Guide til opladning af din elbil

elbil opladning

Guide: At vælge den rigtige elbil er kun den indledende, nemme manøvre. At finde den mest optimale ladeløsning er straks sværere.

Enhver, der skal have ny bil, kan ikke undgå at overveje en elbil. Den beslutning er om ikke relativt ukompliceret, men i hvert fald for intet at regne i sammenligning med hvilken ladeløsning man så skal vælge.

Hér risikerer man virkelig at komme på herrens mark. Mulighederne er utallige, og det er ligesom med forsikringer nærmest uoverskueligt at skille den ene løsning fra den anden og tage den mest optimale beslutning for ens økonomi.

For det er i sidste ende dét, det drejer sig om: Økonomi. Ingen ønsker jo at betale for meget for noget, hvis man med et stykke benarbejde og et rimeligt tidsforbrug kan finde en billigere og lige så god løsning.

Som forbruger kan man kun være tilfreds med konkurrencen på lademarkedet. Konkurrence gør kun mulighederne flere og får udbyderne til at presse hinanden på pris. Til forbrugerens fordel.

Hvilkenbil gør her et behjertet forsøg på at anvise vejen til den rigtige beslutning. Der vil helt sikkert være muligheder og nuancer, som vi ikke omtaler, netop fordi markedet for opladning er så overvældende og vanskeligt at danne sig et simpelt overblik over.

En jungle af muligheder

Flere ladeoperatører har forskellige løsninger. Prisforskellen på at leje eller købe sin ladeboks kan være stor, og det samme kan udgiften til installation af ladeboksen være.

Så de faktorer er en del af regnestykket.

Afgiftsrefusion hører også med i regnestykket, da ladeoperatørerne kan tilbagebetale elafgift til de kunder, som har indgået en service- eller abonnementsaftale. Det blev besluttet med finanslovsaftalen 2020, så frem til 2030 får ladeoperatørerne refunderet op til 1,14 kr. pr. kWh, som elbilisten ‘tanker’ på sin bil ved hjemmeladeren. Hele eller dele af den refunderede afgift har ladeoperatørerne hidtil sendt tilbage til elbilejerne.

Første ladeløsning

Ladeboks med serviceaftale. Her enten køber eller lejer man sin ladeboks med serviceaftale, der betyder, at ladeoperatøren sikrer kunden afgiftsrefusion. Hvis man kører over 4.500 kilometer om året, er en serviceaftale sædvanligvis en god idé.

Anden ladeløsning

Ladeboks uden serviceaftale. Undlader man serviceaftale, er der ikke mulighed for at få refusion for elafgiften. Hvis man har elvarme eller solceller i sin bolig, kan der ikke opnås afgiftsrefusion. Så har man elvarme eller solceller, eller kører man mindre end 4.500 km om året, er ladeboks uden serviceaftale et fornuftigt valg.

Tredje ladeløsning

Abonnement. Med abonnement betales en fast månedlig pris, og for de penge kan man frit lade ude og hjemme på den valgte ladeoperatørs netværk. 

Danmarks største udbyder, Clever, har solgt mange af den slags abonnementer. Når fri opladning hjemme og ude er kædet sammen, kaldes det bundling. Både Konkurrencerådet og De Danske Bilimportører ønsker imidlertid et forbud imod bundling, da undersøgelser viser, at 70 procent af abonnementskunderne betaler for meget for deres strøm. 

Også her sørger ladeoperatøren for, at man får afgiftsrefusion. Kører man rigtigt mange kilometer om året, og lader man ganske meget ude i byen i lynladere, er abonnements-løsningen i mange tilfælde den optimale. Men regn på det, for med faldende elpriser, særligt på de offentlige ladestandere, skal der flere ude i byen-opladninger til, før abonnement kan betale sig.

Fjerde ladeløsning

Lutter offentlig opladning. Har man ikke mulighed for at opstille en privat ladeboks – f.eks. hvis man bor i etagebyggeri – er man pisket til altid at lade ved offentlige ladestandere. Med offentlig ladning betaler man for sit strømforbrug på samme måde, som hvis man tanker benzin eller diesel.

Valg af elselskab

Den samlede udgift til strøm afhænger naturligvis i høj grad af, hvor mange kilometer man forventer at køre om året. Dernæst af hvor meget af strømmen man kan ‘tanke’ hjemme, og hvor meget man ‘tanker’ ved offentlige ladestandere. Samt hvilken slags offentlige ladestandere man kommer til at benytte mest. Lynladning (+100 kW) er ubetinget dyrest, så jo mere af den slags, desto større udgifter.

Udgifterne til opladning afhænger også af det enkelte elselskabs pris pr. kilowatt-time. Og af prisen på den strøm, man ‘tanker’ ved offentlige ladestandere.

Derfor er der gode muligheder for at spare penge, hvis man orker at sætte sig ind i, hvilke muligheder der er for at skifte elselskab. Det koster ikke noget at skifte selskab, hvis blot man ikke ophæver sin aftale inden for den såkaldte bindingsperiode, der maksimalt er seks måneder. 

Forskellen på den billigste og dyreste strøm kan være op til en krone kr. kWh, så der vil være mulighed for at spare flere tusinde kroner om året ved at skifte elselskab.

Intelligent opladning

Elprisen er ofte lavest om natten, når elbilen typisk står stille. Derfor kan et elselskab med variable priser være et fornuftigt valg, så man kan udnytte de lave priser om natten.

Her gælder det om at planlægge sin opladning. Nogle biler og nogle ladebokse kan indstilles til automatisk at ‘suge’ strøm, når elprisen er lavest.

På nettet ligger utallige redskaber, der kan hjælpe elbilister med at træffe det rigtige valg. Skriv for eksempel ‘ladeløsning beregner’, og et udvalg af beregnere vil åbenbare sig.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here