Epiq er Skodas bud på en elbil til lige under 200.000 kr. Vi ser den tjekkiske mini-SUV med 400 km rækkevidde og tovejsopladning i 2025.
Konkurrencen blandt de kompakte elbiler til lige under 200.000 kr. spidser til. Bedst som Citroën har taget positionen som Danmarks billigste elbil med ë-C3 til priser fra 180.000 kr., viser Skoda deres direkte udfordrer, Epiq.
Som ë-C3 er Skoda Epiq en kompakt, højbenet SUV med en længde på lige under 4,1 meter. Skoda sætter også samme prismål – 25.000 euro, eller hvad der svarer til 187.000 kr. Citroën har altså været i stand til at omsætte den europæiske pris til en dansk pris på 180.000 kr. Om Skoda kan det samme, ved vi først i 2025, når Epiq kommer til Danmark i sin endelige, produktionsklare form.
Epiq skal også tage konkurrencen op med billige kinesiske elbiler fra bl.a. BYD og MG.
Mere plads, længere rækkevidde
Uanset dansk pris lover Skoda bedre præstationer hele vejen rundt. Epiq er født som elbil og står på en forkortet udgave af VW-koncernens MEB-platform. Ved at flytte trækket fra bag- til forhjul spares der både omkostninger og plads. Derfor lover Skoda, at Epiq får samme generøse plads på bagsædet som den større Skoda Scala, mens bagagerummet sluger 490 liter. Det er i givet fald rekord for en bil i 4-meter klassen – og her vil Epiq klart overgå ë-C3, der nøjes med 310 liters bagagerum.
Rækkevidden bliver også betydeligt længere. Skoda opgiver ikke batteristørrelse, men lover ’over 400 kilometer rækkevidde’. Til sammenligning har ë-C3 320 km. Skoda opgiver dog hverken ladekapacitet eller ladetider. På nuværende tidspunkt ved vi heller ikke, hvor kraftig Epiqs motor er.
Dog ligger det fast, at Skoda kan holde prisen nede, fordi Epiq bliver én af fire kompakte elbiler, som VW vil bygge på deres fabrikker i Spanien. Epiq deler teknik med VWs egen og meget omtalte mini-elbil ID.2all, der også kommer i en højere SUV-udgave samt Cupras sportslige Raval
Smartphone som nøgle
Teknisk får Epiq et par spændende detaljer – især for prisklassen. Skoda lægger f.eks. op til tæt integration mellem bil og ejerens smartphone, der kan bruges til håndfri betjening af bilen. Der er fuld digital instrumentering med to skærme, men også mulighed for at styre flere funktioner ved hjælp af rulleknapper og berøringsfelter i rattet med haptisk feedback. Som man kan se på billederne, holder Skoda også fast i en række fysiske knapper under centerskærmen.
Endelig får Epiq tovejs-opladning af batteriet. Det vil sige, at du f.eks. kan lade elcyklen op eller lade strøm fra batteriet gå retur til din bolig i perioder, hvor strømmen er dyr.
Del af elektrisk trekløver
Epiq bliver den tredje Skoda i mærkets nye, såkaldte Modern Solid-design, som skal udstråle robusthed, funktionalitet og autencitet. Her er kølergrillen aflyst af det såkaldte tech-deck face, der skjuler flere sensorer til bl.a. den adaptive fartpilot under mørkt glas. Og apropos glas, så bliver det muligt at udstyre Epiq med panoramaglastag. Det vil være en usædvanlig detalje i denne prisklasse – og formentlig også koste ekstra.
Med navnet holder Skoda også fast i, at alle mærkets elbiler skal slutte på q.
Epiq bliver den anden af i alt tre nye elbiler fra Skoda. I første kvartal af 2025 kommer Elroq, en mellemstor el-SUV på størrelse med den nuværende Skoda Karoq. Herefter bliver det Epiqs tur – formentlig ser vi den herhjemme i andet halvår af 2025. I 2026 fuldendes trekløveret med den endelige udgave af Skodas syv-personers SUV, Vision 7.
Virkeligt spændende med billige elbiler – tænker de vil sælge som varmt brød.
Spørgsmål: Er det lovligt i DK at bruge V2G, altså lade elbilen trække vaskemaskinen når strømmen er dyr fx kl. 17, og så oplade billigt om natten MED REFUSION? Så vasker du jo dit tøj med afgiftsfri strøm tiltænkt din bil.
I praksis kræver det en forlængerledning, men i princippet kan det jo lade sig gøre. Er det lovligt?
Det er de færreste biler, som har V2G teknologien, altså teknologien til at levere strøm til andet end bilens drivlinje. Men hvis bilen giver mulighed for det, kan ingen vel blande sig i, hvad du bruger din strøm til. Men der vil være en del omkostninger forbundet med det. Der skal noget hardware til for at omdanne strømmen, så du kan bruge det i huset. Ligeledes viser mange studier, at der vil være et væsentlig energitab. Helt op til 50% samlet set, når både ladning og afladning regnes med. Ligeledes vil teknologien slide bilbatteriet hurtigere, end det ellers ville blive slidt..
Ganske enig og faktisk et ret godt spørgsmål!
Det vil jeg også gerne have svar på!
Uden at nørde for meget i noget jeg ved forlidt om, er det der er tale om her ikke V2B(uilding), som er lidt noget andet end V2G(rid)? …har jeg læst i en artikel i Elbilforeningens blad. Lovgivningen på V2G, altså elnettet, det offentlige, er i hvert fald ikke på plads, ej heller teknikken. Men om der er lovgivning ift. anvendelsen på den private side af måleren, ved jeg ikke. Tak for pointen om energitab og slitage på batteriet.
Hej Thor. Jeg tror faktisk, at du har ret – Skoda taler selv om ‘to-vejs opladning’, der også skal gøre det muligt at sende strøm retur til ‘husholdningen’. Så tak for den gode pointe – vi får helt sikkert mere at vide, når den produktionsklare udgave er ved at være klar. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør, Hvilkenbil.
Alle artikler burde omfatte h l b. Det er irriterende, at det ikke, såfremt det overhovedet står der, er det første i artiklen.
Hej Ib. Vi iler med lidt faktaservice: Den nye Kodiaq er 479 cm lang, 186 cm bred og 166 cm høj. Akselafstanden er 279 cm. Med venlig hilsen, Hvilkenbil.
Hvor stort bagagerum får Elroq?
Mvh Heidi
Hej Heidi. Skoda har netop oplyst, at bagagerummet bliver på 470 liter med mulighed for at øge til 1.580 liter, når du lægger bagsædet ned. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.