Ny salgs-strategi øger Polestar-salg

polestar salg

Polestar har succes med at satse på fysiske forhandlere og øger det globale salg med 76 pct. I Danmark er salget mere end fordoblet.

Efter et vanskeligt 2024 er Polestar kommet godt i gang med 2025. I årets første kvartal solgte Polestar 12.304 biler på verdensplan. Det lyder måske beskedent, men er en markant fremgang på 76 pct. sammenlignet med samme periode for et år siden.

Fremgangen er ikke kommet ud af ingenting men skyldes især to ting: Dels at Polestar ikke længeres kun sælger én model, Polestar 2, men også den større Polestar 4 og SUV’en Polestar 3. Dels at Polestars nye chef, tyskeren Michael Lohschellers plan om at satse mere på fysiske forhandlere end bare online-salg, ser ud til at virke.

”Vi er på rette vej og gør de rigtige ting. Jeg er tilfreds med de fremskridt, vi ser i transformationen af vores kommercielle setup. Med en mere aktiv salgsmodel, flere retailpartnere og attraktive biler leverer vi stærke resultater,” siger Michael Lohscheller om det øgede salg.

Dygtig talknuser

Lohscheller er kendt som en dygtig talknuser og har tidligere udrettet små mirakler for Opel.

”At lease eller købe en bil er en vigtig beslutning, og det er ikke alle, der ønsker at gøre det online. Nogle mennesker kan godt lide det, men andre ønsker mere rådgivning, at komme igen, få tilbud og tænke over tingene,” uddyber Lohscheller til Autocar.

Lohscheller har også gjort sig bemærket med en aggressiv kampagne, der tilbyder utilfredse Tesla-ejere enorme rabatter, hvis de skifter til en Polestar.

Dansk fremgang på 133 pct.

Også i Danmark, der tilsvarende har udbygget netværket af forhandlere, er Polestar kommet stærkt i gang med 2025.

Årets første kvartal bød på 524 nyregistrerede biler. Det er en stigning på hele 133 pct. i forhold til de 225 nyregistreringer i samme periode sidste år. Dermed er det danske Polestar-salg altså mere end fordoblet i årets første tre måneder.

Danmark er blandt de lande i verden, hvor Polestar sælger bedst. I 2023 var Polestar det bedst sælgende kinesiske bilmærke (minus Volvo) herhjemme med godt 2.000 solgte biler. Salget faldt dog en anelse i 2024, hvor Polestar måtte se sig overhalet af de kinesiske konkurrenter BYD og Xpeng. 

Uafbrudt underskud

Polestar har dog også et akut behov for at få gang i mærkets globale salg. Polestar, der ejes af den kinesiske Geely-koncern, der også ejer Volvo, har stadig ikke præsteret overskud siden starten i 2017. Mærket giver tværtimod underskud, hvilket af flere omgange har fået Polestar-aktien til at danse faretruende omkring en kurs på én dollar. Ryger Polestar under én dollar, bliver selskabet afnoteret fra NASDAQ-børsen.

Salget har heller aldrig levet op til forventningerne.

I 2023 forventede Polestar at sælge 124.000 biler globalt. Det blev til 52.796 biler – altså mindre end det halve.

Sidste år gik det endnu værre – til trods for, at modeludvalget blev tredoblet. Alligevel faldt det samlede salg i 2024 til blot 44.851 biler.

Lang vej endnu

Siden har Michael Lohscheller overtaget chefposten og ændret på både priser og måden, som Polestar sælger biler. At dømme efter salget i årets første kvartal har Lohscheller en bedre opskrift på succes end sin forgænger.

Man skal dog ikke være matematikprofessor for at regne ud, at der er lang vej endnu. 12.304 solgte biler i første kvartal svarer til mindre end 50.000 biler på årsplan. Der skal meget mere til, hvis Polestar skal begynde at tjene penge.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here