Helårsdæk bliver stadig mere populære – og bedre til at klare den vanskelige spagat mellem sommer- og vinterkørsel viser test af ni dæk til de helt små biler som VW Up. Ingen af dem falder igennem.
Helårsdæk er hotte. For bare få år siden var de en nødløsning, men dækproducenterne er virkelig begyndt at trylle med gummiblandingerne, så moderne helårsdæk er blevet et reelt alternativ.
Andre faktorer spiller også ind: Klimaet har ændret sig – særligt på vore breddegrader, hvor der er blevet færre vinterdage med sne. I stedet har vi fået mere regn og mere jævne temperaturer fordelt over de fire årstider. I Danmark kører vi også i relativt små biler med relativt smalle dæk, der giver bedre arbejdsbetingelser for helårsdæk.
Det er alt sammen noget, der taler til fordel for helårsdæk – og gør dem i stand til at klare den egentlig umulige spagat mellem alt fra sne over regnvåde veje til sommervarm asfalt uden at miste vejgrebet eller blive slidt ned på rekordtid.
FDM og en række andre europæiske bilklubber har testet ni helårsdæk i størrelse 14-tommer, der passer til populære danskerbiler som blandt andre VW Up, Hyundai i10, Toyota Aygo, Skoda Citigo, Peugeot 108 og Kia Picanto.
Konklusionen er klar: Et helårsdæk har ikke samme spidskompetencer som sommer- og vinterdæk. Men allround-egenskaberne er blevet så gode, at ingen af de ni testede dæk falder igennem. Fem af dem får middelkarakteren tre ud af seks stjerner, mens fire dæk klarer sig endnu bedre og scorer karakteren fire ud af seks stjerner.
”Der er de senere år sket en stor udvikling inden for helårsdæk, og flere er nu blevet så gode, at de kan være en god og praktisk løsning, hvis man har et begrænset kørselsbehov,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen, til fdm.dk. Han opfordrer dog samtidig forbrugerne til at se sig for og vælge de rigtige helårsdæk.
Gode erfaringer
På hvilkenbil.dk kan vi supplere med egne erfaringer med et af de bedre dæk i testen, Goodyear Vector 4Seasons (billedet). Vi har både kørt med det i første og anden generations-udgaven, og vores erfaringer er udelukkende positive: Komforten er høj med lav rullestøj og god evne til at fjedre, mens slidstyrken er overraskende god. Vejgrebet er jævnt godt i alle typer føre, så med mindre du går efter meget sportslige egenskaber om sommeren eller maksimal fremkommelighed på sne og is, er helårsdækket en glimrende løsning. Især, hvis du kører relativt få kilometer og kører de fleste kilometer i eller omkring de store byer i Danmark. At du sparer tid, penge og plads på at skifte mellem to sæt dæk tæller også i det samlede regnestykke.
Læs mere her: En varm anbefaling i en kold tid til helårsdæk
TEST: Ni helårsdæk i 14-tommer
Nexen N blue 4 Season (T): 4 stjerner
Continental AllSeasonContact (H): 4 stjerner
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (T): 4 stjerner
Nokian Weatherproof (T): 4 stjerner
Firestone Multiseason (T): 3 stjerner
Maxxis AllSeason AP2 (H): 3 stjerner
Vredestein Quatrac 5 (T): 3 stjerner
Hankook Kinergy 4s H740 (T): 3 stjerner
Michelin CrossClimate (H): 3 stjerner
Kilde: fdm.dk. Bogstavet i parentes angiver hastighedskode, T for 190 km/t, H for 210 km/t.