Med steer-by-wire styrer du via et kabel i stedet for mekanisk forbindelse til forhjulene – Mercedes kalder det en ‘absolut game-changer’.
Næste år lancerer Mercedes sin første bil med såkaldt steer-by-wire, hvor den mekaniske forbindelse til forhjulene er udskiftet med et kabel. Styringen sker altså gennem en computer, der omsætter bevægelser i rattet til en lille elmotor, der så drejer hjulene.
Det lyder kompliceret, men ifølge Mercedes er der så mange fordele ved teknikken, at Mercedes-chef Ola Källenius kalder det for en ’absolut game-changer’.
Kan nøjes med fladt rat
Ifølge Mercedes kan man for eksempel slippe af det nuværende, store og runde rat til fordel for et fladt rat – også kendt som et yoke. Det er muligt, fordi steer-by-wire styring bliver så progressiv, at du kun benytter små styreudslag. Selv ved parkeringsmanøvrer, hvor elektronikken sørger for, at selv mindre bevægelser med rattet bliver til et kraftigt drej med hjulene.

Det flade yoke-rat gør det nemmere at komme ind og ud af bilen og at se instrumenterne. Eller for den sags skyld en film på skærmen, når bilerne bliver mere eller mindre selvkørende.
Komforten bliver også bedre, fordi stort set alle de vibrationer fra vejen, som en bil i dag sender op til chaufføren via rattet, forsvinder. Der er jo ingen mekanisk forbindelse mellem rat og vej – blot et kabel.
Lover masser af feedback
Og her kan man så høre bilentusiaster protestere. For hvis der ikke er ’føling’ og feedback fra vejen, er der vel heller ingen køreglæde? Og hvad med sikkerheden?
Også her mener Mercedes, at der udelukkende er tale om fordele ved steer-by-wire. Selv om styringen reelt er elektronisk og ’syntetisk’, lover de tyske ingeniører både hurtigere styrerespons og en ”større båndbredde af feedback” fra underlaget.
Det glæder vi os til at afprøve. Især det sidste. For hvis der ikke er mekanisk forbindelse mellem rat og underlag kan man vel kun skabe en kunstig form for feedback. Lidt som vi kender det med elektronisk ’motorlyd’ i nogle elbiler…

Mercedes er ikke først
Sikkerheden er der taget vare på med et back-up system, der træder til, hvis det primære system fejler. Samme back-up tilgang kender vi fra moderne passagerfly, der har haft steer-by-wire i årtier.
Mercedes kommer ikke først med steer-by-wire. For eksempel benyttes teknologien allerede i Teslas kontroversielle Cybertruck.