Polestar 2 – stilsikker svensker fra Kina

Privatleasing elbiler

BILTEST: Polestar 2 er en af de lækreste elbiler på markedet lige nu. Den reelle rækkevidde piller dog en smule stjernedrys af den fine bil.

Hvilken bil?

375.000 kroner er prisen for den billigste Polestar 2 med 231 hestes elmotor og rækkevidde på op til 540 kilometer. Mængden af udstyr er flot bortset fra fraværet af adaptiv fartpilot. Men ved at tilvælge Pilot-pakken til 30.000 kr. løftes lækkerhedsfaktor og eksklusivitet med netop adaptiv fartpilot og andet sikkerhedsudstyr, intelligente LED-forlygter, 360 graders kamera, parkeringsassistent og automatisk nedblænding af de elegante, rammeløse sidespejle.
Med to elmotorer, firehjulstræk og en ydelse på 408 hk stiger grundprisen til 399.000 kr., og rækkevidden falder til 480 km.
Flere pakker kan tilkøbes. En Plus-pakke til 40.000 kr. byder blandt andet på varmepumpe, elektrisk indstilling af passagersædet, varme i rattet og de yderste bagsædepladser, opvarmede sprinklerdyser, Harman Kardon-lydanlæg og et panoramasoltag.
En Performance-pakke til 50.000 kr. kan kun fås til den med to elmotorer; den inkluderer Öhlin-støddæmpere, Brembo-bremser, 20″ alufælge, guld-farvede sikkerhedsseler og panoramasoltag.
Testbilen er topmodellen Long range Dual motor med alle tre pakker. Priserne på pakkerne er opgivet uden afgift, så på grund af de særlige afgiftsregler for elbiler ender prisen for testbilen inklusive pakkerne på knap 548.000 kr.

Vidste du at?

Polarstjernen – også kaldet Nordstjernen – var inspirationskilde til navnet, da Polestar-firmaet blev grundlagt i Göteborg i 1996 som et motorsports- og tuningsfirma.

Polestars første bil var en voldtunet Volvo 850, senere tog de fat på Volvo S40 og S60, og i slutningen af 00’erne blev Polestar indlemmet i Volvo-familien som officiel performance-partner: Lidt på samme måde som AMG hører til Mercedes og M til BMW.
I 2010 overtog kinesiske Geely aktiemajoriteten i Volvo. En ny, gylden æra begyndte for svenskerne, og i 2015 købte Volvo Polestar Performance og dermed retten til navnet.
Polestar trådte for alvor ind på verdensscenen ved biludstillingen i Shanghai i 2017. Hér tog Geely, Volvo og Polestar fusen på alt og alle ved som et lyn fra en klar polarhimmel at lancere en gudesmuk plug-in-hybrid baseret på Volvo Concept Coupé fra 2013. Navnet var Polestar 1. De mest bemærkelsesværdige nyheder den oktoberdag i 2017 var dog, at Polestar nu skulle være et selvstændigt mærke med 100 procent fokus på elektrificering. Det skulle være slut med oktanerne. Produktionen af de kun 1.500 styk Polestar 1 blev indledt i 2019, og allerede i marts 2020 forlod mærkets første fuldelektriske bil fabrikken i Chengdu i Kina. Polestar 2 var født.

Hvordan er førerpladsen?

Da alt i Polestar 2 – bortset fra den ydre indpakning og logoer – er tæt på 100 procent identisk med det, man finder i en Volvo, så er kvalitet, siddekomfort og følelsen af eksklusivitet i top. Hvis man er Volvo XC40 Recharge-ejer ville man med lukkede øjnene kunne betjene Polestar 2. Rent fysisk er Polestar 2 dog en helt anden biltype.
Som i XC40 er der en stor, stjerneklar touchskærm til de fleste funktioner. Det vil sige, at man med øjnene skal følge fingeren til skærmen, til man sætter fingeren det rette sted og trykker flere gange for eksempelvis at aktivere varmen i rattet. En trykknap på rattet eller på instrumentbordet ville være at foretrække.
Styresystemet er Googles. Dermed kan man med stemmen kontrollere en del funktioner uden at skulle fjerne øjne fra vejen og en hånd fra rattet.
Desværre har man også fedtet en del pianolak ud over instrumenteringen, og få andre overflader formår at suge så mange støvfnug og fedtede fingre til sig på så kort tid.
C-stolpen er af den brede slags, så kunsten at kigge over skulderen får man ikke nok ud af. Man skal således være virkelig opmærksom, inden man en mørk vintermorgen i lyskrydset svinger til højre ind over cykelstien.

