Peugeot 408 bliver en luksusudgave af 308 med mere plads og udstyr. Klar i 2023 – også som ren elbil – men det er slut med diesel.
Peugeot understreger nok engang, at de har ambitioner om at rykke op i premium-klassen. Det sker med en ny model med et nyt nummer – 408 – der bliver en overbygning på 308-serien. Det vil sige samme platform og grundlæggende teknik, men i en stilfuld indpakning, der kombinerer designelementer fra en højbenet crossover med en elegant coupé.
Peugeot selv taler om en fastback, hvor bagruden på den store bagklap har samme hældning som forruden. Sammenlignet med 308 bliver 408 større på alle leder: Længden er på 469 cm, mens akselafstanden er 279 cm. Det er fem cm mere end i stationcarudgaven af 308 og skal løse udfordringen med den mindre models begrænsede benplads på bagsædet.
Trods crossover-looket med større frihøjde er 408 ’kun’ 148 cm høj – eller blot 2-3 cm højere end de fleste personbiler.
Trods den meget skrånende afslutning på 408 lover Peugeot god plads. Både til høje passagerer på bagsædet og i bagagerummet, der sluger hele 536 liter.
Endnu mere komfort
Sammenlignet med 308 er der kælet endnu mere for passagererne i 408. Kabinen er præget af stof, mesh og blød plastic, der er ergonomiske AGR-forsæder, mens tykkere ruder skal dæmpe støj. Det lover godt, for den nye 308 er i forvejen blandt de mest støjsvage og komfortable biler i klassen. Det viste Hvilkenbils test tidligere i år.
Betjeningen er fuldt digital med to skærme, begge på 10 tommer. Over det lille i-Cockpit rat kan du vælge mellem flere designs til speedometer og andre oplysninger, mens skærmen i midterkonsollen bl.a. har TomTom navigation, forskellige kørerprofiler og køreassistenter og også styrer lyd og ventilation.
Ren el – ingen diesel
Som 308 fås 408 i første omgang som ladehybrid med enten 180 eller 225 hk. Basismotor bliver en trecylindret turbobenziner på 1,2 med 130 hk. Alle med otte-trins automatgear som standard. Lidt senere følger en fuldt elektrisk version, som Peugeot dog endnu ikke oplyser data på. Vi gætter på, at den får et batteri på 64 kWh med en rækkevidde omkring 450 km.
Mere overraskende er det, at Peugeot helt dropper diesel i 408. Peugeot har længe været bannerførere for dieselmotorer, så det siger noget om udviklingen, når fabrikken nu udfaser oliebrænderne. Bilerne bevæger sig mod fuld elektrificering – og det går stærkt.
Dog ikke hurtigere, end at du skal væbne dig med tålmodighed, hvis du drømmer om at eje den franske coupé-crossover: Vi skal hen i begyndelsen af 2023 før de første biler triller af samlebåndet i franske Mulhouse til danske og andre europæiske kunder. Lidt senere følger den fuldt elektriske 408, og omtrent samtidig starter produktionen af 408 i Kina til det store, kinesiske marked.
Fakta: Peugeot 408
L/B/H: 469/190/148 cm
Bagagerum: 536/1.611 liter
Dansk premiere: Primo 2023