Amerikanske forskere har udviklet nyt litium-ion batteri, der ikke kræver forvarmning for at lynlade i frostvejr.
Spændende udsigter for elbil-købere i kolde egne som Danmark: Forskere på det amerikanske Michigan University har udviklet en ny type litium-ion batteri, der kan lynlade hurtigt – selv i frostvejr. Det betyder, at batteriet ikke længere skal varmes op først, som det ellers er nødvendigt med de fleste elbiler i dag. Det skriver PV Magazine.
Når temperaturen falder, går det normalt ud over opladningen af elbilens batteri. Et batteri bliver nemlig væsentligt mindre effektivt i frostvejr.
Lige som smør
Neil Dasgupta, professor i mekanik og materialer ved Michigan University og medforfatter til studiet om hurtigere lynladning i koldt vejr, sammenligner det med egenskaberne ved smør:
”Du kan presse en kniv gennem smør, uanset om det er koldt eller varmt, men det er meget sværere, når det er koldt.”
Mange elbiler har derfor indbygget forvarmning af batteriet. Forvarmningen er effektiv og øger lynladehastigheden. Men forvarmning koster energi og dermed rækkevidde og det tager ofte op til 45 minutter at varme batteriet op, så det kan tage imod strømmen i en lynlader. I en perfekt verden vil det altså være bedre slet ikke at have behov for forvarmning.
Det er netop den udfordring, som forskerne på Michigan University mener at have løst.
Glas gør forskellen
Ifølge forskerne kan batteriet nu lades fuldt op på bare 10 minutter ved temperaturer helt ned til minus 10 grader. Hemmeligheden ligger i sammensætningen af batteriets anode – den del af batteriet, der optager strøm under opladning. Den klassiske grafit-anode er coated med en glasoverflade, der tillader hurtigere opladning ved lave temperaturer.
Forskerne håber, at teknologien kan være med til at fjerne nogle af de mest udbredte bekymringer ved elbiler – nemlig lang ladetid og nedsat ydeevne i vintervejr.
Der er dog stadig et stykke vej, før batteriet er klar til brug i almindelige elbiler. Indtil videre er det testet i laboratoriet, men resultaterne ser lovende ud, og næste skridt er at tilpasse teknologien til masseproduktion.
Hvis udviklingen lykkes, kan en elbils batteri lades lynhurtigt uden behov for forvarmning – selv i frostvejr. Det vil gøre elbilen endnu mere praktisk i det nordiske klima.