Hyundai afslører 2. generation af SUV’en Kona. Også denne gang med flere drivliner – herhjemme bliver den elektriske udgave mest interessant.
Der var delte meninger om designet, da Hyundai lancerede Kona i 2017. Den kompakte SUV med flere vilde stiltræk som to-delte lygter for og bag og skærmkanter i sort plastic i mange faconer vakte i hvert fald opsigt. Mest på den gode måde, for Kona fandt hurtigt et stort publikum herhjemme.
Kona skilte sig også ud som den første model, der kunne få med hele fire drivliner: Benzin, diesel, hybrid og – i 2018 – ren el.
Særligt sidstnævnte blev et hit. Kona Electric bød ganske enkelt på mest rækkevidde til prisen – 484 km til under 300.000 kr. – inden den gled ud af programmet tidligere i år.
Næste år kommer den igen. Og igen er modellen lidt af en schweizerkniv, når det gælder motorisering: Diesel er godt nok sendt på pension, men ellers kan du vælge mellem benzin, hybrid og el.
Herhjemme bliver benzinudgaven billigst, mens hybridudgaven kan blive lige så dyr som den rent elektriske udgave, der forventes at blive den mest interessante variant.
15 cm længere
Hyundai fortæller meget lidt om teknikken, men der er næppe tvivl om, at den hentes hos søsterbilen Kia Niro. Det vil sige en ladehybrid med 11 kW batteri, samlet systemydelse på godt 180 hk og en rent elektrisk rækkevidde på ca. 65 km. Den elektriske Kona må forventes at få samme 64 kWh-batteri som Niro, hvilket bør give en rækkevidde omkring 475 km.
Andet oplag af Hyundai Kona vokser nemlig til næsten samme størrelse som Niro: Længden øges med 15 cm til 436 cm. Dermed rykker Kona en halv klasse op og bliver fuldgyldigt medlem af den lille mellemklasse, hvor vi finder elbiler som VW ID.3 og Renault Megane E-Tech.
Meget passende bliver stilen også mere poleret og moden. Kona II får mere svungne linjer og selv om for og baglygter fortsat er delt i to, fremstår designet mere roligt. Den elektriske udgave ser endda ud til at droppe plasticskærmkanterne, måske for at dæmpe luftmodstanden til gavn for rækkevidden.
Mere bagsædeplads
Indvendigt er der også ryddet op. Instrumenteringen består nu af to skærme, som vi kender det fra den større elbil Hyundai Ioniq 5. Midterkonsollen fortsætter ikke længere ud mellem forsæderne, og derfor er trykknapperne til kør, bak og parkér nu flyttet over i en stilk til højre for rattet. Endnu vigtigere vokser akselafstanden med seks cm – det bør alt andet lige øge benpladsen på bagsædet og gøre Kona mere familievenlig.
Den nye Kona ventes til Danmark lige efter sommeren 2023. Først som benziner, i løbet af efteråret som hybrid og ren el.