Kinesiske Hongqi lancerer topmodeller til lavpris

hongqi eh7 eh7s

Det statsejede kinesiske bilmærke Hongqi indleder en dansk offensiv med to topmodeller til priser fra 350.000 kr.

Hongqi – det betyder røde fane på kinesisk – har hidtil været mest kendt for den enorme el-SUV E-HS9, udformet af den tidligere Rolls-Royce designer Giles Taylor.

Til januar udvider Hongqi modelpaletten med to nye elbiler, der nok byder på luksus, men i et mere moderne formsprog uden direkte referencer til verdens mest eksklusive bilmærke.

Hongqi EH7 og EH7S (foto øverst) hedder de to nyheder, der står på en ny, dedikeret platform til elbiler kaldet HME. Begge har angiveligt luksusudstyr nok til at leve op til Hongqis image som leverandør af biler til den kinesiske elite. Det gælder ikke mindst EH7, en sedan omkring statelige fem meters længde og den enorme benplads på bagsædet, som kineserne sætter så stor pris på.

EH7S er SUV-udgaven, der er mere praktisk med nemmere ind- og udstigning og stor bagklap.

Luftaffjedring og firehjulsstyring

Udstyrslisten for begge biler er lang og indeholder fine detaljer som luftaffjedring, firehjulsstyring, panoramaglastag og klimaanlæg med ioniseringsfunktion, der skal sikre særlig god luftkvalitet i kabinen.

Hongqi EH7 er en statelig limousine – men nærmest billig sammenlignet med konkurrenter som VW ID.7 og BMW i5.

Brand Manager for Hongqi i Danmark, Alexander Bachmann, ser da også frem til at præsentere de to nye modeller for danske bilkøbere:

“Med EH7 og EHS7 præsenterer vi to fuldelektriske modeller i D-segmentet til en pris, der ligger langt under, hvad man normalt ville forvente i forhold til den avancerede teknologi, det høje udstyrsniveau og den førsteklasses komfort, som tilbydes alle passagerer. Jeg vil vove at påstå, at disse modeller er de største og mest veludstyrede biler til prisen i deres klasse.”

Fra 350.000 kr.

Priserne, som importøren henviser til, ser da også attraktive ud i forhold til bilernes størrelse og præstationer. Sedanen Hongqi EH7 begynder ved 350.000 kr., men SUVen EH7S er 40.000 kr. dyrere, så fra-prisen er 390.000 kr.

Udstyrslisten indeholder nemlig også det meste i aktive assistenter, der skal gøre kørslen nemmere og mere sikker. Det gælder adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, parkeringsassistent og blindvinkelovervågning. Begge modeller har også navigationssystem, der automatisk forvarmer batteriet før opladning.

Det vil nok tage lidt tid, for EH7 og EH7S får ganske store batterier på 81,6 kWh og 103,5 kWh netto. For EH7 betyder det en rækkevidde på op til 655 km, mens den for EHS7 er op til 600 km – begge efter WLTP-normen.

Kabinen i EH7S byder på masser af plads og udstyr.
800 volt på vej

Lynladning foregår med op til 250 kW. Hongqi vil senere lancere en opgraderet udgave af HME-platform, der med 800 volt teknologi vil gøre det muligt at lade med op til 365 kW.
Kræfter er der også nok af, og det er jo rart, hvis man er ved at komme for sent til mødet. Hvad enten det er i kommunistpartiet eller bestyrelsen.

Topudgaverne med to motorer og firehjulstræk får hele 455 kW (619 hk). Power-udgaverne koster fra henholdsvis 600.000 og 630.000 kr.

Startpriserne på 350.000 og 390.000 kr. omfatter udgaver med én elmotor og baghjulstræk. Ydelsen er 250 kW (339 hk). Rækkevidden er også mere moderate 510 km for sedanen og 475 km for SUVen.

Hongqi EH7 og EHS7 kan opleves og prøvekøres hos de danske Hongqi-forhandlere til januar. Allerede nu kan begge biler konfigureres og bestilles på hongqi.dk.

[email protected]

8 Kommentarer

  1. 350.000kr er en virkelig stor donation til verdens største diktatur, tænk jer nu godt om inden I tager det valg. Tak 🙏

    • Ja, hvis du hellere vil støtte Elon Musk og dermed Donald Trump, så køb du bare din Tesla – som med stor sandsynlighed er pumpet fuld af kinesisk teknologi og batteri fra samme sted. Er du rigtig heldig, er Tesla’en endda bygget i Kina, ligesom mange andre “vestlige” biler.

  2. Kunne ikke være mere enig. På lidt længere sigt vil al vort forbrug af kinesiske varer overlade magten – ikke kun den økonomiske – til Kina.
    Og “længere sigt” er ikke så langt væk, at vi og vore børn ikke kommer til at lide under det.
    Undlad Temu og kinesiske biler for din og dine børns friheds skyld!

  3. Måske det er tid til at de Europæiske bilproducenter lægger arrogancen bag sig og leverer fabriksgaranti på højde med Sydkorea erne og Kineserne, så fjerner man nemlig grundlaget for ikke at købe Europæisk.

    • Tror også at udvidet garanti på europæiske biler ville gøre, at flere ville købe dem. Eller måske købe et mærke, der var fremstillet i Europa. For at styrke europæisk industri.

  4. Det lyder altsammen meget godt og tiltalende. Men de kommer fra et af verdens største diktaturer. Og som også støtter Rusland i deres invasion af Ukraine! Det bliver et nej tak 👎👎👎

  5. Jeg synes, at I skal stoppe med at pive som små børn over slik.
    Jeg støtter gerne Kina. Og køber gerne en bil af deres produktion.
    I støtter dem også, da nok 50 procent af alle dele i vores biler er produceret eller udviklet i Kina..

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here