BILTEST: Veteranen blandt elbiler, Nissan Leaf, har fået et større batteri, der giver en solid rækkevidde på 385 kilometer. Men normalprisen er for høj.
Hvilken bil?
Nissan Leaf+ – og bemærk det lille plus, det er vigtigt – har nu et batteri, der næsten gør bilen til et fuldgyldigt alternativ til biler med benzin- eller dieselmotor. Rækkevidden fuldt opladet er 385 kilometer. Det gør rækkevidde-angst til begrænset bekymring i Leaf+.
Japaneren fås også uden det lille plus, og så er prisen med samme udstyr 45.000 kr. lavere og rækkevidden 115 km kortere. Med lidt konservativ forsigtighed vil man under de fleste forhold kunne tilbagelægge over 200 km i Leaf og over 300 km i Leaf+. Og stadig have lidt strøm på bunden af batterierne, så rækkevidde-angstens sved ikke bryder frem.
Testbilen er topmodellen Tekna, der har en guds velsignelse af sikkerheds- og komfortudstyr. Kampagneprisen er 307.000 kr. – ellers skal du af med 361.500 kr. Billigste Leaf med en rækkevidde på 270 km fås til kampagnepriser fra 230.000 kr.
Vidste du at?
Mange bilmærker har først for nylig lanceret deres første elbil eller er på vej med den første. Hos Nissan er man et par år inde i anden generation Leaf.
Den første Leaf, der kom til verden i 2010 og til Europa året efter, lignede noget, som ingen med bare en smule æstetisk sans havde lyst til at blive set i. Men selvom man ikke er køn, kan man sagtens være god nok indeni: Leaf blev i 2011 belønnet for sine indre værdier og elektriske kunnen med titlen som Årets Bil i Europa.
Den første Leaf var teknisk nært beslægtet med Renault Fluence. Franskmændene samarbejdede med Better Place, og her var fidusen, at man udskiftede bilens batteri i stedet for at lade det op. Better Place kuldsejlede dog med et hørbart smæld. Lærepengene var dyre – mange af dem var offentlige støttekroner – og siden har alle formentlig fortrængt den måde at tænke elbil på.
I Leaf er opskriften den gængse. Her skal batteriet lades op, i den nye heldigvis ikke så ofte som i de allerførste, der oftere sugede strøm ved stikkontakten, end de kørte rundt i trafikken. Rækkevidden i 2010 var reelt ikke meget over 120 km.
Hvordan er førerpladsen?
En følelse af crossover sniger sig ind, for man sidder umiddelbart højt i Leaf. Batterierne er placeret under bunden, hvilket medvirker til et lidt højere gulv, og måske forstærkes en spirende varevogns-følelse af, at rattet ikke kan justeres i længden.
Ratstammens underside er samtidig kapslet ind i hård plastik. Den kom mit højre knæ gentagne gange i smertefuld karambolage med, når jeg steg ind og ud. Sammen med gorilla-fornemmelsen – korte ben og lange arme, da rattet ikke kan komme tæt nok på – og nogle rigeligt flade sæder giver den del af indretningen ikke plusser i karakterbogen.
Det gør derimod betjeningsvenlighed og ikke mindst mængden af udstyr. Der er ikke meget hokus-pokus i forhold til logik i betjeningen. Komfortudstyret er omfattende med læderindtræk, navigationsanlæg, varme i rat og sæder – også bagsæde – et velfungerende infotainmentsystem og Bose-lydsystem.
Hvordan opleves kabinen?
Det generelle indtryk er gedigent, men pudser man luppen, afsløres hård plastik. Hvis ikke termokruset eller vandflasken passer perfekt i kopholderen, må man leve med, at de står på usikker grund og rasler rundt. De tre bagsædepladser, hvor man sidder højt med godt udsyn, er regulære, men man kunne ønske sig lidt bedre plads til fødderne under forsæderne. Selvom brønden i bagagerummet er dyb og relativt kort, sluger bagagerummet alligevel 420 liter.
