Kraftigt facelift giver Hyundai i30 et nyt udtryk – og ny teknik som mild-hybrid motorer, bedre nødbremse og digitalt cockpit. Dansk lancering til sommer.
Hyundai i30 – koreanernes bud på en kompetent Golf-spiller – har en pæn fanskare i Danmark. Meget forståeligt, for her får du masser af værdi for pengene, toppet af en stærk garanti på fem år. Lige en deal som den danske privatkøber forstår at sætte pris på.
Men måske kan fanskaren udvides med et lidt mindre forsigtigt design. Højtråbende kan man jo ikke anklage den nuværende i30 for at være. Chefdesigner Peter Schreyer har anlagt en nærmest diskret stil, der peger tilbage på hans fortid som Audi-designer.
Nu pepper Hyundai tingene lidt op. I30 får et facelift med en væsentligt større kølergrill og markant LED-kørelys, der med ét gør bilen til et af de mere markante indslag i Golf-klassen. Dermed kommer i30 også til at ligne de nye udgaver af i10, i20 og SUV’en Tucson, så mærket bevarer den familielighed som førnævnte Schreyer ønsker og kender fra sin tid hos Audi.
Apple Carplay uden kabel
Faceliftet af i30 hører til de mere gennemgribende. Lidt usædvanligt får kabinen også en tur med småændringer af alt fra rat til enkelte betjeningsgreb og mulighed for en større infotainmentskærm på mere end 10 tommer. Her er en ny og komfortabel feature, at du kan benytte Apple Carplay uden brug af kabel som hos de fleste konkurrenter. Mod merpris kan du også opgradere til et digitalt cockpit. Lidt halvhjertet for det er kun selve det centralt placerede speedometer, der forvandles til et skærmbillede. Omdrejningstæller og målere for kølevand og brændstof er fortsat analoge visere.
Mere vigtigt forbedres den automatiske nødbremse, så den også reagerer på cyklister og fodgængere. En ny, aktiv blindvinkel-sensor opdager ikke alene biler i din blinde vinkel, men styrer også kontra, hvis du alligevel trækker ud foran bagvedkørende biler. En fin detalje, der desværre kun kan leveres sammen med automatgear.
Elsystem med 48 volt
Motorerne får også en overhaling. Som vi kender det fra søstermærket Kia er Hyundai på vej med mild hybrid-udgaver af deres forbrændingsmotorer. Her opgraderes det elektriske system til 48 volt, der sammen med et lidt kraftigere batteri forbedrer start-stop automatikken og reducerer forbruget. Mild-hybrid bliver standard i en nyudviklet 1,5 liters turbobenziner med 160 hk og den kendte 1,6 liters diesel med 136 hk. Derudover kan det leveres til den nuværende basismotor, en 1,0 liters trecylindret turbobenziner med 120 hk.
Rigtige hybrid-udgaver med store batterier, der giver mulighed for delvis eldrift, bliver dog ikke en mulighed i i30.
Endelig afslører Hyundai en spændende nyhed: Koreanerne har udviklet en ny basismotor til i30 – en 1,5 liters firecylindret benziner, der uden turbolader yder 110 hk. Om den bliver en del af det danske modelprogram er dog tvivlsomt.
Den faceliftede Hyundai i30 ventes til Danmark til sommer. Som nu vil den komme i tre karrosseri-varianter; hatchback, den mere sportslige Fastback og som praktisk stationcar.