Salget af brintbiler faldt med en tredjedel på verdensplan i første halvår af 2024. Analytikere tror ikke længere på brint til personbiler.
Brintbiler ser ud til at være kørt ind i en blindgyde. I første halvdel af 2024 faldt det globale salg af brint-personbiler med 34 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Det skriver det koreanske konsulentfirma SNE Research i en analyse af det globale marked for brintbiler.
Faldet sker fra et lavt niveau. I 2022 toppede det globale salg af brintbiler på 20.704 biler. Sidste år faldt det samlede salg til 16.413 biler, og nu falder det så med mere end i tredjedel i første halvår 2024.
Til sammenligning blev der solgt flere end 30.000 elbiler alene i Tyskland i juli, et tal som tyskerne selv kalder for usædvanligt lavt.
Brintbiler går 40 pct. tilbage
Der findes kun ganske få brint-personbiler på markedet i dag. I sagens natur oplever de også faldende salg. Hyundai, der sammen med Toyota er blandt de førende producenter af brintbiler, måtte notere et salg på 1.832 brintbiler i første halvår – en tilbagegang på mere end 42 pct.
Bedre ser det ikke ud for Toyota. De japanske brint-tilhængere leverede i alt 1.284 brintbiler i hele verden i årets første seks måneder. En tilbagegang på knapt 45 pct.
Flere dårlige nyheder
Nedturen kommer efter flere dårlige nyheder for tilhængerne af brint som et alternativ til batteridrevne elbiler – både globalt og i Danmark.
I 2022 lukkede de blot tre brintstationer i Danmark. Sidste år fulgte Shell op ved at lukke alle sine syv brintstationer i den amerikanske delstat Californien, der ellers anses for at være blandt de steder i verden, hvor brintbiler har været længst fremme.
SNE Research konkluderer i sin analyse, at der ikke ser ud til at være et levedygtigt marked for brint til personbiler. I stedet anbefaler SNE, at man fokuserer på brint til den kommercielle transport som vare- og lastbiler.
Samme vurdering har den danske analytiker René Tønder tidligere givet her:
”Når vi taler personbiler, tror jeg ikke længere brint har en fremtid. Udover at brintbiler er meget dyre, er det store problem, at brint er dyrt at producere og har et enormt energitab. Hvor elbiler udnytter op mod 90 procent af energien, er det i bedste fald 30 procent for brintbiler. Du bruger enorme mængder strøm på at få brint ud af vand. Så kan det godt være, at tilhængerne siger, at man bare kan bruge overskudsstrøm fra vindmøller, men klimamæssigt kan det stadig ikke forsvares,” sagde René Tønder, adm. direktør i AutoInc, der tilbyder strategisk rådgivning af bilbranchen, til Hvilkenbil i februar.
Kun få arbejder med brint
Tilbagegangen for brintbiler kommer i en periode, hvor især europæiske bilproducenter oplever et stagnerende salg af elbiler. Mærker som BMW og Porsche taler også for at tillade brugen af syntetisk brændstof, også kaldet e-fuel, hvor man bruger vedvarende energi til at lave CO2-neutralt brændstof.
BMW er sammen med Hyundai, Honda og Toyota blandt de få mærker, der fortsat arbejder med brint-teknologi til personbiler.
Der er ikke solgt en eneste brintbil i Danmark i år.
Man skal bare sørge for, at brintbilen ikke kan blive tanket, så dør den lige så sikkert som Amen i kirken. Politisk dumhed er jo i højsædet overalt, hvor Musk kan øge indflydelse.
Her, hvor jeg bor, er P-pladserne kun til elbiler. Der er mindst 10 år tilbage på min diesel bil, der nemt kører 25 på en liter. Kan godt lide der er 800 km i tanken, når man tanker!
Brint til transport har ingen fremtid og har ingen fordele i forhold til el og batterier, selv store containerskibe, der skal sejle flere tusinde km kan nemt have batteri nok med til sejlturen, og med den udvikling som batterierne har, varer det ikke længe, før store kommercielle fly kan flyve på el.
Brint har så mange problemer, der endnu ikke er løst siden 1970’erne, og der er kommet flere til, brint er en drivhusgas, der er 12 gange værre end CO2, når det kommer ud i atmosfæren, og det gør det hele tiden, for det siver konstant ud af en hvilket som helst beholder, som i øvrigt hurtigt bliver skør, så de skal udskiftes tit.
Hvis du synes, at batterier bruger sjældne materialer, er du sikkert misinformeret, men i forhold til brint og fuel cells, der bruger platinum og iridium som begge er extremt sjældne og mere kostbart end guld, har du ikke noget at komme efter.
Hver eneste gang nogen har forsøgt at bruge brint til transport, har projektet fejlet totalt og kostet extremt dyrt. Det som Danmark vil prøve med energi Ø og brint produktion vil være endnu en total fiasko til listen.
Kim, jeg er fuldstændig enig med dig.