Citroëns avantgarde- og luksusmærke løfter sløret for DS3 Crossback, en kompakt crossover der både kommer med benzin- og dieselmotorer og som ren elbil. DS skal især sælges på designet.
Bilindustrien er præget af to stærke trends: Forbrugerne er vilde med høje crossover- og SUV-typer, og flere har råd til at vælge et luksusbilmærke. Det gælder i nogen grad også for det danske bilmarked, men særligt for Kina, der bliver stadig vigtigere for bilfabrikkerne.
Citroën har læst på lektien. Det franske bilmærke står i forvejen solidt i riget i midten, men positionen skal forstærkes med en satsning på mere luksusprægede biler. Præcis som Toyota har succes med sit luksusmærke Lexus, har Citroën udskilt de tidligere DS-modeller som et separat mærke. Og franskmændene mener det alvorligt: Den store crossover DS7 har allerede fået premiere og nu er turen kommet til den kompakte DS3 Crossback. Flere DS-modeller er i støbeskeen.
Forgængeren var en sporty, tredørs hatchback baseret på Citroën C3 og faktisk den hidtil største succes for DS-mærket. Den nye DS3 Crossback kører ikke overraskende direkte ind i den hurtigt voksende klub af høje crossovers, som kunderne efterspørger. Men stilen er ikke blød og smånuttet som hos Citroën C3 Aircross. Med DS3 Crossback er der snarere tale om fransk ‘haute car ture’ – målet er at gøre DS til bilernes svar på franske modesucceser som Chanel, Yves Saint Laurent osv., midlet et markant og eksklusivt design udviklet i samarbejde med folk fra Frankrigs veletablerede modeverden.
Teknikken er også fra øverste hylde: DS3 Crossback har LED-matrix forlygter, dørgreb der glider ind under kørslen og DS Smart Access der kobler bil sammen med din smartphone. Lodretstående LED-kørelys og læderbetrukket instrumentpanelet understreger, at en DS er noget særligt.
Ny platform også til el
DS3 Crossback bliver også den første bil fra den franske PSA-koncern, der er baseret på en ny CMP-platform. Længden er relativt beskedne 412 cm, men DS3 er næsten 1,8 meter bred og en akselafstand på 256 cm bør sikre rimelige pladsforhold. CMP står for Common Modular Platform og skal også danne basis for nye udgaver af kendte biler som Peugeot 208 og 2008 samt næste generation af Opel Corsa, efter at tyskerne er blevet en del af PSA-koncernen.
CMP-platformen er udviklet i samarbejde med kinesiske Dongfeng, så den også kan bruges til elbiler, hvor det er praktisk at placere batterier under gulvet. Derfor kommer DS3 Crossback også fra start som elbil med tilnavnet E-Tense. Batteripakke er på 50 kWh, og det rækker til 300 kilometers kørsel efter den nye og realistiske WLTP-norm. Med hurtiglader kan batteriet oplades til 80 procent effekt på en halv time.
I første omgang kommer DS3 crossback dog med velkendte forbrændingsmotorer: En trecylindret 1,2 liters turbobenziner med 100 eller 130 hk, en større firecylindret version med 155 hk og endelig en nyudviklet 1,5 liters diesel med fire cylindre og enten 100 eller 130 hk.
Fra 2025 skal alle DS-modeller enten være rent elektriske eller delvis eldrevne hybrider.
DS3 Crossback ventes til Danmark i løbet af foråret.
Læs også testen af den nuværende DS3: Fransk fristerinde får pudret næsen