Australsk firma hævder, at de allerede i 2021 er klar til at sætte banebrydende lithium-svovl-batteri i produktion. Alle råstoffer findes i Australien.
2000 km på en opladning i en elbil. Lyder det også totalt urealistisk i dine ører? Så kan det ikke desto mindre blive en realitet – og endda allerede næste år.
Til sammenligning klarer de fleste elbiler på markedet pt 200-400 km på en opladning.
Det er en australsk virksomhed, der har udviklet et batteri til elbiler, som giver helt op til 2000 km på en fuld opladning. Det nye batteri kan være klar til markedet allerede næste år.
Brighsun New Energy, som firmaet hedder, er ikke kommet sovende til de opsigtsvækkende resultater. Den har nemlig brugt hele otte år på at udvikle et batteri, som nu er klar til en industriel test, der skal løbe resten af året. Går den godt, kan vi allerede til næste år se en kommerciel udgave af batteriet brugt i elbilerne. Det skriver mobilsiden.dk.
Mange andre producenter og forskere arbejder på at knække koden for nye batterityper med længere rækkevidde, men de kan alle godt pakke sammen over for en rækkevidde på 2000 km.
Batteriet er et såkaldt lithium-svovl-batteri i stedet lithium-ion-batterier, som man normalt ser i elbiler. Lithium-svovl-batteriet indeholder 5-7 gange så meget energi i forhold til sin vægt. Det har tidligere været svært at håndtere svovl-batterierne, fordi de udvider og trækker sig sammen under op- og afladning, hvilket resulterer i, at de bryder sammen.
Men angiveligt er det lykkedes Brighsun, at klare denne udfordring med en række patentanmeldte løsninger.
Også bedre holdbarhed
Ifølge internetmediet newmobility.global er alle råstoffer og materialer til fremstilling af det nye langtrækkende batteri til stede i Australien, ligesom produktionsomkostningerne angiveligt skulle være lavere end for de nuværende lithium-ion batterier.
Ud over den imponerende rækkevidde, så har det nye batteri ovenikøbet en længere holdbarhed. Uafhængige undersøgelser har vist, at Brighsun-batteriet bevarer 91 procent af sin oprindelige kapacitet efter 1700 fulde op- og afladninger på 30 minutter. Til sammenligning klarer lithium-ion-batterier 500 til 1500 cyklusser med et tab på 10 til 20 procent.
”Det lyder næsten for godt til at være sandt. Vi venter spændt på den videre udvikling ’down under’. Hvis Brighsun kan levere som lovet, vil det give et gigantisk boost til elbilernes udbredelse,” siger Jens Velling, der er redaktør på Hvilkenbil.dk.
Der er så mange, der påstår de har mirakelløsningen til batterier. Det er set før.
Når det faktisk er i masseproduktion og ude i en bil, så tror jeg på det. Ikke før.
Hvis der er en smule sandhed i det indlæg, er biler drevet af fossile brændstoffer jo usælgelige.
Gad vide om sådan et kan retrofittes i en Tesla?
Kunne det ikke være muligt at montere en generator på bilens drivaksel, så når bilen kører, laver den strøm til batterierne på elbilen?
Det er allerede lavet Ove.. Søg på Tesla påhængsmotor haha
Større hjul bagpå, så kører den altid ned af bakke