Nye serie af billige biler skal kapre tidligere Chevrolet-kunder, siger Opels finansdirektør Michael Lohscheller.
GM gjorde for nylig status over koncernens europæiske kursændring, hvor 1.900 forhandlere på tværs af Europa fik trukket deres Chevrolet-biler ud af salgslokalet.
Opels økonomidirektør Michael Lohscheller konstaterede ved en pressebriefing i Frankfurt, at 85 procent af de forhandlere, som tidligere solgte Chevrolet, nu sælger Opel.
Annulleringen af Chevrolets europæiske invasion kom netop fordi GM kunne se, at det billige, semi-koreanske mærke kannibaliserede på skrantende Opel.
Før i tiden kom en kunde ind til en forhandler for at se på en Opel og endte med at køre derfra i en Chevrolet”, siger Michael Lohscheller ifølge nyhedsbureauet Reuters.
Finansdirektøren tilføjer, at GM med tilbagerulningen af Chevrolet ikke vil lade de prisbevidste kunder helt i stikken. Opel vil derimod udvikle en serie af modeller, som er direkte målrettet tidligere Chevrolet-kunder.
GM har gjort genrejsningen Opel til koncernens top prioritet efter at have genereret tab på 100 milliarder kroner over de seneste 12 år. Opels markedsandel i det vestlige Europa steg med 10,3 procent til 7,6 procent i juni, og ifølge Lohscheller er der grund til at tro, at den positive udvikling vil fortsætte med den nye satsning.
“Opel har fået mere plads i udstillingslokalerne. For os er det en rigtig god mulighed for at styrke Opel-brandet. Vi vil forsøge at kapre kunder, som er i lavpris-enden af markedet.”
Hvornår de nye billige modeller lanceres, melder historien endnu intet om. I første omgang satser Opel på, at den nye Opel Corsa kan trække et solidt salg med sin hidtidige årlige volumen på 370.000 enheder.
Læs også: Opel overvejer billigmærke