Lexus er tilbage – her er priserne

lexus tilbage

Efter otte års fravær er Lexus tilbage i Danmark med hele syv modeller men kun én forhandler. Se det fulde modelprogram og alle priser her.

Lexus – den ultimative japanske luksus – er tilbage i Danmark. Det er otte år siden, at Toyotas prestigemærke sidst havde fast grund under hjulene i Danmark. Dengang var det ikke mindst et beskedent salg, der sendte Lexus ud af kongeriget, men nu prøver japanerne altså igen. Endda med alle de syv modeller, der sælges i Europa. Til gengæld må danske liebhavere nøjes med en enkelt forhandler: Lexus har indrettet et flot showroom hos importselskabet i Søborg en god håndfuld kilometer nordvest for Rådhuspladsen i København. Der er med andre ord tale om et forsigtigt comeback for den danske Lexus-afdeling, der ikke desto mindre forventer at sælge et ’trecifret’ antal biler om året.

Berømt reklame

Niche eller ej – Lexus laver spændende biler og har gjort det siden lanceringen i 1989. Det skete med luksuslimousinen LS, der sikrede mærket og dermed Toyota et solidt brohovede på det amerikanske marked. Adgangsbilletten, der nu er legendarisk blandt reklame- og marketingfolk verden over, var en reklame, der viste, at man kunne stable flere fyldte champagneglas op i pyramideform på V8-motoren og give fuld gas på et rullefelt, uden at der blev spildt en dråbe. Så kultiveret var motoren. Og nå ja, så var Lexus LS væsentligt billigere end topmodellerne fra Cadillac, BMW og Mercedes.

lexus tilbage
Sidst i oktober ser vi ladehybriden Lexus NX, der er baseret på SUV’en Toyota RAV4. Til priser fra ca. 560.000 kr. kan den blive den mest interessante model i det danske Lexus line-up.

Over tid viste Lexus sig at være meget mere end dygtig markedsføring. Mekanikken var virkelig outstanding, både når det gjaldt finesse og holdbarhed og mærket byggede en solid fanskare blandt verdens velhavere og senere wannabees, da Toyota faldt for fristelsen til at ’rebadge’ et par billigere Toyota-modeller.

Kompakt Lexus var ikke billig nok

I Danmark kom salget aldrig op på højde med de private jets, som Lexus typisk blev afbildet sammen med. Først i 2011 lancerede Lexus den Golf-store CT 200 hybrid, men den var stadig en dyr bil på vore breddegrader. I 2013 var det slut. Den danske importør konkluderede, at Lexus satsning på miljøvenlig hybridteknik gjorde bilerne for dyre til danskerne og trak stikket.

Men nu – otte år senere – er Lexus altså tilbage med fuldt program, som du kan se herunder:  

Lexus tilbage

Nyeste udgave af flagskibet LS topper modelrække til hele 1.762.000 kroner, mens den fuldt elektriske UX 300e (billedet) er billigste Lexus til 372.500 kr. Rigtigt billigt er det dog ikke, for 300e, der teknisk baserer sig på Toyota CH-R, nøjes med en beskeden rækkevidde på 300 km.

[email protected]

3 Kommentarer

  1. Synd at Toyota ikke introducerede deres luksus elbil Lexus UX 300e i 2013 da de var i dk sidst. Da var den klasseledende.
    Nu ser den bare ligegyldig ud med et chademo stik med en maks ladehastighed på 35 kw, et batteri på 52 kWh og intet indbygget navigationsanlæg. Frem med telefonen når du skal finde en lader. Den tilbyder intet som ikke fås bedre andre steder. Vildt at Toyota ikke er kommet længere og ikke har andet på Lexus hylden bortset fra en Toyota rav4 phev m Lexus skilt.

  2. Jeps. 50 kw når det går allerstærkest. Men målt til ca 30 kw iøvrigt på chademo som kun findes få steder. Og så lader den på en fase- 3,7kw derhjemme. Så er det jo en fordel at batteriet er lille, for så er det mindre langsomt om at blive fyldt!

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here