2. generation af Peugeot 2008 bliver en halv klasse større og kommer med både el, benzin- og dieselmotorer. Dansk premiere til foråret.
Mere af det hele – især plads, smart design og miljøvenlig teknik. Det ligner opskriften på endnu en solid succes, som Peugeot nu viser med 2. generation af 2008. Den kompakte crossover er i forvejen en populær vare, og andet oplag spiller videre på de kvaliteter, der har gjort 2008 til en trendsetter i klassen for små SUV-lignende biler.
Den nye 2008 står på samme platform som de kommende udgaver af ’lillesøsteren’ Peugeot 208, Opel Corsa og DS 3. Dermed får 2008 ikke alene adgang til masser af moderne teknologi som aktive sikkerhedsassistenter og fuld digital instrumentering, men også mulighed for at benytte både el-, benzin- og dieselmotorer.
Designet er en krydsning mellem den nye 208, som Peugeot afslørede for nylig, og den større crossover 3008. Det vil sige markant, tre-delt LED-kørelys for og bag og en stor, opretstående kølergrill, der giver 2008 karakter. Selvsikkerheden kommer ikke af ingenting. 2008 får nemlig vokseværk. Seks centimeter mere mellem akslerne sørger for bedre plads i både kabine og bagagerum. Sammen med en forøgelse af længden fra 416 til 430 centimeter rykker 2. generation af 2008 praktisk taget en halv klasse op, hvor konkurrenterne hedder Nissan Qashqai, Kia Niro og VW T-Roc.
El, benzin eller diesel
Peugeot følger samme strategi som de koreanske søsterbiler Kia Niro og Hyundai Kona om at tilbyde både forbrændings- og elmotor. Med et batteri på relativt beskedne 50 kWh kan Peugeot dog ikke tilbyde samme rækkevidde som koreanerne: Den elektriske 2008 klarer 310 kilometer efter WLTP-normen. Altså lidt bedre end koreanerne på standardbatterier, men ikke i nærheden af de 450 kilometer som de kraftigste udgaver af Niro og Kona tilbyder.
Batteriet er placeret i bunden af 2008. Om det bliver muligt at placere et større og dermed kraftigere batteri her, oplyser Peugeot ikke.
Ladetiden ser til gengæld fornuftig ud. Med en vægboks kan du lade batteriet i 2008 fuldt op på godt fem timer, mens en offentlig 100 kW-lader giver dig 80 procent kapacitet på blot 30 minutter.
Er du ikke klar til at køre på el, fås 2. generation af 2008 med både benzin- og dieselmotorer. Motorprogrammet begynder med PSA-koncernens fremragende trecylindrede turbobenziner på 1,2 liter. Den fås med 100, 130 og – som noget nyt – hele 155 hk. Sidstnævnte er altid koblet sammen med et otte-trins automatgear, mens de to andre også fås med seks manuelle gear.
Dieselmotoren er PSA’s nye 1,5 liter med fire cylindre. Her er to varianter: 100 hk med manuelt gear eller 130 hk med automatik. Peugeot oplyser endnu ikke forbrugstal, men alle forbrændingsmotorer lever naturligvis op til de nye Euro 6d-normer.
Instrumenter med 3D-effekt
Uanset drivline bliver design og kabineindretning blandt de væsentligste salgsargumenter for den nye 2008. Her bygger Peugeot videre på deres fuldt digitale i-Cockpit, hvor instrumenterne er placeret over et lille rat. Som noget nyt får topudgaverne instrumenter med hologrameffekt, der skal give samme 3D-fornemmelse som du kender fra biografen – bare uden grimme briller. Skærmen i midterkonsollen er som standard fem tommer, men kan opgraderes til både syv og 10 tommer.
Sikkerheden får også et markant løft. Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse bliver standard, og derudover fås 2008 med et væld af assistenter, der hjælper med alt fra at blive i sporet til at holde øje med de blinde vinkler. En adaptiv fartpilot bliver også en mulighed – desværre kun i forbindelse med automatgear.