Hvordan opleves kabinen?

Den minimalistiske indretning er skandinavisk cool på den nærmest overlegne måde. Lækkerhedsfaktor og kvalitet går hånd i hånd, og kun den lidt begrænsede højde over bagsædet trækker en smule ned i oplevelsen.
Som en del af Performance-pakken til 50.000 kr. er sikkerhedsselerne guldfarvede – altså ikke ægte guld, men blot ægte gul. “Guldet” går igen på Brembo-bremsernes kalibre og på ventilhætterne. Ved første øjekast tog jeg mig i at tænke sportsvogn udsat for arabisk emir med udpræget dårlig smag. Men det virker faktisk ok. Giver et lille stænk af eksklusivitet.
Den store hatchback-bagagerumsklap åbner ind til 405 liter, hvilket ikke er imponerende, men et 35 liters bagagerum under frontklappen kompenserer en smule.

Er sikkerheden i orden?

Vi er i Volvo-land, så bilen blev naturligvis sikkerhedstestet til de maksimale fem stjerner hos Euro NCAP i begyndelsen af 2021. Blandt alle testede i 2021 kom Polestar 2 ind på fjerdepladsen og fik blandt andet skudsmålet: “På alle parametre en tårnhøj sikkerhed for både bløde og hårde trafikanter, kollisionssikkerheden er i top, og de nye sikkerhedssystemer imponerer.”
Ret meget bedre kan det vist ikke blive.

Hvordan kører den?

Polestar 2 vil gerne udfordre Tesla 3 og vil sikkert give en halv højre arm for også at kunne hænge på den nye BMW i4. Men i hvert fald i forhold til Tesla 3, som jeg har prøvet, har Polestar 2 op mod 300 ekstra kilo at slæbe på. Så selvom accelerationen fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder i den med to elmotorer er imponerende, er Polestar 2 ikke en Mr. Swing King. Tyngdepunktet er relativt højt, og den kan ikke sige sig fri for at bevæge sig lidt som en crossover.
Så vægten er lagt på behagelig komfort. Man kan dog forstærke fornemmelsen af dynamik ved at sætte det lidt kunstige styretøj i den tungeste indstilling. Også undervognen – i hvert fald med Performance-pakkens Öhlin-støddæmpere og 20 tommer fælge – gør den ganske stram. Uden at komforten går fløjten. Den synes dog at have sine udfordringer med at dæmpe ujævnheder fra dybe kloakdæksler og frosthuller i asfalten.

Hvordan er motoren?

Accelerationstiderne for Polestar 2 med to elmotorer er nærmest absurd, og selvfølgelig sætter den til på rækkevidden i forhold til lillebror med en elmotor. Men 0-100 km/t på 7,4 sekunder burde de fleste kunne klare sig med.

I forhold til den tilsvarende motoriserede fætter Volvo XC40 Recharge er rækkevidden i Polestar 2 bedre, hvilken kun kan tilskrives bilens form og lidt lavere vægt. Op til 480 kilometer er den officielle WLTP-norm for Long range Dual motor. Men i hvert fald i vintermånederne, i solid dansk vestenvind og regn, er der langt fra den opgivne rækkevidde til den reelle.
Med lidt held og ikke for meget motorvejskørsel kunne jeg klemme op mod 340 kilometer ud af den, inden en ladestander kaldte. Ved stort set uafbrudt 110 km/t fra 100 procent på batteriet oplyste bilen mig venligt om, at jeg skulle forvente at kunne køre 280 km.
Også ved ladestanderen spiller batteriets temperatur og standerens formåen ind på, hvor meget strøm man kan tanke i minuttet. På papiret 150 kW. I realiteten toppede den kortvarigt ved 132 kW og lå i snit på godt 90 kW i intervallet fra 10 til 80 procent på batteriet.
Man kan indstille rekuperation – altså genindvinding af energi – i tre niveauer. Desværre via skærmen og dermed ikke bare et enkelt tryk på en knap. 

Passer prisen?

