden nogen form for abonnementer eller fordelsordninger. Alle indhentede priser gælder for ladning i lynladere med mindst 150 kW.

Herunder kan du se aktuelle priser for lynladning hos 19 ladeoperatører i Danmark.

[email protected]

4 Kommentarer

  1. Uden tvivl det største problem med elbiler i dag. Uoverskueligheden på priser, når man har behov for at lade undervejs. Både herhjemme, men mest ned gennem Europa. Håber lovgivningen og bilfabrikanter snart følger med. Ingen grund til at bilens navigationssystem ikke skulle kunne bruge pris som en parameter når mulige ladestationer udvælges på turen.

    Og så burde samtlige elbiler i EU have et unikt ID, så plug and charge bliver standarden for alle ladepunkter i EU/EEA.

  2. For mig er det intet nyt i, at priser er forskellige - her tænker jeg på benzin. Den har I alle de år, vi har kørt sydpå været meget dyr ved motorvejen og blev billigere, når man kom væk fra motorvejen. Men, vi kørte ikke væk fra motorvejen eller havde regulering, der fortalte, hvor det var billigst.
    Det sagt, tror jeg, at el kun vil blive billigere gående mod 0 “nul”!
    Når byerne/ regionerne/ lande begynder at investere i batterier, og det tror jeg kommer til at ske, så kommer det os alle tilgode.
    Elbiler (personbiler/ lastbiler…) vil alle blive selvkørende og AI vil sikre det er en del af vores strøm i vores infrastruktur.

    • Jeg synes faktisk ikke det kan sammenlignes. Det er ikke et problem at lynladning langs motorveje er dyrere end andre steder. Men hvor meget svinger prisen på benzin fra en motorvejstank til en anden? 10% virker højt. På lynladning er det op mod 200%, hvis man er uheldig. Dertil kommer at prisen på samme ladepunkt kan variere meget, afhængigt af hvilken app der bruges som betaling.

      Det kan ikke være rigtigt at en succesfuld forretningsstrategi kan være at foranledige sig på at folk ikke finder den ladestander rundt om hjørnet, hvor man ville kunne lade til halvdelen af prisen. De fleste elbiler kan finde ladestationer i deres navigation. Jeg har selv prøvet at blive dirigeret hen til en stander hvor prisen var over 8kr/kwh. Synes du ikke det ville være rart hvis bilen kunne have fortalt mig det i forvejen, og automatisk have valgt en stander 1 kilometer derfra til under den halve pris? Selvfølgelig fandt jeg den stander på egen hånd ved hjælp af en app, men det ville da være langt rarere hvis det system jeg har i min bil var anvendeligt i stedet for jeg alligevel selv skal gøre arbejdet.

      Selvfølgelig kan lovgivning gøre meget. EU har allerede vedtaget at prisen skal være let-synlig. Det plejede den ikke at være. Roaming er vedtaget, så man ikke skal have downloadet en speciel app der kun er på fransk, og som kun gælder i Bretagne eller hvor man lige er. EU har også fastlagt at kortbetaling skal være muligt på lynladning. Det er alt sammen lovgivning.

      Jeg er dog enig i at problemet nok skal blive mindre med tiden

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here