Er sikkerheden i orden?
Fulde fem stjerner fik Leaf ved Euro NCAP-crashtesten i 2018. Evnen til at passe godt på både voksne og børn i tilfælde af en ulykke er overordnet stærk med få svagheder. En stribe standardmonterede aktive sikkerhedssystemer som for eksempel automatisk nødbremse, der også får øje på fodgængere og cyklister, en ganske velfungerende vognbaneassistent og adaptiv fartpilot, bidrager til de fem stjerner.
Af en kompakt bil at være opleves og er Leaf tung – batterierne vejer til, og over 1,7 ton kan i sagens natur mærkes, hvis man i et pludseligt anfald af kådhed skulle få lyst at kaste bilen kvikt omkring hjørnet. Læs mere på euroncap.com
Hvordan kører den?
Motorjournalister har det med at vurdere biler på køreegenskaber ud fra devisen, at baghjulstræk er sjovest, man skal sidde tæt på asfalten, og en fifty-fifty vægtfordeling er optimal. Men det er helt fejlagtigt at vurdere en elbil på de præmisser. En elbil er ikke en sportsvogn. Hvis man går efter en adræt svingæder, der via styretøjet formidler nærmest telepatisk kontakt med underlaget, så køb en Mazda MX-5.
En elbil er tung. Leaf vejer som nævnt over 1,7 ton, og det betyder under nogle forhold høje klonk og mærkbare stød, når man rammer nedsunkne kloakdæksler og dårligt vedligeholdt asfalt. I det daglige, som miljøvenligt og fornuftigt transportmiddel fra A til B, der køres med rette indstilling, er Leaf komfortabel, stabil og nærmest lydløs. Fraværet af motorstøj gør, at vind- og hjulstøj er de mest hørbare lydkilder. Kabinen er dog virkelig godt isoleret, og samtale mellem bilens passagerer klares uden at hæve stemmen.
Hvordan er motoren?
Med 62 kWh-batteri er der masser af kræfter i Leaf+, og hvis man vil misbruge strøm, kan man sprinte fra 0 til 100 km/t på under syv sekunder. Med en fuldt opladet Leaf+ og en rækkevidde på 385 km er det kun en mild udfordring at køre mellem eksempelvis Danmarks to største byer. Opskriften er omtanke og planlægning. Omtanke, fordi man skal undlade at høvle afsted med 130 km/t, men tålmodigt konsumere motorvejskilometer med max 110 km/t. Planlægning, fordi man skal vide, hvor der kan lades op og håbe, at den offentlige 50 kW-ladestander ikke lige er optaget, når man er fremme.
Når stikket er sat i, skal man afsætte tre kvarter til lidt kaffe, en madpakke, måske et par telefonsamtaler eller en lur, mens Leafen sutter strøm, inden man kan køre videre til bestemmelsesstedet og dér sætte stikket i til en tålmodig fuld-opladning. Der i en almindelig 220 V-stikkontakt tager absurde 41 timer. I en hjemme-installeret lader og mange offentlige københavner-ladere med 6,6 kW-effekt tager en fuldtankning næsten 12 timer.
En af Leafens indlysende udfordringer er således, at den lader langsomt. Selv ved en offentlig 50 kW-lader tager det tre kvarter at hælde 200 kilometer på bilen, og de nyeste 100 kW- og 175 kW-ladestandere kan man ikke bruge til sin Leaf.
Dertil kommer, at batteriet ikke er væskeafkølet, så gentagne opladninger gør det for varmt og nedsætter ladehastigheden. Er man virkelig på langfart og har brug for at lade ved 50 kW-ladestandere flere gange på samme tur, tager det længere og længere tid at få kilometer i bilen. Hvis man vil bruge sin Leaf+, som man bruger en benzin- eller dieselbil, er grundigt hjemmearbejde med andre ord alfa og omega.
Passer prisen?
