Honda S660 er en mikro-roadster med trecylindret centermotor, baghjulstræk og targatag, der kunne blive en folkesportsvogn i Danmark. Desværre beholder japanerne den for sig selv.
Drømmer du også om at køre sommeren i møde i en åben sportsvogn, der har samme grundteknik som en Porsche Boxster, men koster mindre end en tredjedel?
Japanerne har svaret på det åbne spørgsmål. Honda S660 hedder den frækkeste, mest folkelige og forførende sportsvogn, som netop har haft premiere hjemme i Japan. S660 deler nemlig koncept med førnævnte Porsche, der af mange regnes for at være verdens bedste åbne sportsvogn. Som Boxster har Honda S660 motoren placeret lige foran bagakslen, baghjulstræk og et stoftag, der kan tages af, så du rigtigt kan nyde vrælet fra det centerplacerede udstødningsrør få centimeter bag din ryg.
Forskellen består i størrelsen, kræfterne og ikke mindst prisen. Honda S660 er nemlig kun 3,4 meter lang, den trecylindrede motor på 660 ccm yder 63 hk og så kan den lille morskabsmaskine pludselig sælges for, hvad der svarer til ca. 120.000 danske kroner hjemme i Japan.
I runde tal burde Honda S660 kunne sælges i Danmark for mindre end 300.000 kr. og dermed blive den suverænt billigste sportsvogn på det danske marked. Men inden du griber telefonen for at placere en bestilling hos din lokale Honda-forhandler, bringer vi en dårlig nyhed: Japanerne beholder Honda S660 for sig selv. Den lille roadster er slet ikke beregnet til eksport, forlyder det. Dog med tilføjelsen af et forhåbningsfuldt ’ind til videre…’
Forklaringen er, at Honda S660 er skræddersyet til de japanske afgiftsregler, der favoriserer de allermindste biler på hjemmemarkedet i det tæt befolkede Japan. Og det i en grad, så 40 procent af alle biler solgt i Japan er ganske små og har en motor, der i lighed med S660 højst er på 660 ccm.
Turbo og 7.700 omdrejninger
Trods sin nuttede størrelse er Honda S660 en teknisk lækkerbisken for bilentusiaster: 67 procent af karrosseriet er lavet af let højstyrkestål, der gør roadsteren endnu mere stiv end Hondas berømte S2000 sportsvogn. Der er skivebremser for og bag og baghjulsophænget er delvist lavet af aluminium. Gearkassen er enten en sekstrins manuel eller trinløst automatgear med indlagte trin, så der kan skiftes gear fra rattet som i formel 1.
Selv om motoren på bedste Honda-manér tager hysteriske 7.700 omdrejninger er S660 langt fra hurtig som en Boxster. Med turbolader er den lille trecylindrede motor dog i stand til at give den blot 900 kg lette S660 et pænt spark bag i, om end 0-100 km/t tager knapt 14 sekunder og farten topper ved 140 km/t. Vedholdende rygter vil dog vide, at Honda barsler en eksportudgave, hvor motoren er boret op til 1,0 liter og yder 125 hk.
Honda S660 er arvtager til den ikoniske Honda Beat sportsvogn, der blev produceret fra 1991 til 1996 og introducerede konceptet med en mikroroadster med centermotor, baghjulstræk og stoftag.
Honda S660 kan købes i Japan senere i april. Med lidt held – og et massivt pres fra europæiske bilentusiaster – kan Honda måske overbevises om, at de også bør eksportere S660 til vores breddegrader. Man har da lov at håbe…eller måske snarere plage den lokale Honda-forhandler.