Mindre, lettere og stærkere. Sådan er fjerde generation af roadsteren Mazda MX-5, der synes opsat på at blive sjovere og mere sportslig end nogensinde.
For 25 år siden afslørede Mazda en bil, der skulle vise sig at tage verden med storm. Året er 1989, den kolde krig lakker mod enden, Ronald Reagan afløses af George W. Bush i det Hvide Hus og ved juletid toner det første afsnit af The Simpsons frem på tv-skærmen. På det tidspunkt er japanske Mazda mest kendt for at lave snusfornuftige 626 og 929 sedaner til borgerskabet – og så: banzai! – ud af ingenting rammer Mazda bilentusiaster verden over lige i hjertekulen med roadsteren MX-5.
Den lille åbne sportsvogn med stofkaleche og klaplygter genopliver ene bil en støvet niche for biler, der kun handler om køreglæde. En niche, der årtier forinden var synonym med britiske bilmærker som Triumph og Morgan, men sammen med britisk bilindustris endeløse deroute stort set er glemt i 1989.
Det var genialt set af Mazda. MX-5 var svaret på det åbne spørgsmål for mange bilentusiaster, der havde glemt, at ægte køreglæde hverken rimer på stor, dyr eller kraftfuld, men på lille, adræt og billig. Resten er historie. Den lille Mazda MX-5 storhitter, får prædikatet ‘den bedste britiske sportsvogn briterne aldrig byggede’ og er siden solgt i næsten én million eksemplarer. Så rigeligt til at gøre MX-5 til den mest solgte sportsvogn nogensinde.
Set i det lys er det stort, når Mazda nu – 25 år efter overraskelsen i 1989 – løfter sløret for fjerde generation af MX-5.
Det skete da også hele tre steder på jorden på samme tid – i USA, Japan og Barcelona, Spanien. Premieren falder op til næste måneds biludstilling i Paris, hvor MX-5 er blandt årets største stjerner. Mazda tager dog ingen chancer, men afholder altså en snigpremiere for at være sikker på maximal omtale.
Eller i hvert fald opmærksomhed og fremvisning af fotos. Japanerne fortæller nemlig kun ganske lidt om bilen, der angiveligt først kommer til Danmark i september 2015 – altså om præcist et år. Her er, hvad vi kan fortælle nu:
Mindre og lettere med flere kræfter
Mazda har gjort sig store anstrengelser for at holde fast i MX-5’s køreglade DNA. Hvor biler har det med at blive større og tungere for hvert modelskifte, går Mazda den modsatte vej. MX-5 bliver 10 cm kortere og taber sig hele 100 kilo, blandt andet fordi flere karrosseridele er fremstillet i aluminium. Sammen med en langsplaceret motor, der rykker en smule længere bagud mod kabinen og et lavere tyngdepunkt, bringer det løfter om en endnu sjovere køreoplevelse. Og det siger ikke så lidt, hvis man har prøvet de tidligere udgaver af MX-5…
Som før bliver der to firecylindrede benzinmotorer at vælge imellem. Ingen får turbo, men yder masser af hestekræfter. Basis bliver en 1,5 liters med 130 hk, mens en 2,0 udgave af samme motor yder 160 hk.
Kalechen er fortsat lavet i stof og så lille og let, at den kan trækkes op eller lægges ned med en enkelt håndbevægelse på få sekunder. Rygtet vil dog vide, at Mazda senere laver en mere luksuspræget udgave med eldrevet pladetag – den model har nemlig været en pæn succes på flere markeder i den nuværende udgave.
Endelig ved vi, at MX-5 får alt i moderne elektronik og sikkerhed som fire airbags, automatisk nødbremse, trykfølsom betjeningsskærm, vejbaneassistent og LED-lygter med automatisk op- og nedblænding. Og sidst, men ikke mindst, at chefdesigner Ikuo Maeda denne gang måske bedre end nogensinde har ramt en stil, der både er mere maskulin end tidligere og samtidig rammer en klassisk roadsterstil med korte udhæng, lang motorhjelm, stejl forrude og en fræk afslutning med baglygter, der kunne sidde på en Alfa eller Jaguar. Der er – efter alt at dømme – masser at se frem til for bilentusiaster med fjerde oplag af nyklassikeren Mazda MX-5.
Fakta: Mazda MX-5
Længde: 392 cm
Bredde: 173 cm
Højde: 124 cm
Akselafstand: 232 cm
Vægt: Fra 940 kg.
Hjul: 195/50 R16
Læs også: Se næste Mazda MX-5 aldeles topløs…