Leaf+ vil kun være et stærkt alternativ, hvis kampagneprisen på 307.000 kr. holdes. Kigger vi på konkurrenternes priser, er normalprisen 361.500 kr. for Leaf+ for meget. Først og fremmest fordi en Tesla 3 med 409 kilometers rækkevidde står i 370.000 kr. Andre og umiddelbart mere nærliggende konkurrenter er også særdeles konkurrencedygtige: Hyundai Kona Electric Advanced Long Range med en rækkevidde på 449 km koster 310.000 kr., Kia e-Niro Advance med en rækkevidde på 455 km koster 355.000 kr. Når Volkswagen ID.3 har overvundet sine softwareproblemer, vil listeprisen med en rækkevidde på 420 km være 310.000 kr.
Er der alternativer?
Ved køb af elbil skal man også huske at tage med i regnestykket, om installering af ladestander i hjemmet og for eksempel et års strømforbrug er med i prisen. Den slags service og kampagner er nemlig ikke sjældne. I tilfældet Leaf er der pt. ikke gratis strøm eller opsætning af ladestander med i prisen.
Elbiler vinder støt og roligt frem og hurra for det, men trods statslig hjælp i form af afgiftslettelser og kampagnepriser får man stadig meget (mere) benzinbil for 250.000 kr. Man kan spørge sig selv, om producenterne ville stå sig bedre ved benhårdt at satse på massive rabatter og tage “skraldet” med det samme. Potentielle elbils-købere burde være nemmere at overtale, hvis en elbil i Leaf-størrelsen med en rækkevidde på 385 kilometer koster 250.000 kr., og flere internationale undersøgelser viser, at har folk først taget springet til en elbil, går de ikke tilbage til en bil drevet af fossile brændstoffer.
Konklusion:
For: Sikkerhed, udstyr, letkørt, støjsvag, fin rækkevidde.
Imod: Høj normalpris, lang ladetid, kørestilling.
Hvilkenbil siger:
Nissan Leaf+ e-Tekna
Vejl. pris, inkl. lev.: 307.000 kr. * (Leaf Acenta 40 kWh: 229.000 kr. *)
Privatleasing: 4.995 kr./måned (førstegangsydelse 4.995 kr., 15.000 km/år, 36 måneder – fås fra 3.795 kr./måned)
Årlig ejerafgift: 660 kr.
Garanti (rust/mekanik/batteri/elkomponenter): 12/3/8/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 449/179/155 cm
Bagagerum: 420 liter
Vægt: 1.731 kg
Rækkevidde: 385 km
Batterikapacitet: 62 kWh
Ladeevne: Op til 50 kWh DC
Opladningstid: 41 timer (220V), 11,5 timer (6,6 kWh), ca. 60 minutter (50 kWh-opladning fra 20 til 80 pct. af batteriets kapacitet)
Effekt: 160 kW (214 hk)
0-100 km/t: 6,9 sek
Topfart: 157 km/t
Særligt standardudstyr bl.a.:
Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, trafikovervågning to biler frem, aktiv vognbaneassistent, blindvinkeladvarsel, skiltegenkendelse, træthedsregistrering, advarsel mod krydsende trafik, adaptiv fartpilot, fuld LED-forlygter med aut. op- og nedblænding, bakkamera, p-sensor for og bag, klimaanlæg, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, elektrisk juster- og foldbare sidespejle m. varme, varme i for- og bagsæder, varme i rat, 8 tommer touchskærm, navigationssystem, DAB-radio, Apple CarPlay, Bose-lydsystem, nøglefri betjening, læderindtræk, 17 tommer alufælge.
Ekstraudstyr:
Ubegrænset opladning hos E.ON: 329 kr./måned
Parkeringsassistent: 9.400 kr.
Metallak: 5.000-8.769 kr.
(* I øjeblikket kampagnepris på 307.000 kr., der ventes at fortsætte. Normalpris 361.500 kr. – tjek importørens hjemmeside)