548.000 kr. for den topmotoriserede og topudstyrede Polestar 2 er en pæn sjat. Derfor peger Hvilkenbil klart på Long range Single motor med Pilot-pakke til 405.000 kr. som det bedste køb. Alternativt inklusive Plus-pakken til 445.000 kr.
Den optimale rækkevidde er 540 km. En længere prøvetur i Long range Single motor med 231 hk for at kunne sammenligne med testbilen med det hele illustrerede med al tydelighed, at Single motor løser opgaven til noget nær perfektion. Så ingen grund til at give mere for mindre. 

Er der alternativer?

De umiddelbare premiumkonkurrenter er Tesla Model 3 og BMW i4. Hvis man sammenligner Polestar 2 Long range Single motor med en opgivet rækkevidde på 540 km udstyret med Pilot- og Plus-pakker til 445.000 kr., så står den sammenlignelige Tesla Model 3 Long Range i 454.000 kr. Dens opgivne rækkevidde er 601 km, og den er hurtig som lynet. BMW i4 eDrive e40 kører op til 585 km på en opladning, og prisen er 470.000 kr.
Kia EV6 bør også nævnes i selskabet, omend den ikke når helt op på prestigebarometeret. En topudstyret med 528 kilometers rækkevidde koster under 400.000 kr. Desværre er leveringstiden pt. omkring et år.

Konklusion:

For: Førerplads, kvalitet, komfort.
Imod: Reel rækkevidde, for meget touchskærm, kun to års garanti.
Hvilkenbil siger:

Designet er rent og minimalistisk på den stilsikre skandinaviske facon, og finishen bør give de fremadstormende sydkoreanere søvnløse nætter. Så bortset fra at den er bygget i Kina, et af verdens mest undertrykkende regimer, kan Polestar 2 kun anbefales. Hvilkenbil giver fem stjerner til Long range Single motor; Long range Dual motor må nøjes med fire.

FAKTA: Polestar 2 Long range Dual motor

Vejl. pris, inkl. lev.: 399.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 0 kr.
Billigste: 375.000 kr. (Long range Single motor)
Privatleasing: 4.395 kr./måned (førstegangsydelse 15.000 kr., 15.000 km/år i et-tre år).
Årlig CO2-ejerafgift: 680 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): (2021)
Antal airbags: 7 inkl. midterairbag
Længde/bredde/højde: 461/180/148 cm
Bagagerum (min/max): 405/1.095 liter
Vægt: 2.123 kg
Anhængervægt: 1.500 kg (med bremser)
Rækkevidde: Op til 480 km
Batterikapacitet: 78 kWh
Ladeevne: Op til 150 kWh DC
Opladningstid: 35 minutter (10-80 pct. ved 1xx kW DC), 7 timer (11 kW AC)
Effekt: 408 hk
0-100 km/t: 4,7 sek
Topfart: 205 km/t

( * Anslået af hvilkenbil.dk) ( ** Uden registreringsafgift)

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, aut. nødopkald, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, syv airbags inkl. knæairbag, træthedsregistrering, fartpilot, LED-for og baglygter, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbare forsæder m. lændestøtte, varme i forsæder, elektrisk justerbare og sammenklappelige sidespejle m. varme, p-sensor for og bag, elektrisk bagklap, nøglefri betjening, panoramatag, Google-navigation m. stemmestyring, trådløs opladning af mobiltelefon, to USB C-stik for og to bag, 11,2 tommer touchskærm, High Performance-lydanlæg m. 8 højttalere og subwoofer, 19 tommer alufælge. 

Ekstraudstyr:

Speciallak: 8.000 kr.
Pilot-pakke (adaptiv fartpilot, Pilot Assist, blindvinkelassistent, advarsel om krydsende trafik for og bag, adaptive LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, LED-tågelygter, 360 graders kamera, parkeringsassistent, aut. nedblænding af sidespejle): ** 30.000 kr.
Plus-pakke (varmepumpe, elbetjent passagersæde for, memory på førersæde, varme i bagsæde og rat, opvarmede sprinklerdyser, Harman Kardon Premium Sound, panorama soltag, tonet bagrude): ** 40.000 kr.
Performance-pakke (Öhlin-støddæmpere, Brembo-bremser for m. guldfarvede kalibre, 20 tommer alufælge med guldfarvede ventilhætter, guldfarvede sikkerhedsseler for og bag, high gloss sort tag): ** 50.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here