Fiat underbyder samtlige konkurrenter i den lille mellemklasse med den nye Tipo. 174.000 kroner rækker til basisudgaven med 95 hk og aircondition men ingen automatisk nødbremse.
Prisen er trumf når Fiat lancerer den nye Tipo i Danmark. Det sker 4. marts, når de danske Fiat-forhandlere tilbyder en relativt veludstyret nyhed i Golf-klassen til 174.000 kr. med levering. Det er billigt – ja det ligner nærmest et af den slags tilbud, man ikke kan sige nej til, som de siger hjemme i Italien.
Tiden skal vise, om discountpriser er vejen frem for Fiat i en klasse, hvor italienerne traditionelt har haft det svært. Mens Fiat er verdensmestre til små biler som Panda, 500 og Punto, kniber det med købernes interesse for større Fiat-modeller: Stilo, Bravo, Marea, Croma – fortsæt selv listen – er nogle af de mange modeller, der forgæves har forsøgt at hugge kunder fra især de tyske og japanske mærker i de lidt større bilklasser. Ingen af dem med succes.
I Danmark, der trods to aktuelle afgiftsnedsættelser fortsat er blandt de mest afgiftsbelagte billande i verden, ligner det en god strategi at slå på den lavest mulige pris. En lav pris er og bliver det afgørende salgsargument herhjemme, og her rydder Fiat Tipo bordet: De to nærmeste konkurrenter er 10.000 kroner dyrere, og derfra lægger Tipo bare yderligere afstand til rivalernes priser.
Nu får man som regel, hvad man betaler for, og selv om Tipo er en helt ny model, er den da også baseret på velkendt teknik. De fire motorer – to benzin og to diesel – er således gamle kendinge. Benzinerne er begge på 1,4 liter og yder henholdsvis 95 og 120 hk uden og med turbo. At der ikke er tale om nyeste teknik ses på forbrugstallene på henholdsvis 17,5 og 16,7 km/l.
Dieselmotorerne er mere nøjsomme. 1,3 med 95 hk klarer 27 km/l, mens 1,6 med 120 hk kører hele 29,4 km/l.
12.000 kr. ekstra for stationcar
Tipo er også helt traditionelt opbygget med MacPherson ophæng foran og halvstiv compoundaksel bag. Til gengæld skulle pladsen være rigtigt god med hele 265 cm mellem akslerne og et bagagerum på 440 liter i den fem-dørs hatchback. For blot 12.000 kroner ekstra rykker du op i den 20 cm længere stationcar, der har hele 550 liter at gøre godt med. Igen slår Tipo på dyder, som mange danske bilkøbere efterspørger: Plads til hele familien, men til lavpris.
Til gengæld er der sparet på især sikkerhedsudstyret. Og det i en grad, så basismodellen må nøjes med tre ud af fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Vil man have den automatiske nødbremse, der er standard i mange biler i dag, må man betale 4.000 kr. ekstra. Betaler man i stedet 8.000 kr., følger der en adaptiv fartpilot med – og det er til gengæld billigt.
Fiat Tipo kommer i tre udstyrsvarianter. Basisudgaven Pop har aircondition, elruder foran samt elsidespejle med varme som standard. Næste trin, Easy, byder desuden på bl.a. læderrat, varme i forsæderne og multimediesystem med 5” touchscreen, Bluetooth og Fiats Live-Services hvor man bl.a. kan tjekke Facebook-opdateringer eller høre musik via sin mobiltelefon. Topudgaven Lounge har desuden regn- og lyssensor, fartpilot, klimaanlæg, 16” alufælge og multimediesystem med 7” skærm i høj opløsning.
De billigste biler i Golf-klassen (inkl. lev.):
Fiat Tipo 1,4 95 hk: 174.000 kr.
Seat Leon 1,2 86 hk: 177.000 kr.
Citroën C4 HDi 100 hk (diesel): 184.000 kr.
Kia Ceed 1,4 100 hk: 191.000 kr.
Opel Astra 1,0 105 hk: 193.000 kr.
Renault Megane 1,2 100 hk: 194.000 kr.
Læs også: Tipo sender Fiat tilbage i Golf-klubben