Den nye Opel Astra bliver mindre og op til 200 kg lettere, men alligevel mere rummelig end forgængeren. Nye downsizede motorer fås med tre eller fire cylindre.
Mindre er mere kunne være mottoet for den nye Opel Astra, der får officiel premiere på biludstillingen i Frankfurt til september.
At dømme efter de første oplysninger om nyheden, er fabrikken i Rüsselsheim nemlig gået radikalt til værks med deres vigtigste model: Astra er helt afgørende for Opels bestræbelser på endelig at gøre mange års røde tal på bundlinjen sorte.
Astra K, som den nye generation hedder, er baseret på Opels modsvar på VW’s modulplatform, der relativt let kan skaleres op og ned i størrelse. For Astra medfører det ikke blot, at bilen bliver fem cm kortere og to cm lavere, vægten reduceres også med mindst 120 og helt op til 200 kg. Det lover godt for både køreegenskaber og forbrug.
Selv om Opel Astra bliver mindre uden på, lover Opel bedre plads inden i. Angiveligt øges benpladsen på bagsædet med godt tre cm – dermed forsøger Opel at rette op på et af de største kritikpunkter af den nuværende model.
Med Astra K introducerer Opel også et nyt stilelement, vi for nylig har set på Citroën Cactus og Hyundai i20: En sort indsats i den bagerste c-stolpe, der bryder forbindelsen mellem siden og taget, og dermed får det til at se ud som om at taget ‘svæver’.
Små turbobenzinere med tre eller fire cylindre
Bag designet der kan minde om den nuværende models, men også har stilelementer fra den nye Corsa og konceptbilen Monza, er der også vigtige nyheder under hjelmen. Ny basismotor bliver den vellykkede turbobenziner på 1,0 liter fra Corsa med tre cylindre og balanceaksel, der kommer til at yde 105 hk i Astra. Vil man have flere kræfter, vokser motoren til 1,4 liter og får en fjerde cylinder, der bringer ydelsen op på 145 hk og 250 Nm. Hvor langt de downsizede turbobenzinere kører på literen, afslører Opel dog endnu ikke.
Skal det være diesel, fås Opels nye og ualmindeligt kultiverede 1,6 liter med ydelser fra 95 hk og formentlig op til 145 hk.
Astra er til både Apple og Android
I en tid, hvor smartphonen er et større statussymbol end bilen for især yngre bilkøbere, satser Opel stort på gode forbindelser: Astra bliver den første bil i Golf-klassen, der både kan ’spejle’ Apple- og Android-smartphones. Kort sagt betyder det, at telefonens brugerflade overføres direkte til den trykfølsomme skærm placeret højt oppe på Astras nye instrumentpanel.
Et andet stykke hightech findes i Astras forlygter: Såkaldt matrix-teknik med otte LED-enheder i hver forlygte gør det muligt at køre med fjernlyset tændt konstant. Møder Astra en modkørende bil, blænder den ikke ned, men slukker blot en eller flere af de enkelte LED-enheder, der ellers ville blænde den modkørende. Ifølge Opel laver matrix-LED nærmest dagslys om natten og har en levetid, der overgår resten af bilens. Teknikken bliver dog ekstraudstyr og næppe billig.
11. generation af Opel Astra kommer formentlig til Danmark sidst i 2015 – priserne er endnu ukendte.
Læs også: Første kig på ny Opel Astra
Ved du noget om, hvornår den kommer som st.car? og hvilke muligheder der kommer ift. aut.gear?
Hej Brian
Opel oplyser ikke noget om, hvornår stationcar-udgaven er klar. Vores bedste gæt er, at den følger relativt hurtigt efter hatchback-udgaven – og det vil sige i løbet af foråret 2016. På sigt ser vi formentlig også en mere sportslig udgave med tre døre, en firedørs-sedan og endelig en højbenet crossover, der bliver et nummer større end Mokka. Automatgear er et godt spørgsmål: der skal nok komme automatgearsversioner, det spændende er, om Opel snart er klar med ny teknik her – enten i form af dobbelt-koblings automatgear som VW og Ford eller et traditionelt, men moderne automatgear med 7, 8 eller 9 trin som f.eks. BMW og Honda. Vi vender tilbage, når vi ved mere. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk.