Sjette generation af Toyota RAV4 kommer sidst i 2025. Som ladehybrid er rækkevidden på el 100 km, og batteriet kan hurtiglades med 50 kW.
Toyota er klar med sjette generation af et af mærkets mest ikoniske og succesrige modeller, SUVen RAV4. Når RAV4 kommer til Danmark sidst på året, kan fans se frem til et endnu mere kantet design, men især til ny teknologi, der på samme tid gør RAV4 mere elektrisk, sikker og kraftfuld.
RAV4 er et globalt hit med 15 millioner solgte biler og et årligt salg, der nærmer sig én million. Herhjemme har RAV4 også en stor fanskare. Sidste år blev der indregistreret 760 RAV4 på danske plader – godt 1.000 færre end Toyotas fuldt elektriske alternativ, elbilen bZ4X.
Det lyder måske beskedent, men i et marked, der for alvor har omstillet sig til elbiler, er det et pænt salg.
Hurtigere opladning
Med sjette generation rykker Toyota på alle de vigtige områder. Som ladehybrid vokser batteriet 30 procent til 22,7 kWh, hvilket øger den elektriske rækkevidde til 100 km efter WLTP-normen. Reelt vil det gøre det muligt for mange RAV4-ejere udelukkende at foretage den daglige pendling på ren strøm.

Ladetiden er også blevet væsentligt kortere. Den nye RAV4 tager nu imod 50 kW-jævnstrøm og 11 kW vekselstrøm. Dermed kan du hurtiglade 10-80 pct. på en offentlig ladestander på 30 min., mens det tager lidt under tre timer at lade batteriet fra 0-100 pct. i en hjemmelader.
Den nye batteripakke suppleres af en kraftigere forreste elmotor på 204 hk mod tidligere 182 hk. Den samlede systemydelse er på 304 hk og sender den nye RAV4 ladehybrid med intelligent firehjulstræk fra 0 til 100 km/t. på 5,8 sekunder.
Køredynamikken skal også være forbedret med bl.a. lavere tyngdepunkt og et stivere karosseri takket være batteriets placering under gulvet.
Vælger selv el-kørsel
En ny og smart såkaldt geo-fencing funktion i RAV4 sikrer den bedste udnyttelse af batteriets op til 100 kilometers rækkevidde. Ved at kombinere vej- og trafikdata ud fra den indtastede rute i bilens indbyggede cloud-navigationssystem, finder RAV4 selv ud, hvornår den skal køre på el. Hvis turen f.eks. går gennem en byzone, der kun tillader kørsel på strøm, vil systemet helt automatisk gemme nok strøm på batteriet, såfremt man benytter den indbyggede navigation.

Helt ny softwareplatform
Sjette generation RAV4 byder også på verdenspremiere for den nye softwareplatform, Arene. Toyotas nye multimediesystem inkluderer også en ny generation af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense, der bliver standard i alle udgaver af den nye RAV4.
Bl.a. beskytter en ny frontkollissions-assistent mod krydsende trafik i vejkryds ved at ’se’ forankørende og advare visuelt, inden der advares med lyd, hvis den forudser en høj risiko for kollision.
Det nye system supplerer Blind Spot Monitor, der advarer føreren om køretøjer, som man måske ikke har set i sidespejlene. Blind Spot Monitoren inkluderer nu også en ny indikator for bagvedkørende, der nærmer sig, og som giver lyd, når et køretøj nærmer sig med høj fart bagfra.
Google og stemmestyring
Med den nye Arene software får RAV4 også et nyt multimediesystem på en 13-tommers touchskærm.
Billedkvaliteten er forbedret, der er Google-interessepunkter og navigationsdetaljer i realtid såsom fotofælder og advarsler om lavemissionszoner for at hjælpe føreren med at overholde miljøbestemmelserne.

Brugeroplevelsen er også forbedret med brug af en responsiv stemmeassistent, der kan håndtere alt fra navigation og lydkilder til bilens temperatur og indstillinger. Multimediesystemet opdateres løbende med trådløse softwareopdateringer.
Dyrere end bZ4X
De danske priser på den nye Toyota RAV4 er endnu ukendte. Prisen vil dog begynde på den dyre side af en halv million kroner, så også sjette generation af RAV4 får i Danmark den udfordring, at den bliver væsentligt dyrere end elbilen bZ4X.
Udfordringen bliver ikke mindre af, at netop bZ4X kommer i en forbedret udgave omtrent samtidig med at den nye RAV4 når frem til danske forhandlere.