Kæmpe-kineser i rekordstort prisfald

hongqi

Prisen på den enorme kinesiske el-SUV Hongqi sættes ned med op til 400.000 kr. Eksisterende kunder bliver kompenseret.

Ikke en uge uden nye nedslag i den verserende priskrig på elbiler. Sådan synes situationen at være på det højspændte marked for elbiler, hvor Tesla så sent som tidligere i denne uge smed en prisbombe med uhørt lave leasingpriser på deres Model Y.

Nu detonerer den danske importør af det kinesiske bilmærke Hongqi et endnu større brag med nye priser på den elektriske kæmpe-SUV E-HS9. Topmodellen Exclusive+ bliver sat ned med hele 400.000 kr., så den nu fås fra 799.990 kr. Endnu mere interessant er prisen på den veludstyrede Comfort-basisudgave, der sættes ned fra 795.000 til 449.990 kr., hvor flere danskere kan være med. Herimellem fås mellemudgaven Exclusive til 649.990 kr. Den kostede før den nette sum af 1.060.000 kr.

De nye priser medregner den nye, let forhøjede registreringsafgift for elbiler, der træder i kraft fra årsskiftet.

Importøren K. W. Bruun Import A/S forklarer de massive prisnedsættelser med ønsket om at gøre Hongqi til et af de førende kinesiske luksusbilmærker i Europa i 2025. I realiteten handler det om, at Hongqi, der er et helt nyt mærke på det danske bilmarked, har haft en vanskelig start. Siden K. W. Bruun, der også importerer mærker som Peugeot, Citroën, Fiat, Opel og Jeep, lancerede Hongqi i begyndelsen af 2023, er der kun solgt godt 40 E-HS9.

Ejere får penge tilbage

De eksisterende ejere skal ikke ærgre sig over, at deres Hongqi pludselig har tabt et større sekscifret beløb i værdi. De få danske ejere vil nemlig blive fuldt kompenserede af den danske importør.

”Vi har naturligvis et ansvar overfor de kunder, der allerede har valgt at købe en E-HS9 og det ansvar står vi på mål for”, siger Alexander Bachmann, Head of Product Hongqi Danmark om det pludselige prisfald.

”Vi vil ikke lade disse kunder i stikken, og derfor vil alle privatkunder, der har købt en E-HS9 fra ny, blive kompenseret 100 procent ud fra den pris, de har betalt. Det er vigtigt for os at sende et klart signal om, at man som kunde kan have tillid til Hongqi – når du vælger at investere i en luksusbil, skal økonomisk tryghed være en del af pakken.”

Her må K. W. Bruun trods alt glæde sig over, at Hongqi ikke sælger helt så godt som importørens andre bilmærker.

Rolls-Royce design

Det beskedne Hongqi-salg er måske ikke så underligt, når man tager i betragtning, at de færreste danskere kender det kinesiske bilmærke. Historien er ellers spændende nok: Hongqi stammer fra 1958 og er Kinas ældste bilproducent. Navnet betyder ’rødt flag’, og det harmonerer fint med, at mærket traditionelt har leveret power-limousiner til Kinas kommunistparti. Hongchi var angiveligt formand Mao’s yndlingsbilmærke. Hongqi er da også ejet af den kinesiske stat og indgår i dag FAW-gruppen, der er Kinas næststørste bilproducent.

Forbindelsen til Kinas magthavere forklarer også det imposante design, som mange sammenligner med Rolls-Royce. Det er så heller ikke nogen tilfældighed. Hongqi har nemlig hyret den tidligere Rolls-Royce og Jaguar-designer Giles Taylor til at tegne mærkets modeller. Med en vis succes, for i vores naboland Norge har de anderledes appetit på den ’røde Rolls-Royce” – flere end 2.000 nordmænd har investeret i en E-HS9.

Sidst men ikke mindst er Hongqi E-HS9 ganske enkelt en ualmindelig stor bil i det danske landskab. Hele 5.2 meter lang, 2,2 meter bred og 1,7 meter høj og med en egenvægt på mellem 2,5 og 2,7 tons. Unægtelig lidt af en mundfuld at navigere ind i p-båsen uden for den lokale Netto…

Voyah er et andet kinesisk bilmærke, der lige som Hongqi ønsker at etablere sig som et premium-mærke i Danmark.
Mindre modeller på vej

Hvis du stadig tænker, at en ’kinesisk Rolls-Royce’ aldrig bliver en bestseller i Danmark, er der en mere langsigtet forklaring på K. W. Bruuns satsning på mærket. Næste år er Hongqi klar med to nye modeller, der ser mere interessante ud for et dansk publikum. Til sommer ser vi sedanen E-H5 og SUV’en E-HS5, der begge er i mellemklassen, og baseret på en moderne platform med 800 volts-teknologi.

Hongqi er blot et af flere nye kinesiske bilmærker, der er kommet til Danmark. Kina har et væld af bilmærker, hvoraf flere kun har få år på bagen og endnu kun beskedne produktions- og salgstal. Mange af dem ønsker at erobre verden – hvilket formentlig også vil være nødvendigt for at overleve. For importører som K. W. Bruun svarer det lidt til at købe en lodseddel at få agenturet på fremadstormende kinesiske bilmærker: Næppe alle ender med den store gevinst, men så har man i det mindste chancen for at sidde med den næste Toyota eller Tesla…

Ud over Hongchi importerer K. W. Bruun også det kinesiske bilmærke Voyah, der blev stiftet i 2020, og lige som Hongqi satser på at etablere sig som et premium-mærke i Europa.  

Hongqi E-HS9 kan leveres til de nye, lave priser fra begyndelsen af 2024. Du kan læse mere om købs- og leasingpriser her. 

Hongqi E-HS9

Comfort: 320 kW (435 hk), 84 kWh batteri, 396 km rækkevidde, 449.990 kr.
Exclusive: 405 kW (551 hk), 99 kWh batteri, 465 km rækkevidde, 649.990 kr.
Exclusive+: 405 kW (551 hk), 120 kWh batteri, 515 km rækkevidde, 799.990 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here