VW forbereder et facelift af elbilen ID.3. Større skærm bliver standard, mens den rustikke kabine får en opgradering af overfladerne.
VW ID.3 der på mange måder er indbegrebet af en ’elektrisk folkevogn’ står overfor sit første facelift. Trods svære børnesygdomme med især softwaren, må modellen siges at være blevet en succes for VW. I dag er den blandt de mest solgte elbiler i Europa – også selvom ID.3 særligt i starten blev heftigt kritiseret. Ikke blot for sin langsomme og nogle gange helt umulige software, men også for en nærmest rustik finish i kabinen og deciderede discount-løsninger som blot to kontakter til fire elruder.
Uden at være særligt præcise lover VW at rette op på både IT-børnesygdomme og andre kritikpunkter med faceliftet. Sikkert er det, at softwaren opgraderes lige som den centrale infotainment skærm vokser fra 10 til 12 tommer.
Om de stærkt udskældte touch-kontakter til regulering af varmen, der er ualmindeligt svære at styre og uden baggrundsbelysning i mørke forbedres, afslører VW dog ikke noget om. Det gælder også førnævnte kontakter til elruderne, hvor du først skal trykke på en for-eller-bag knap, alt efter om de to knapper til elruderne skal styre de forreste eller bagerste sideruder. En løsning, som man – for nu at udtrykke det diplomatisk – aldrig bliver rigtigt glad for… Skal vi tro tegningerne, fortsætter VW ikke desto mindre med den billige løsning.
I Danmark til sommer
VW er mere åbenhjertige, når det gælder finishen i kabinen. Dørsiderne, der i dag består af hård plastic, som selv Dacia ville skamme sig over, får ny beklædning af ’veganerlæder’. Med andre ord kunstlæder, men det bør alt andet lige være en mærkbar forbedring. At dømme efter de første tegninger, ændres designet også en smule, hvilket også indikerer mulighed for bedre materialer.
For nylig har VW også fortalt, at man vil droppe berøringsfelterne i rattet og erstatte dem med konventionelle trykknapper. Klagerne har været utallige over ’touch’ løsningen, som også andre bilmærker er gået over til. Netop i rattet kommer du let til at strejfe de følsomme felter – og det er bare frustrerende utilsigtet at afbryde fartpiloten eller skifte radioprogram, når du drejer på rattet. Om trykknapperne allerede får comeback i den faceliftede ID.3 fortæller VW dog ikke noget om.
Teknisk holder VW også kortene tæt til kroppen. Vi gætter på, at der hverken pilles ved batteristørrelser, præstationer og rækkevidde. Måske øges ladehastigheden, og så lover VW, at man fremover automatisk kan indlede betalingen af strøm, blot man tilslutter ID.3 til en ladestander. Altså samme bekvemme teknik, som vi kender fra Tesla og deres Superchargers.
VW forventes også at holde fast i det grundlæggende design. Forlygterne ændres en lille smule, mens forskærme og den forreste kofanger får ændret design. Og så forsvinder den sorte forhøjning bagerst på fronthjelmen.
Den faceliftede ID.3 er klar i løbet af foråret, hvor den skal fremstilles på hele tre fabrikker i Tyskland. Herhjemme forventer den danske importør, at de første eksemplarer kan leveres til sommer.