Mini 5-door udvider nok engang Mini-begrebet. Med et reelt bagsæde med egen indgang, længere akselafstand og større bagagerum, rykker Mini op i Polo-klassen.
Nyfortolkningerne af det britiske ‘hundehus’, Mini’en, vil ingen ende tage. Efter at BMW overtog det legendariske bilmærke, har tyskerne med stor nidkærhed spredt Mini ud i enhver tænkelig niche – fra den klassiske tredørs hatchback over den vellykkede crossover Countryman til den mere bizarre aflægger Paceman, et lignende ‘gadekryds’ blot med tre døre og coupélignende tag…
Nu gør tyskerne det igen. Mini 5-door er – som navnet uden omsvøb fortæller – en femdørs udgave af den originale retrosucces, den almindelige tredørs Mini.
Denne gang er vi dog klart mere ovre i afdelingen for sund fornuft end outrerede fortolkninger af den britiske ikon-bil. Ved at gøre Mini 16 cm længere og dermed akkurat sende den ind i fire meter-klassen, vokser Mini ind i samme segment som sællerter som VW Polo og Audi A1. Med det lille twist, at Mini er og bliver noget helt særligt med sit miks af luksus, sport og britisk historie. Med fem døre er Audi A1 reelt den eneste direkte konkurrent, for VW Polo er lidt for ordinær i denne sammenhæng og sjove outsidere som Alfa MiTo og Citroën DS3 fås slet ikke med fem døre.
Lille bil – store forventninger
BMW har da også store forventninger til Mini 5-door. Helt op til 150.000 styk håber tyskerne at kunne sælge om året af den nye model, der alene på grund af sin praktiske sans da også pludselig henvender sig til et langt større publikum end den tredørs Mini.
Mini 5-door får officiel premiere på septembers biludstilling i Paris og kommer til salg i løbet af oktober. Foreløbig har BMW kun udsendt fotos og specifikationer på bilen, så vi må tage fabrikken på ordene, når den lover god plads på bagerste række.
De rå tal bakker dog udsagnet op: 5-door får syv centimeter længere akselafstand. Samtidig er den indvendige bredde i kabinen øget med seks cm og hovedhøjden med 1 cm. Det giver ikke kun plads til tre siddepladser på bagsædet, bagagerummet er også blevet pæne 67 liter større, så det nu rummer 278 liter. Det er kun to liter mindre end en snusfornuftig VW Polo.
Spørgsmålet er så, om verden er parat til at acceptere, at den nyeste Mini nu er en fuldfed meter længere end originalen, og vel dårligt – slet ikke i økonomisk forstand – har noget at gøre med Sir Alec Issigonis’ geniale original?
Designet kommer nok også til at skabe debat: Mens den tredørs Mini fortsat bærer en vis lighed med den oprindelige Morris Mini, har designerne været nødsaget til at gøre den nye 5-door mere opulent for at få plads til de ekstra sidedøre. Visuelt er der mere maxi end Mini over 5-door.
Teknikken er der ikke ændret ved, så vi kan forvente underholdende køregenskaber. Motorkraft bliver der også nok af med Minis nye motorprogram. I første omgang kommer Mini 5-door med den nyviklede 1,5 liters turbobenziner med tre cylindre og 136 hk i Cooper-udgaven. Med tilføjelsen S får motoren en fjerde cylinder, vokser til to liter og yder hele 192 hk, mens Cooper D får en dieselmotor med 116 hk. Senere følger en 170 hestes diesel og en ny, trecylindret basisbenziner med 102 hk.
De danske priser er endnu ukendte. Både i Sverige og Tyskland forventes merprisen for en 5-door at blive 4-5 procent sammenlignet med en tredørs Mini. Med danske afgifter kan det oversættes til cirka 20.000 kr. ekstra – eller omkring 270.000 kr. for en Mini 5-door Cooper.
Læs mere: Ny Mini bliver større og lettere
Blog: Udvidelse uden udvanding