For første gang sælger Ford nu flere elektriske Mustang Mach-e end den ikoniske Mustang-sportsvogn med otte-cylindret benzinmotor.
Indrømmet, det er lidt ligesom at sammenligne æbler og pærer, når man sammenligner elbilen Ford Mustang Mach-e og den ikoniske sportsvogn af samme navn. Men nu gør vi det alligevel, for dels hedder bilerne det samme, dels fortæller de en interessant historie om udviklingen i bilindustrien netop nu.
Sagen er, at den elektriske Ford Mustang med tilnavnet Mach-e i 2024 for første gang solgte bedre end ’originalen’ på det amerikanske hjemmemarked.
Det er bemærkelsesværdigt, fordi Ford Mustang som den mest folkelige sportsvogn på de kanter er noget af det mest ærkeamerikanske på linje med æbletærte, jeans og NFL.
For mange amerikanere er udviklingen også nærmest ufattelig. Det gælder både, at Ford overhovedet kunne finde på at kalde en elektrisk SUV for Mustang. Og at den fem år efter sin lancering sælger bedre end den sportsvogn, der nu i 60 har været en del af USA’s DNA.
Kun Model Y sælger bedre
Men sket er sket. 2024 blev det hidtil bedste år for den elektriske Mustang Mach-e med et salg på 51.745 styk i USA. Faktisk blev Mach-e den næstmest solgte elbil i USA sidste år. Kun Tesla Model Y solgte bedre.
Omvendt havde sportsvognen Mustang sit dårligste år nogensinde med et salg på 44.003 biler. Til trods for at modellen sidste år kom i en forbedret udgave, som ifølge kendere er den bedste nogensinde. Også Hvilkenbils Morten Kjeldsen fik bogstaveligt talt kuldegysninger, da han kørte den særlige Dark Horse udgave i december.
Højt salg uden tilskud
Den elektriske Mustang overhalede endda sin otte-cylindrede bulderbasse af en navnebror i et år, hvor den mistede et skattefradrag på 50.000 danske kr. Batteriet indeholder nemlig kinesiske komponenter, og så bortfalder den såkaldte EV tax credit.
Hvordan kan det lade sig gøre, spørger amerikanske bilmedier? Og giver selv svaret: Ford har løbende forbedret Mustang Mach-e, mens sportsvognen appellerer til en stadig mindre kundegruppe. Og mens kritikere, skeptikere og sensationslystne medier overdriver fortællingen om, at omstillingen til elbiler er gået i stå, stemmer bilkøberne med betalingskortet og køber elbiler. Og dét er i bund og grund selve pointen i historien om det indbyrdes styrkeforhold mellem de to meget forskellige Mustang-modeller.