Porsche dropper at lave egne batterier til elbiler

Det er ”ikke økonomisk bæredygtigt” at fremstille egne batterier for Porsche. Mærkets Cellforce-afdeling skal fremover kun researche i batteriteknologi.

Porsche giver op i kampen mod gigantiske batteriproducenter som CATL, BYD og LG.

Cellforce, Porsches egen afdeling for udvikling og fremstilling af batterier til elbiler, kommer ikke til at lave egne batterier. 200 af Cellforces 300 medarbejdere bliver afskediget – de resterende kommer til at arbejde med udvikling af batteriteknologi. 

“På grund af størrelse og manglende økonomi vil Porsche ikke længere forfølge planen om selv at fremstille battericeller,” fastslår Oliver Blume, chef for både Porsche og moderselskabet Volkswagen Group.

For lille til egne batterier

For et lille specialist-mærke som Porsche bliver volumen for lille – og batterierne dermed for dyre. Porsche er også oppe mod især en kinesisk bilindustri, der sidder på store dele af råmaterialerne til batteriproduktion og allerede har oparbejdet et enormt forspring inden for produktion af batterier.

Hertil kommer store udfordringer for Porsche på verdens to største bilmarkeder: I Kina vælger bilkøberne i stigende grad kinesiske bilmærker, og i USA har præsident Trump både lagt told på importerede biler og erklæret krig mod elbiler.

Langsommere end forventet

Porsches auf wiedersehen til egen batteriproduktion kommer i en periode, hvor salget af mærkets elbiler faktisk stiger. I første halvår steg salget af Porsches elbiler og ladehybrider med 36 pct.

Problemet er, at stigningen er mindre end forventet. Porsche havde forventet en større andel af elbiler på dette tidspunkt. Sammen med USA's beslutning om at stoppe al støtte til elbiler og ladeinfrastruktur, får det Porsche til at sadle om.

Cellforce nåede aldrig at udvikle batterier til Porsche. Som de fleste andre bilmærker får Porsche derfor batterier fra eksterne leverandører. Sydkoreanske LG leverer batterier til Taycan, mens der ligger kinesiske CATL-batterier i den nye Macan.

Egne batterier – fra VW

I det store billede giver det god mening, at Porsche opgiver at lave egne batterier. Moderselskabet VW Group er langt fremme med sine batteriplaner. Modsat Porsche har moderselskabet tilstrækkelig volume til, at der er er økonomi i egen batteriproduktion.

VW Group har gennem datterselskabet PowerCo investeret i udvinding af råmaterialer, udvikling af solid state-batterier og er ved at bygge egne batterifabrikker i Tyskland, Spanien og Canada. Målet er at sikre kontrol over egen batteriproduktion, gøre sig uafhængig af Kina og reducere omkostningerne. Det vil også komme Porsche til gode.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here