Ny udgave af Suzuki Baleno kommer i 2016 med downsizet turbomotor. Mulighed for mild hybrid-teknik skal forbedre benzinøkonomien.
Op til den officielle verdenspremiere på septembers biludstilling i Frankfurt, slipper Suzuki det første billede af mærkets kommende miniklassebil, Baleno. I første omgang må vi nøjes et billede i profil, men det er tydeligt, at Baleno er baseret på konceptbilen IK-2 – og at der stort set ikke er ændret på konceptbilens design.
Navnet Baleno er genbrug fra en lidt større model, som Suzuki solgte fra 1995 til 2001 og som mest var kendt for sin lave pris og nogle ualmindeligt uinspirerede køreegenskaber.
Afløseren ser ud til at blive af en anden og mere moderne støbning. Suzuki fortæller ikke meget om anden generation af Baleno, men med en længde omkring de fire meter bliver den kun en smule større end Suzuki Swift. Dermed bliver Baleno Suzukis mere familieorienterede indslag i miniklassen. Det mere oprette design og større udhæng bagtil tyder på mere plads – både på bagsædet og i bagagerummet.
Som hvilkenbil allerede kunne fortælle i marts, får Suzuki Baleno en moderne, downsizet turbobenzinmotor under sin korte motorhjelm. Med tre cylindre og en volume på 1,0 liter er det formentlig samme motor, der ligger i den nye Celerio, men tvangsfodring vil give flere kræfter end mikrobilens 68 hk.
Senere følger en hybrid, der kombinerer en firecylindret 1,2 liters motor med batteri og elmotor, og vil gøre Baleno til en konkurrent til den populære hybridudgave af Toyota Yaris.
Baleno ventes klar til salg i 2016.
Læs også: Suzuki udvider i højden