Anden generation af Audi A1 skifter stil og får et væsentligt mere sporty og aggressivt look. Platformen stammer fra VW Polo, teknikken opgraderes med mere sikkerhedsudstyr, og så er det slut med diesel.
Otte år er mere end en menneskealder i bilindustrien, men ikke desto mindre levetiden for den mindste Audi i programmet, A1. Baby-Audien har været en pæn succes for Audi med sit stilrene, Bauhaus-inspirerede design, der også gav minien en vis lighed med sportsvognen TT. Udseendet har uden tvivl været blandt de vigtigste salgsparametre for A1 – men nu er det tid til forandring: Audi har netop afsløret anden generation af A1, og designet spiller fortsat en hovedrolle. Stilskiftet er dog markant og rykker tydeligvis A1 fra pæn til rå.
Hvis man ellers tør i disse køns-følsomme tider, er det fristende at beskrive stilskiftet som en bevægelse fra det bløde og feminine til det kantede og maskuline. Andet oplag af Audi A1 bliver lavere og sammen med mere markerede skærme, får den et væsentligt mere bredskuldret, muskuløst udtryk. Audi henter da også inspiration fra en historisk macho-model som ur-quattroen, der herskede i alverdens rallyløb tilbage i firserne. Et markant stiltræk er de meget brede c-stopler, som vi kender fra den kompakte Q2 crossover. Også på A1 giver det et solidt indtryk, men skaber også store, blinde vinkler.
Længere akselafstand – mere plads
Teknisk er Audi A1 baseret på samme platform som søsterbilerne VW Polo og Seat Ibiza i nyeste udgaver. Det betyder også, at akselafstanden forøges med hele ni centimeter til gavn for kabinepladsen, mens længden vokser knapt seks centimeter, så A1 akkurat bryder fire meters grænsen. Bredden øges med tre centimeter, mens bagagerummet vokser fra 270 til hele 335 liter. Den praktiske sans understreges af, at Audi dropper tre-dørs udgaven – fremover kan A1 kun fås som fem-dørs Sportback.
Med den nye platform får Audi nye, tekniske muligheder. Den aktive sikkerhed forbedres massivt med automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklist-genkendelse, sporassistent og såkaldte Pre-Sense, der automatisk strammer seler og lukker ruder, hvis en kollision virker uundgåelig. Alt det bliver standard, mens du formentlig skal betale ekstra for adaptiv fartpilot og blindvinkelassistent.
Helt i tidens ånd opgraderes A1 også med moderne infotainment. Den store, trykfølsomme skærm i midterkonsollen er vinklet ind mod føreren og kan fås i helt op til 10 tommers bredde og med B&O Premium Sound som ekstraudstyr. Fuld, digital instrumentering fås også, men du skal betale ekstra for det.
Ingen diesel i A1
Motorerne kender vi allerede fra søsterbilerne Polo og Ibiza: Udvalget begynder med en trecylindret turbobenziner på én liter med enten 95 eller 116 hk. Næste trin er den nyudviklede 1,5 liters TSI med fire cylindre og 150 hk, mens toppen er GTI-motoren fra Polo, en velvoksen sag på 2,0 liter med 200 hk. Største overraskelsen er derfor, at det er auf wiedersehen til diesel i A1: Den velkendte 1,6 TDI med 95 sendes på pension, ifølge Audi fordi efterspørgslen er for lille.
En anden ting vi skal vænne os til, at er Audis nye modelbetegnelser: De fire motorvarianter kommer til at hedde henholdsvis 25, 30, 35 og 40 TFSI, der i øvrigt står for nogle anderledes kraftige i motorydelser i den større Audi A6. Som sagt, vi skal lige vænne os til det…
Køreegenskaberne skærpes angiveligt mod det mere dynamiske. Undervognen kommer i tre afstemninger: Standard, sport med hårdere fjedre og sport med elektronisk styrede støddæmpere.
A1 skal produceres på Seat-fabrikken i spanske Martorell og får premiere hjemme i Tyskland i løbet af oktober. Deromkring eller lidt senere ventes de første A1 også til Danmark.
Læs også: Audi Q2 – crossover med kant