Skoda Octavia bliver endnu større, mere digital og med mulighed for mere eller mindre elektrisk kørsel. Dansk lancering til foråret.
Endelig udløses spændingen for de mange danskere, der allerede kører Skoda Octavia eller overvejer det. Fjerde generation af bilen, der med usvigelig præcision rammer det gyldne kompromis mellem plads, pris og præstationer, er netop blevet afsløret ved en stor presse-event i Prag.
Skoda Octavia benytter også denne gang samme grundlæggende teknik som sin søsterbil, VW Golf. Ja, ret beset er der tale om et meget kraftigt facelift af den nuværende model. Derfor er de store nyheder i Octavia ikke overraskende de samme som i ottende generation af Golf, som VW præsenterede for knapt tre uger siden: Opdateret infotainment, fuld opkobling og mulighed for mere eller mindre elektrificerede motorer.
Men der er også afgørende forskelle. Den største er naturligvis, at Octavia også denne gang er en halv klasse større end Golf. Akselafstanden på 269 cm er fem cm længere end i Golf, mens længden på 469 cm overgår søsterbilens med godt 40 cm. Det kan især mærkes på det særdeles gæstfrie bagsæde og i bagagerummet, der i Combi-versionen sætter ny rekord med hele 640 liter.
LED lygter som standard
Designet låner flere stilelementer fra den nye Scala. Det gælder den større og dybere kølergrill og de smallere og bredere baglygter. Modsat dobbeltforlygterne på den nuværende Octavia samles forlygterne nu under samme glas. På bagsmækken forsvinder Skoda-logoet til fordel for navnetrækket SKODA med store bogstaver. LED-lygter for og bag bliver standard.
Komforten i kabinen får også en tand til med mulighed for at vælge ergonomisk korrekte ‘AGR’ forsæder (Aktion Gesunder Rücken) og sovebeslag på de bagerste hovedstøtter. Derudover tilbyder Skoda de kendte ‘Simply Clever’ detaljer som paraply i fordøren, isskraber på bagsiden af tankdækslet og spildfri påfyldning af sprinklervæske.
Et helt nyt stiltræk er rattet, der nøjes med to eger. Det er med til at give førerpladsen et mere luftigt indtryk. Det samme kan siges om gearvælgeren til udgaver med automatgear. Som hos Porsche er det reduceret til en lille stub, der elektrisk vælger mellem kør, parkering eller neutral.
Og så tilbage til lighederne med Golf inklusive de små forskelle: Mens den nye Golf får fuld digital instrumentering som standard, bliver det tilkøb i Skoda Octavia. Tjekkerne benytter heller ikke touchpads til lygterne, men den klassiske drejeknap. Den centrale trykskærm til radio, Apple Carplay og Android Auto begynder på syv tommer og er placeret som en iPad øverst på midterkonsollen. Alt efter udstyrsniveau bliver den op til 10,25 tommer bred. I de to dyreste varianter har den også indbygget navigation og kan stemmestyres via et system, som Skoda kalder ‘Laura’.
Som Golf 8 er Octavia IV konstant opkoblet. Derfor skal man også forvente, at softwaren i et eller andet omfang kan opdateres løbende, som vi kender det fra Tesla.
Benzin, diesel, mild hybrid eller ladehybrid
Under motorhjelmen finder vi stort set samme motorvalg som i Golf. Basismotor bliver en trecylindret turbobenziner på 1,0 liter med 110 hk. Herefter følger den firecylindrede 1,5 med 150 hk og en to-liters med 190 hk, der altid har firehjulstræk og DSG-automatgear.
Dieselfolket kan vælge mellem tre motorer. Alle er baseret på den samme, nyudviklede og angiveligt meget renlige to-liter med fire cylindre. Ydelsen er 115, 150 eller 200 hk.
Endelig sætter tjekkerne strøm til alle benzinmotorerne: Vælger du dem med automatgear, får de samtidig et 48-volts mild hybrid system, der skal gøre start-stop automatikken mere smidig og reducere brændstofforbruget.
Skal der rigtigt spares benzin, sker det med to ladehybrider. Begge kombinerer en 1,4 liters turbobenziner med elmotor og batteri på 13 kWh, men yder henholdsvis 204 eller 245 hk. Vi forventer, at begge ladehybrider kan køre op til 60 km km på ren strøm.
Senere runder en hidsig RS-variant med omkring 300 hk Octavias motorprogram af.
Håneret til Octavia-ejere…
Apropos motorhjelm. Åbner man ‘låget’ på den nye Octavia, kan man samtidig tage hul på den gamle diskussion om, hvorvidt tjekkerne faktisk bygger den bedste og lækreste folkevogn? For første gang i Octavias historie er der nemlig blevet råd til at montere en gasstøddæmper til motorhjelmen. Det sker samtidig med, at den er sparet væk i den nye Golf 8. Så mens Octavia-ejeren bare lader motorhjelmen vippe op af sig selv, skal Golf-ejere holde hjelmen i hånden, mens han leder efter stangen, der skal holde det hele oppe. Og så ved vi jo nok, hvem der får håneretten hjemme på villavejen, når naboerne sammenligner VW-produkter…
Drillerierne kan meget passende begynde, når naboerne atter mødes efter en lang, mørk vinter: Octavia IV ventes til Danmark i løbet af foråret. Priserne er endnu ukendte.