VWs nye MQB platform skulle spare penge, men har vist sig at gøre produktionen mere kompliceret – forleden kostede det produktionschefen jobbet.
Det skulle være så godt, da VW i 2012 præsenterede koncernens nye platform, kaldet MQB – Modularer Querbaukasten.
En platform er lidt forenklet den ’bund’ som en bil bygges på. Platformen definerer akselafstanden, sporvidden og hvilke hjulophæng, der kan benyttes på bilen. Som bilens vigtigste og største ’byggeklods’ bruger bilfabrikkerne milliarder på at udvikle de bedste platforme.
VWs – i hvert fald på papiret – geniale idé var at udvikle en platform, der består af moduler – en ’modulær værktøjskasse til tværstillede motorer´ som MQB frit kan oversættes til. Ved at gøre mange af platformens enkeltdele udskiftelige, kan VW-koncernen bruge MQB platformen til et væld af forskellige bilmodeller – angiveligt helt op til 60 biler, der spænder fra en VW Polo i miniklassen til en kommende syv-personers SUV.
At idéen virkelig var – og er – enhver bilingeniørs vådeste drøm bevises af, at stort set alle andre bilfabrikker enten allerede har eller er på vej med lignende modul-platforme. F.eks. PSA-koncernen (Peugeot-Citroën), der kalder deres tilsvarende platform EMP2 eller BMW, der med 2 Active Tourer er begyndt at bruge den forhjulstrukne platform fra Mini til en serie af nye BMW-modeller baseret på samme teknik.
Men selv om VWs MQB platform altså både er banebrydende og beundret, skaber den alligevel problemer hos Europas største bilproducent. Flere medier rapporterer, at MQB platformen kræver så mange justeringer af de eksisterende fabrikker, at det forsinker og dermed fordyrer produktionen. Konceptet, der skulle spare milliarder for VW er tværtimod endt med at reducere koncernens profit.
Især det sidste er et problem. VW vil være verdens største bilproducent. For at det skal lykkes, skal der tjenes penge til at udvikle endnu flere bilmodeller og erobres endnu flere markeder. Foreløbig har VW mest succes med at sælge mange biler. Salget stiger, men VW tjener for lidt på den enkelte bil. Den udvikling er VW-bossen Martin Winterkorn særdeles utilfreds med. Winterkorn, der er kendt som en hård leder, har derfor fyret VWs produktionschef Michael Macht med øjeblikkelig virkning. Ifølge det sædvanligvis velorienterede og seriøse tyske nyhedsmagasin, Der Spiegel, fordi Macht i et forsøg på at forbedre og strømline produktionen har iværksat forandringer og modificeringer for flere milliarder kroner.
Dermed har Martin Winterkorn smidt sin egen, potentielle efterfølger som VWs topchef på porten. Desværre uden at have løst det egentlige problem: At VW siden indførslen af MQB-platformen i storsælgende modeller som VW Golf, Audi A3 og Skoda Octavia har måttet sande, at samlebåndsarbejdet er blevet mere komplekst. I praksis betyder det, at samlebåndene kører langsommere og ifølge sitet automotorsport.se har VW derfor været nødt til at holde flere fabrikker kørende på ferie- og fridage. Den slags koster dyrt i overtidsbetaling og dermed har VW – trods MQB-teknikkens løfter om store besparelser – svært ved at indfri Martin Winterkorns krav om højere indtjening.
Læs mere: