Der er hug til flere bilnyheder i den nye Euro NCAP crashtest. FDM kritiserer modeller fra Dacia, Renault, Peugeot, Opel og Årets Bil.
Crashtest-organisationen Euro NCAP har endnu en gang sendt en række nye bilmodeller mod muren. Hele 16 biler mødte muren, og lidt usædvanligt fik flere af dem – også i overført betydning – ridser i lakken.
Værst gik det ud over Renaults lavprismærke Dacia. Det rumænske bilmærkes nye topmodel, SUV’en Bigster, måtte nøjes med tre ud af fem stjerner, efter at Euro NCAP var færdige med bilen.
Bigster (billedet) mangler vigtigt sikkerhedsudstyr, konkluderer det danske medlem af Euro NCAP, bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen fra FDM, der taler om ”tre trætte stjerner” til Bigster.
Vil ikke anbefale Bigster
”Sikkerheden i Dacia Bigster ligger langt under konkurrenternes, og hvad man bør kunne forvente af en ny bil i 2025. For eksempel har Bigster ikke en airbag mellem forsæderne, og bilen savner også en avanceret nødbremse, som afspejler 2025-niveauet af sikkerhed. Bigster har ganske vist en del andre sikkerhedssystemer, men testen viser, at de desværre ikke virker rigtig godt. At Dacia ikke prioriterer sikkerheden højere, er ærgerligt for bilkøberne og for sikkerheden,” siger Søren W. Rasmussen.

FDM vil derfor ikke anbefale danske forbrugere at købe Bigster.
Årets Bil med mangler
Kia EV3, Årets Bil i Danmark og en nyhed, som mange bilmedier, herunder Hvilkenbil, har sendt mange roser efter, får også FDM til at løfte både et øjenbryn og en advarende pegefinger.
Forklaringen er, at basisudgaven mangler en avanceret nødbremse som standard. Det koster en stjerne, og så ender Kia EV3 på fire – ikke helt tidssvarende anno 2025.
EV3 får også anmærkninger for, at airbaggen i rattet ikke blev pustet tilstrækkeligt op og at hovedstøtten på bagsædet ikke beskytter optimalt mod piskesmæld.
Nødbremsen kan tilkøbes til basisudgaven, der så rykker op på niveau med alle andre versioner af EV3, der scorer alle fem stjerner i NCAP-testen.
Stellantis snubler
Der er heller ikke udelt tilfredshed med søsterbilerne Peugeot E-3008 og E-5008 og Opel Grandland fra Stellantis koncernen. De teknisk identiske biler må alle nøjes med fire stjerner.

“Fire stjerner er ikke noget dårligt resultat i Euro NCAP’s skrappere 2025-test, og de testede biler klarer sig også til fem stjerner i tre af de fire testkategorier. Men de snubler i sikkerhedssystemerne, som ikke er opdateret med de nyeste funktioner – blandt andet et kamera, der overvåger, om føreren er koncentreret om kørslen. Vi ved, at det udstyr er på vej, men det ærgrer, at producenterne endnu ikke er klar med det,” siger Søren W. Rasmussen.
Wismo, den danske importør af Stellantis-mærkerne, skriver i en mail til Hvilkenbil, at det kamera til førerovervågning, der mangler i bilerne i dag og er med til at koste den femte stjerne, forventes introduceret ”i løbet af de kommende måneder.”
Ny Renault mister også stjerne
I testpuljen er også den nye elektriske Renault 4, der er testet som en variant af Renault 5 og derfor opnår fire stjerner.
Heller ikke Renault 4 har endnu en indbygget overvågning af føreren. Det kneb også i kategorien ‘voksensikkerhed’, hvor bilen blandt andet mangler en airbag mellem forsæderne, der kan modvirke, at de to personer på forsæderne kastes mod hinanden ved en sidekollision. Også Peugeot 3008, Peugeot 5008 og Opel Grandland mangler samme airbag, og det får Søren W. Rasmussen til at spørge:
“Hvorfor har producenterne ikke fået det på plads endnu?”
Tesla og kinesere i top
Mens flere etablerede mærker altså småjokker i spinaten, kan man nok engang konstatere at nye kinesiske bilmærker har læst på lektien, inden de møder op til eksamen hos Euro NCAP.

Det gælder både Voyah Courage, der måske er på vej til Danmark, og den helt nye MG S5 EV, der allerede næste måned afløser Danmarks billigste elbil, MG ZS EV.
Begge kinesere scorer samtlige fem stjerner – endda med fine delkarakter, når man nærlæser testrapporterne.
Det samme gælder en ’gammel kending’, Tesla Model 3, som Euro NCAP nu har crashtestet i den forbedrede udgave, også kendt som ’Highland’.
Model 3 viser endnu en gang, at Tesla befinder sig i den absolutte top inden for sikkerhed. Den gamle Model 3 var ’best-in-class’ i Euro NCAPs crashtest og den forbedrede Model 3 overbeviser med høje delkarakterer for beskyttelse af voksne passagerer, børn i bilen og bløde trafikanter.
Euro NCAP crashtest maj 2025 – antal stjerner
- Audi A5 PHEV: 5 Euro NCAP-stjerner (2024)
- Audi Q5: 5 Euro NCAP-stjerner
- Dacia Bigster: 3 Euro NCAP-stjerner (2024)
- Ford Tourneo: 4 Euro NCAP-stjerner
- Kia EV3: 4 Euro NCAP-stjerner
- Kia EV3 m. sikkerhedspakke: 5 Euro NCAP-stjerner
- MG S5: 5 Euro NCAP-stjerner
- Opel Grandland: 4 Euro NCAP-stjerner
- Peugeot 3008: 4 Euro NCAP-stjerner
- Peugeot 5008: 4 Euro NCAP-stjerner
- Renault 4: 4 Euro NCAP-stjerner (2024)
- Tesla Model 3: 5 Euro NCAP-stjerner
- Toyota C-HR PHEV: 5 Euro NCAP-stjerner (2024)
- Voyah Courage: 5 Euro NCAP-stjerner
- VW Tayron: 5 Euro NCAP-stjerner
- VW Transporter: 5 Euro NCAP-stjerner