Elbiler er fremtiden, og inden året er omme, er den nuværende Jaguar-modelrække reduceret fra seks til en. I 2025 kommer tre nye elbiler.
Allerede i begyndelsen af 2021 bekendtgjorde Jaguar Land Rover, at fra 2025 vil Jaguar satse hele butikken på luksuriøse elbiler.
I maj i år sluttede produktionen af sportsvognen F-Type, den smukke efterfølger til 1960’ernes ikoniske E-Type. Samtidig var det slut med de to sedaner, XE og XF. Tilbage er SUV’erne F-Pace, E-Pace og I-Pace, men senest ved årsskiftet bliver de to sidstnævnte også kørt i garage. Og altså også elbilen I-Pace, der er fra 2018 og betragtes som umoderne og dermed udtjent.
100 procent elektrisk er Jaguar så ikke fra begyndelsen af 2025, da F-Pace, der findes både som diesel, benzin og opladningshybrid, stadig vil kunne købes nogen tid endnu.
‘Zero profit’ og ‘The Big Three’
De fem, der senest til nytår er helt væk, har i nogen tid været karakteriseret som ‘zero profit’-modeller, og kun F-Pace, der i andet kvartal i år stod for en tredjedel af det totale Jaguar-salg, har været værd at producere.
Det globale salgstal var i andet kvartal kun godt 15.000 biler, heraf 5.300 F-Pace.
Trods Jaguar-vanskelighederne præsterede koncernen Jaguar Land Rover i det seneste regnskabsår, der sluttede 31. marts, sit bedste resultat siden 2015. Overskuddet før skat var på 2,2 milliarder pund (næsten 20 mia. kroner).
Den sorte bundlinje kan man først og fremmest takke ‘The Big Three’ for, nemlig Range Rover, Range Rover Sport og Land Rover Defender. 60 pct. af alle koncernens solgte biler var de tre, men de tegner sig for hele 85 pct. af indtjeningen, oplyser ordførende direktør, Adrian Mardell, til branchetidsskriftet Automotive News.
Jaguar Land Rover er ejet af indiske Tata Motors, der i 2008 købte briterne af det nødlidende Ford for 2,3 mia. dollar.
Jaguars egen platform
Koncernen vil transformere Jaguar til et 100 procent elektrisk luksus-mærke, og den første, der er en konceptmodel, bliver præsenteret senere i år i USA. USA ses som et af de vigtigste markeder.
Jaguar har tre elbiler i støbeskeen, der kommer til at stå på firmaets egen platform, Jaguar Electrified Architecture (JEA): en sedan, en SUV og en kraftig GT. Produktionen af den første begynder i 2025 på Jaguar Land Rovers fabrik i Solihull, England.
I løbet af de næste tre år vil Jaguar Land Rover have introduceret seks nye elbiler. Før den første af de tre elektriske Jaguarer kommer en elektrisk Range Rover.
Jaguar-bygger håber på Kina
At Jaguar giver fem modeller kniven, går ud over østrigske Magna Steyr, som også er ramt af danskeren Henrik Fiskers totale nedtur med sit firma Fisker Inc. Fisker har fået bygget alle sine Ocean på den østrigske fabrik, der har ganske mange penge til gode.
Jaguar har siden 2017 fået bygget sine E-Pace hos Magna Steyr og fra 2018 også I-Pace. Men nu slutter det altså også, dog på en noget pænere måde end Fisker Inc.-afslutningen.
Magna Steyr forsøger nu at gøre hoserne grønne hos flere kinesiske bilproducenter, som er ramt af EU’s importtold og derfor kan have brug for produktionsfaciliteter i EU. Hvorved importtolden undgås.
Den østrigske fabrik bygger i øjeblikket Mercedes G-Klasse, BMW Z4 Roadster og Toyota GR Supra. Indtil 2023 fik BMW bygget sin 5-serie på fabrikken i Graz, og blandt tidligere modeller bygget der er Aston Martin Rapide, Mini Countryman og Mini Paceman samt Peugeot RCZ Coupé.
Af redaktionen