Den kinesiske producent af elbiler, BYD, har overtaget tyske Volkswagens hjemmebanefordel under europamesterskaberne i fodbold.
Hvis man bare følger lidt med i fodbold-EM, har man ikke kunnet undgå at se utallige bandereklamer fra kinesiske BYD. Den kinesiske gigant kæmper med Tesla om at være verdens største producent af elbiler. Udover den kamp kæmper BYD også for at få fodfæste i Europa.
Og det gør kineserne blandt andet ved at have sikret sig en meget eksponeret rolle som hovedsponsor for EM-slutrunden i Tyskland.
I 2023 meddelte Volkswagen, der var hovedsponsor for UEFA 2018-2022, at man ikke ville være hovedsponsor på hjemmebane i 2024. Den chance lod kinesiske BYD ikke gå fra sig.
Så da UEFA i januar i år skulle beslutte, hvem der skulle være hovedsponsor, faldt valget på BYD. Hvor mange milliarder BYD kaster efter UEFA for at være hovedsponsor, vides ikke. Gennemsigtighed i organisationerne er ikke just kendetegnende for fodboldforbundene FIFA og UEFA.
Men Hvilkenbil kan garantere, at beløbet er enormt, og BYD’s eksponering for – anslået – over fem milliarder TV-seere er en helt bevidst strategi fra BYD’s side. Den kinesiske gigant bestræber sig offensivt på at gå fra at være et fjernt selskab i verdens største diktatur til at være et relevant og vedkommende firma med europæisk forankring.
Som forbrugerne i Europa tør associere sig positivt med og dermed købe varer af.
BYD var der også, da Danmark tabte
Som en del af sponsoratet ved EM-slutrunden er BYD ‘E-Mobility Partner’. Altså stiller man 300 køretøjer til rådighed, så meget vigtige personer – VIP’s – kan blive transporteret rundt på bæredygtig vis.
Forud for Danmarks sidste EM-kamp i Dortmund i lørdags – som bekendt tabte vi 0-2 til værtsnationen – kunne man uden for BVB Stadion opleve, hvordan BYD havde kørt marketingmaskinen i stilling. En del af BYD’s image-pleje består i at være til stede ved de 10 EM-stadions med en vifte af de køretøjer, som BYD gerne vil have europæerne til at købe mange flere af.
Så her kunne tilskuerne se på bilerne, mærke på dem, sidde i dem og høre sælgeres lovprisninger af produkterne. Og synge karaoke i bilerne.
Et eksempel på BYD’s tilstedeværelse kan ses i dette link til det sociale medie X, optaget forud for en af slutrundens kampe i Frankfurt. Og et eksempel på BYD’s gennerelle offensiv kan ses på denne YouTube video herunder.
Lang vej for BYD
Om BYD’s massive eksponering under fodbold-EM lønner sig, må tiden vise. De nøgne tal viser, at der er seriøs plads til forbedring. BYD er måske nok verdens største bilproducent, når man regner el- og fossilbiler sammen, men 97 procent af BYD’s salg i 2023 var på hjemmemarkedet. I Europa solgte BYD kun lidt flere end 13.000 biler i fjor, så der er et stykke vej til Volkswagens 5,6 millioner solgte i Europa.
Den kinesiske bilproducent, som er størst i Europa, er MG, der hører under statsejede SAIC. MG solgte i 2023 cirka 97.000 biler i Europa.
Samtidig spiller den verserende handels-uenighed mellem EU og Kina, hvor EU vil pålægge importerede varer produceret i Kina en straftold, også en rolle i det store billede. Og hører med til forståelsen af BYD’s forsøg på image-forbedring i Europa. Importtolden rammer i høj grad kinesiske bilproducenter, som EU mener er beriget af massiv statsstøtte fra det kinesiske regime.
BYD er i øvrigt også sponsor for de sydamerikanske fodboldmesterskaber – COPA America – der også spilles nu.
Blandt andre kinesiske sponsorer ved UEFA Euro 2024, som fodbold-EM officielt hedder, kan nævnes AliExpress, der har den tidligere fodboldstjerne, englænderen David Beckham, som frontfigur. Derudover AliPay+, Hisense, Ant Group og Vivo.
Både de europæiske og sydamerikanske fodboldmesterskaber slutter søndag den 14. juli.
Af redaktionen