Passat debuterer som lade-hybrid

Verdenspremiere på VW Passat GTE med plug-in-hybrid-teknologi, der kører over 50 km/l og op til 50 kilometer på strøm alene.

Volkswagen rider på en ‘blå bølge’. Tyskerne har for ganske nylig sendt en GTE-version af Golf på gaden, og nu lanceres den første Passat med plug-in-hybrid-teknologi – en kombination af en turboladet benzinmotor og en elmotor, der kan lades op i en stikkontakt.

Golf GTE og Passat GTE har stort set fælles teknologi. Drivlinjen i Passat GTE består af en 6-trins DSG-gearkasse, en 85 kW/115 hk elmotor og en 156 hk 1,4-liters turboladet benzinmotor, der har en samlet systemydelse, som det kaldes, på 218 hk og 400 Nm.

0-100 km/t klares på under 8,0 sek. og topfarten er på over 220 km/t. Alligevel kan Passat GTE i kraft af sin plug-in-hybrid-teknologi køre over 50 km/l og er opgivet til et gennemsnitligt strømforbrug på 13,0 kWh ifølge EU-normen for hybridbiler. I kombination med TSI-motoren, en fyldt 50 liters tank og et opladet batteri har Passat GTE en maksimal rækkevidde på over 1.000 km.

Passat GTE er udstyret med fire køreprogrammer, der afgør, hvor meget elmotor og TSI-motor bidrager til fremdriften. De kan vælges via en touch screen i instrumentbordets midterkonsol.

GTE-udgaven af VW Passat kører både på benzin og el. Batteriet kan oplades i stikkontakten.
GTE-udgaven af VW Passat kører både på benzin og el. Batteriet kan oplades i stikkontakten.

Starter på ren el
Bilen starter automatisk i ren el-drift, undtagen i situationer, hvor batteriet ikke er ladet nok op, eller udendørstemperaturen er meget lav, hvor TSI-motoren i så fald vil være den primære motorkraft. Når batteriet er tilstrækkeligt opladt, eller føreren har brug for ekstra motorkraft, skiftes automatisk til ”Hybrid-program”, hvor systemet regenerer strøm ved deceleration og automatisk skifter mellem at køre med TSI-motoren og/eller elmotoren alt efter kørselssituation. Ved et tryk på knappen ”E-Mode” ved gearstangen kan føreren manuelt vælge at køre udelukkende på strøm. Hvis ”Battery Charge” programmet vælges, vil systemet altid sikre, at der vil være strøm nok på batteriet, til at bilen i slutningen af turen vil kunne køre på strøm.

Et tryk på knappen ‘GTE’ aktiverer Passat GTE’s sportslige side, hvilket mærkes ved en hurtigere og mere kontant respons på speeder, styretøj og DSG-gearkassens skifte. I ’GTE’-programmet arbejder TSI-motor og elmotor sammen og ’booster’ effekten til en samlet systemeffekt på 218 hk og 400 Nm. Er Passat GTE udstyret med adaptiv undervogn (DCC), vil affjedringen i GTE-programmet tilmed føles strammere.

Kan oplades i stikkontakt
Elmotoren i Passat GTE får strøm fra et lithium-ion-batteri, der kan lades op enten via en almindelig 220 volt stikontakt, hvor en fuld opladning tager 4 timer og 15 minutter, eller via en ladeboks, der reducerer ladetiden til 2 timer og 30 minutter.

GTE-versionen skiller sig visuelt ud fra de øvrige Passat-modeller ved have en blå linje, der løber oven på forlygterne og igennem kølergrillen, hvilket er et karakteristika for Volkswagen-modeller udstyret med elmotor. Passat GTE er også udstyret med en anderledes og mere markant frontkofanger, der bærer C-formede LED-kørelys som på e-Golf og sorte horisontale finner i hver side som på Golf GTI.  17” Astana-alufælge hører også til GTE-looket.

Inden døre er instrumenteringen og det standardmonterede Composition Media radiosystem med 6,5” touchscreen tilpasset Passat GTE’s specielle drivlinje. Eksempelvis har instrumenteringen et såkaldt ”powermeter”, hvor du kan se, hvor meget strøm du bruger eller regenerer. Visuelt bærer interiøret en række stilelementer, der er unikke for GTE-versionen så som læderbeklædt gearstang og multifunktionsrat lige som den blå farve går igen med blå syninger, blåt ambient kabinelys og sæder beklædt i Sevilla-indtræk med mønster i blå nuancer.

Passat GTE har haft verdenspremiere på Paris Motor Show og forventes introduceret i sommeren 2015. De danske priser kendes ikke på nuværende tidspunkt.

Men vi forventer en ret attraktiv prissætning af Passat GTE i forhold til bilens præstationer og udstyr. Det skyldes, at registreringsafgiften for benzindrevne personbiler nedsættes med 4.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger ud over 16 km pr. liter brændstof. Denne regel betyder, at Passat GTE, der er opgivet til at køre 50 km på en liter benzin får et nedslag i registreringsafgiften på 34 x 4.000 kr. svarende til 136.000 kr. Golf GTE med 204 hk samlet ydelse, der er opgivet til køre over 66 km/l på en liter benzin, kan på grund af fradraget i registreringsafgiften sælges til ca. 420.000 – godt 100.000 kr. billigere end Golf GTI og Golf GTD. Vi gætter på en pris under den halve million for den veludstyrede GTE Passat.

Priserne for den ’normale’ Passat begynder ved 369.000 kr. inkl. levering. Stationcar-udgaven, Variant, koster 15.000 kr. ekstra.

Læs også: Ny Passat til gamle priser

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here