Pioneren blandt elbiler er næsten røget ud i glemslen. Det vil Nissan nu lave om på. Ny Leaf ventes introduceret senest i 2026.
Da Nissan Leaf kom til verden i 2010, var den en trillende, elektrisk revolution. Ud fra nogenlunde objektive kriterier godt nok ikke særligt køn, men den høstede straks succes, blandt andet som Årets Bil i Europa 2011.
Pionerens rækkevidde nåede reelt sjældent ret meget over 120 kilometer, og på længere ture holdt den mere ved en langsomladestander med sit ChaDeMo-stik, end den kørte.
Men Leaf var om nogen med til at igangsætte en elektrisk revolution, og i 2017 kom anden generation, hvor rækkevidden og ladehastigheden var bedre. Men udviklingen løber stærkt, Leaf løb ikke for alvor med trods en opgradering, der inkluderede et + i navnet, og de seneste år har den tabt seriøst terræn. Formentlig betyder det noget, at den maksimale ladeeffekt er på 50 kW, og at bilen stadig benytter det snart udgåede ChaDeMo-stik.
Nedadgående salg
På verdensplan har Nissan dog solgt næsten 680.000 Leaf, men det årlige salgstal har været for nedadgående. I 2023 var danskersalget helt nede på 93 styk, og i januar 2024 købte kun to danskere en Leaf. End ikke en frapris på 196.000 kroner for 285 beskedne kilometers rækkevidde synes at kunne skubbe bilen ud over rampen. Ej heller de 268.000 kr., som Leaf med en rækkevidde på næsten 400 kilometer koster.
Chill Out er inspirationskilde
Køberne er ubarmhjertige, for hvorfor købe et produkt, som er overhalet flere gange af adskillige konkurrenter.
Nissan har selvfølgelig tænkt samme tanker, og ifølge iagttagere med fingeren på Nissan-pulsen tyder meget nu på, at konceptbilen med det funky navn Chill Out bliver Leaf den Tredje.
Chill Out blev præsenteret for verdenspressen for tre år siden som en crossover-lignende coupé.
Hvilken platform, batteri(er), elmotorer og andre specifikationer den får, er det endnu alt for tidligt at gisne om. I bedste fald kommer den fleksible AmpR-platform, som franske Ampere udvikler for Nissans nære partner Renault, til at stå under den kommende Leaf. AmpR Small er den første platform fra Ampere, og den får vi at se under den franske mini, Renault 5 E-Tech, der har verdenspremiere mandag den 26. februar på biludstillingen i Genève.
Fremstilles i England
Man må gå stærkt ud fra, at ChaDeMo-stikket med den nye Leaf endegyldigt bliver skrottet og erstattet af det gængse CCS-stik. Ganske som tilfældet er med Nissan Ariya, der i øvrigt deler CMF-EV-platform og batterier med Renault Megane E-Tech.
Planen er, at Leaf den Tredje til det europæiske publikum skal produceres på Nissans fabrik i engelske Sunderland.